https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków: pięć razy mniej kasy na remonty dróg. Dziury połatają po wierzchu

Arkadiusz Maciejowski, Piotr Tymczak
Robert Szwedowski
Zamiast 30 milionów złotych na tzw. nakładki asfaltowe w budżecie miasta na 2013 rok znajdzie się tylko 6 mln zł. Urzędnicy i radni cieszą się, że w trudnej sytuacji finansowej miasta będzie chociaż tyle na ekspresowe remonty nawierzchni krakowskich ulic.

W przyszłym roku po raz pierwszy w Krakowie ruszą szybkie, prowadzone w okresach zmniejszonego ruchu samochodowego, a więc w weekendy, wymiany zniszczonych nawierzchni miejskich ulic. Urzędnicy przygotowali już listę, na której znalazły się m.in. ulice Dobrego Pasterza i Nowosądecka. Problem tylko w tym, że na ten cel przeznaczonych zostanie z budżetu miasta zaledwie 6 mln zł, a nie 30 mln zł, o jakie początkowo wnioskowali radni.

- Wszyscy chcielibyśmy, aby na infrastrukturę było jak najwięcej pieniędzy. Dobrze jednak, że chociaż taka kwota znalazła się w budżecie na przyszły rok - mówi Joanna Niedziałkowska, dyrektor Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

- To prawda, że wnioskowaliśmy o 30 mln zł. W obecnej sytuacji finansowej miasta, kiedy trzeba na wszystkim oszczędzać, nie udało się zapewnić wcześniej planowanej sumy. Liczymy jednak, że w ciągu roku znajdą się jeszcze dodatkowe pieniądze, które zostaną zaoszczędzone na przetargach i ostatecznie będzie można przeznaczyć na weekendowe remonty w sumie ok. 10 mln zł - mówi Wojciech Wojtowicz, przewodniczący Komisji Infrastruktury Rady Miasta Krakowa.

Radny Wojtowicz był inicjatorem podjęcia uchwały w sprawie opracowania harmonogramu remontów dróg metodą nakładek asfaltowych. Nakładkę taką stosuje się w miejscach, gdzie wymiany wymaga tylko górna, tzw. ścieralna warstwa asfaltu. Są to remonty szybkie, które można przeprowadzić w jeden weekend, aby za bardzo nie utrudniać przejazdu.

Dzięki nakładkom asfaltowym wytrzymałość ulicy i komfort jazdy po niej ma być utrzymany przez co najmniej trzy lata. - Taka naprawa z powodzeniem została zastosowana w tym roku na ul. Opolskiej - wyjaśnia Piotr Hamarnik z biura prasowego ZIKiT.
Kilka miesięcy temu krakowscy drogowcy - w odpowiedzi na uchwałę radnych miasta - przygotowali listę dróg (w sumie o długości ponad 29 km), które można wyremontować w taki sposób przyszłym roku za 30 milionów złotych.

Z powodu kryzysu lista została obcięta i na nowej znalazły się inwestycje za 6 mln zł: al. 29 Listopada (od ul. Nad Strugą do ul. Powstańców), ul. Dobrego Pasterza (od ul. Promienistych do ronda Barei), ul. Nowosądecka (od ul. Dauna do ul. Włoskiej), ul. Stella Sawickiego (od ul. Bora-Komorowskiego do ul. Florera), ul. Mikołajczyka (od wiaduktu do ul. Obrońców Krzyża), ul. Wybickiego (od ul. Łokietka do ul. Bratysławskiej), ul. Lea (od ul. Kijowskiej do ul. Nowowiejskiej), al. Beliny-Prażmowskiego, ul. Serkowskiego, ul. Warneńczyka (od ul. Długosza do ul. Kalwaryjskiej).

- Weekendowe remonty sprawdziły się już w Warszawie, gdzie rocznie przeznacza się na ten cel średnio 150 milionów złotych. Taki pomysł jak najbardziej powinien więc być eksportowany do innych miast, które mają duże potrzeby remontowe - komentuje Adrian Furgalski, ekspert w dziedzinie transportu, dyrektor Zespołu Doradców Gospodarczych "TOR".

Ksiądz czuje się zaszczuty. Hit disco polo na lekcji religii [WIDEO]

Możesz wiedzieć więcej!Kliknij, zarejestruj się i korzystaj już dziś!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Komentarze 10

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

V
VHBJKLM
Niedziałkowska jest zbyt skromna . 30 mln ? A czemu nie 300 ? A może 3 miliardy na wszystkie drogi ale trzeba wiedzieć co się robi wtedy wiadomo jak to robić . No cóż , zadań coraz mniej , pieniędzy corazmniej a.....urzędników tyle samo .Niedziałkowska ponoć zna się na zarządzaniu ( tak przynajmniej zrozumiałem jej lukrowaną wypowiedź w TV Kraków ) .jak więc to zarządzanie infrastrukturą wygląda skoro fundusz coraz mniejszy a koszty większe lub takie same ? W jakiej to szkole tak uczą zarządzać ?
Zamiast zwolinić kilkuset nieudaczników lub dręczących społeczeństwo biurokratów to urzędasów tyle samo a remontów mniej . Zapytaj pani czego życzą sobie obywatele ,którym obowiązana jesteś służyć . Czy wolą płacić podatki na pensje kilku tysięcy urzędników czy też wolą aby urzędasó zwolnić a pieniądze przeznaczyć na inne cele . Chyba ,że wzorem czasów komuny wiesz lepiej co społeczeństwu potrzeba ale w tym wypadku szkoda ,że o take Polskę nam chodziło .Za komuny zmiotła by Niedziałkowską jedna sprawa a u szefa z zasadą ,że tylko prawomocny wyrok nas rozłaczy panuje się ....zamiast ....urzedować . Skandal a czas pokaże jaką wdzięczność okaże społeczeństwo.
z
ziom
To miasto jak żółw remontuje drogi....
Remontuje ;) zamiast przebudować je od podstaw to nakładki się robi prowizoryczne... Ok dobre i to ale tu naprawdę w Krakowie jak za najbliższe 4 lata nie będzie równych dróg to przenoszę interes w inne województwo. Płacę rocznie około 400 tyś podatków. Mało ale jako przedsiębiorca jestem sam + 2 pracowników. Więc jest DUŻO. Co dostaje w zamian od miasta Krakowa? Nic , złamanego podparcia dla Biznesu!!! Drogi żenada , stoję w korkowie , brak obwodnicy, ciężki dojazd do Warszawy, Rzeszowa, Lublina....
Drodzy czytelnicy. Pieniądze zarabiam po za Krakowem. Tu tylko mam siedzibę i nic mnie nie trzyma...
Po co mam płacić miastu Kraków podatki , jak mogę przenieść firmę do Poznania. Drogi lepsze, autostrada do Berlina, Warszawy. Szybki dojazd na Śląsk.... Nie piszę tego ze złośliwości ale jak nie ma podstaw do dobrego biznesu to srał pies taki stan drogowy.
Szkoda nerwów i pieniędzy. Na kulturę może miasto dużo wydaje, bo je 8 mln ludzi obejrzało... I co zobaczyli? Wawel, starówkę i co więcej???? Dziury w drogach... A ZIKiT ma 300 pracowników... Kto przepraszam ich utrzymuje??? Podatnik... To jest Kpina!!!! wystarczy max 120 osób do zarządzania tymi drogami!!! Niech ktoś to rozwali towarzystwo i miasto niech sprzedaje robotę a nie utrzymuje niepotrzebnych urzędników. To wszystko ma być biznes a nie utrzymywanie za kasę Wyborców zaplecza , które będzie głosowało na Majch... w następnych wyborach. POraŻKA z tym biznesem dla Krakowa!!!
H
Honorata
A ja wam powiem jaki cud nas spotkał. Po 40 latach łatają nam chodnik na ul.Ptasiej (chodzę i nie mogę uwierzyć, że jednak to się dzieje(jeszcze została im jedna dziura). Dziury a właściwie całe części chodnika miały 15cm głębokości, w czasie deszczu istne morze. Jak jeszcze zrobią kawałek chodnika (ok.6m) , którego właściwie już nie ma przy ul. Mieszka I 3 (za zakrętem z ul. Ptasiej) to chyba zacznę chwalić ZIKiT. Ale nadal chodząc codziennie, patrzę na ten nowy asfalt i nie mogę uwierzyć - taki piękny, czarny asfalt. Trochę wiekowa jestem i doczekałam się, ale ja to mam szczęście no nie?
m
marek popiela
No i wyszlo szydlo z worka i okazuje sie ze Majchrowski jest najlepiej zarabiajacym Prezydentem miast w Polsce z kwota ponad pol miliona zlotych. Po co mu taka kasa ja sie pytam, wiec niech odda troche na Krakow a wlasciwie niech odda to co nakradl. Przypominam ze on jest z Sosnowca i nie jest prawdziwym Krakowianinem a jedynie ludnoscia naplywowa i pasozytem tak samo jak huba na zdrowej tkance. Tylko temu ze my prawdziw krakowiacy go przyjelismy zarabia tyle co zarabia lub prawdopodobnie hachmedzi w jakis sposob z kasy miasta.
G
Gość
Prosta kalkulacja, zredukowali pieniądze na naprawę dróg
to i pensje urzędasów, radnych powinni zredukować o 80%.
Komu się nie podoba to do widzenia.
Zostaną sami społecznicy.
l
lolek
pieniadze sa potrzebne na nagrody dla urzedasów aby popierali nam jasnie oswieconego prezydenta który chce dla nas jak najlepiej ale mu nie wychodzi ale z tego co widac potrafi bardzo zadbac o swoja kieszen i z tym nie ma zadnego problemu do siebie zagarniac panie prezydencie bo jusz niedługo eldorado sie skonczy
o
o
Nieudaczniki z Warszawy i nieudaczniki w miescie.
Do piachu z taka nieudolna wladza !
p
pempek
A oni olimpiady chcą w Krakowie...
j
janek
Warszawa 150 milionów a Kraków 6 milionów
i jakie jest porównanie?
czy przy takich nakładach należy się spodziewać widocznej poprawy?
wątpię :((
j
jkj
najpierw należy właściwie wykonywać generalne remonty dróg.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska