https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Postępują prace związane z budową linii tramwajowej na Górkę Narodową. Mieszkańcy narzekają na błoto [ZDJĘCIA]

Piotr Tymczak
Trwa budowa linii tramwajowej z Krowodrzy Górki na Górkę Narodową. Inwestycja powoduje utrudnienia dla okolicznych mieszkańców i kierowców.
Trwa budowa linii tramwajowej z Krowodrzy Górki na Górkę Narodową. Inwestycja powoduje utrudnienia dla okolicznych mieszkańców i kierowców. Anna Kaczmarz
Trwa budowa linii tramwajowej z Krowodrzy Górki na Górkę Narodową. Wykonawcy chwalą się postępem prac. Okoliczni mieszkańcy narzekają jednak na zabłocone drogi w rejonie budowy. Tak jest m.in. na ul. Opolskiej. Przejdź do GALERII, by zobaczyć, jak wygląda budowa nowego torowiska.

-

Warto podkreślić, że w przypadku tak dużej inwestycji, realizowanej na tak dużym obszarze nie da się całkowicie uniknąć sytuacji, gdy na ulicach pojawi się błoto, szczególnie w okresie zimowo-wiosennym - informował niedawno Jan Machowski z Zarządu Inwestycji Miejskich.

10 lat, a inny świat. Tak dekadę temu wyglądał Kraków [ZDJĘC...

Zaznaczano tam również, że zarówno ZIM jako inwestor, jak i wykonawca zadania, który ma obowiązek utrzymywania porządku na terenie budowy, podejmują działania, które mają zmniejszyć utrudnienia dla mieszkańców, a kwestia czystości ulic i chodników jest pod stałym nadzorem. - Codziennie wykonywane są przeglądy infrastruktury właśnie pod tym kątem i sporządzane raporty. W przypadku stwierdzenia brudu spowodowanego realizacją linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju, podejmujemy interwencję u wykonawcy, który odpowiada za porządek na placu budowy - dodawał Jan Machowski.

W ramach budowy linii tramwajowej do Górki Narodowej po 10 miesiącach prac wykonawca przebudował sieć ciepłowniczą w 40 procentach (w rejonie ul. Opolskiej w 70 proc.). Różne jest zaawansowanie prac związanych z budową obiektów inżynierskich: most na rzece Białusze - 75 proc., przepust na potoku Bibiczanka - 45 proc., konstrukcje oporowe ("wanny") - 45 proc., estakada drogowo-tramwajowa nad doliną Sudoł - 15 proc., kładka dla pieszych nad układem drogowo-torowym w rejonie ul. Pachońskiego - 15 proc.

Do tego przekładki sieci elektroenergetycznej wykonano w prawie 70 proc., przekładki sieci wodno-kanalizacyjnej na odcinku od ul. Bratysławskiej do ul. Mackiewicza - ponad 20 proc., przekładki sieci telekomunikacyjnej na odcinku Bratysławska - Mackiewicza - 45 proc., usunięcie kolidującej roślinności - prawie 100 proc., wyburzenia - 80 proc.

Przypomnijmy, że linia tramwajowa Krakowskiego Szybkiego Tramwaju z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej będzie miała ponad 5 km długości. Pozwoli na wygodny przejazd z północnych obrzeży do centrum miasta w niewiele ponad 20 minut. W ramach zadania powstaną 23 perony tramwajowe. Do dyspozycji zmotoryzowanych oddanych zostanie łącznie 447 miejsc postojowych działających w systemie park&ride. Ponad 60 proc. torowiska ma być zielona.

Z pętli Krowodrza Górka torowisko poprowadzone zostanie na północ, przez nowe, dwupoziomowe skrzyżowanie z ul. Opolską. Na wysokości ul. Pachońskiego skręci na wschód i przez ul. Siewną dojedzie do ul. Bociana. Tam z kolei skręci na północ. Pętla - z nowoczesnym dworcem - będzie znajdować w pobliżu al. 29 Listopada. Projekt zakłada także m.in. budowę 5 km nowych dróg i rozbudowę ulic: Pachońskiego, Siewnej i Bociana. Bezpośrednio przy końcówce linii tramwajowej zlokalizowany ma być parking typu park&ride (dwa pozostałe takie parkingi powstaną przy pętli "Krowodrza Górka" i przy ul. Pachońskiego).

Zadanie realizowane jest w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych „Intercor” Sp. z o.o. oraz Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych „Tor-Krak” Sp. z o.o. Wartość kontraktowa zadania to 327 mln zł. Budowa rozpoczęła się w lipcu 2020 r. Zgodnie z kontraktem wykonawca ma 26 miesięcy na zakończenie wszystkich prac.

Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020 na łączną kwotę ok. 151 mln zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 2

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

D
Donat

Krakowianie narzekają na błoto... Ehhh, takie rzeczy to chyba tylko w Krakowie :/ Nie wiem, od czego to zależy, ale w naszym mieście potrafimy narzekać chyba na wszystko, nawet na to, że przy budowie tak przez wszystkich wyczekiwanego tramwaju jest błoto. Nie wiem, czy tylko ja potrafię się tym cieszyć, nie tylko narzekać? :)

G
Gość

nie potrafią tak ustawić ruchu aby z jednej strony jezdni przejść na drugą...przejścia bramkami pozastawiane! jeden wielki chaos!

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska