-
Warto podkreślić, że w przypadku tak dużej inwestycji, realizowanej na tak dużym obszarze nie da się całkowicie uniknąć sytuacji, gdy na ulicach pojawi się błoto, szczególnie w okresie zimowo-wiosennym - informował niedawno Jan Machowski z Zarządu Inwestycji Miejskich.
10 lat, a inny świat. Tak dekadę temu wyglądał Kraków [ZDJĘC...
Zaznaczano tam również, że zarówno ZIM jako inwestor, jak i wykonawca zadania, który ma obowiązek utrzymywania porządku na terenie budowy, podejmują działania, które mają zmniejszyć utrudnienia dla mieszkańców, a kwestia czystości ulic i chodników jest pod stałym nadzorem. - Codziennie wykonywane są przeglądy infrastruktury właśnie pod tym kątem i sporządzane raporty. W przypadku stwierdzenia brudu spowodowanego realizacją linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju, podejmujemy interwencję u wykonawcy, który odpowiada za porządek na placu budowy - dodawał Jan Machowski.
W ramach budowy linii tramwajowej do Górki Narodowej po 10 miesiącach prac wykonawca przebudował sieć ciepłowniczą w 40 procentach (w rejonie ul. Opolskiej w 70 proc.). Różne jest zaawansowanie prac związanych z budową obiektów inżynierskich: most na rzece Białusze - 75 proc., przepust na potoku Bibiczanka - 45 proc., konstrukcje oporowe ("wanny") - 45 proc., estakada drogowo-tramwajowa nad doliną Sudoł - 15 proc., kładka dla pieszych nad układem drogowo-torowym w rejonie ul. Pachońskiego - 15 proc.
Do tego przekładki sieci elektroenergetycznej wykonano w prawie 70 proc., przekładki sieci wodno-kanalizacyjnej na odcinku od ul. Bratysławskiej do ul. Mackiewicza - ponad 20 proc., przekładki sieci telekomunikacyjnej na odcinku Bratysławska - Mackiewicza - 45 proc., usunięcie kolidującej roślinności - prawie 100 proc., wyburzenia - 80 proc.
Przypomnijmy, że linia tramwajowa Krakowskiego Szybkiego Tramwaju z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej będzie miała ponad 5 km długości. Pozwoli na wygodny przejazd z północnych obrzeży do centrum miasta w niewiele ponad 20 minut. W ramach zadania powstaną 23 perony tramwajowe. Do dyspozycji zmotoryzowanych oddanych zostanie łącznie 447 miejsc postojowych działających w systemie park&ride. Ponad 60 proc. torowiska ma być zielona.
Z pętli Krowodrza Górka torowisko poprowadzone zostanie na północ, przez nowe, dwupoziomowe skrzyżowanie z ul. Opolską. Na wysokości ul. Pachońskiego skręci na wschód i przez ul. Siewną dojedzie do ul. Bociana. Tam z kolei skręci na północ. Pętla - z nowoczesnym dworcem - będzie znajdować w pobliżu al. 29 Listopada. Projekt zakłada także m.in. budowę 5 km nowych dróg i rozbudowę ulic: Pachońskiego, Siewnej i Bociana. Bezpośrednio przy końcówce linii tramwajowej zlokalizowany ma być parking typu park&ride (dwa pozostałe takie parkingi powstaną przy pętli "Krowodrza Górka" i przy ul. Pachońskiego).
Zadanie realizowane jest w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych „Intercor” Sp. z o.o. oraz Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych „Tor-Krak” Sp. z o.o. Wartość kontraktowa zadania to 327 mln zł. Budowa rozpoczęła się w lipcu 2020 r. Zgodnie z kontraktem wykonawca ma 26 miesięcy na zakończenie wszystkich prac.
Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020 na łączną kwotę ok. 151 mln zł.
- Krakowskie absurdy budowlane. Deweloper płakał, jak to wymyślał
- To powinieneś wiedzieć o zakrzepicy
- Termy z basenem na stadionie Wisły są już gotowe. Byliśmy w środku
- Ile zarabia kasjer, a ile sprzedawca? Oto zestawienie płac w 18 znanych zawodach
- Pstryknij wraka! Pomóżmy Krakowowi pozbyć się zdezelowanych aut z ulic i chodników
