https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Powstają długo wyczekiwane buspasy

Piotr Ogórek
Wyznaczanie buspasa na al. Focha
Wyznaczanie buspasa na al. Focha Fot. ZIKiT
W Krakowie powstają trzy nowe buspasy - na alei Focha, Czarnowiejskiej oraz na Wielickiej. Dodatkowe pasy dla komunikacji miejskiej powstają bez ograniczenia dla ruchu samochodowego.

Niemal gotowy jest już buspas na ul. Focha w kierunku centrum miasta. Pas w kierunku Alej Trzech Wieszczów powstał poprzez zawężenie pasów ruchu, a więc zmianie nie ulega przepustowość drogi dla ruchu ogólnego. Wydzielony pas dla autobusów zaczyna się za skrzyżowaniem z ulicą Kraszewskiego, a kończy za przystankiem autobusowym „Cracovia Błonia”.

Na przejściu dla pieszych przez aleję Focha na wysokości ulicy Kałuży zamontowany zostanie azyl, dzięki czemu piesi przemieszczający się z Błoń będą mogli w bezpieczniejszy sposób pokonać aleję Focha w kierunku stadionu Cracovii, przystanków autobusowych na ulicy Kałuży czy przystanku „Muzeum Narodowe” znajdującego się na alei Krasińskiego. Buspas zostanie wyznaczony na odcinku około 250 m.

Z kolei buspas na ul. Czarnowiejskiej wiedzie w kierunku Alej Trzech Wieszczów, rozpoczyna się za skrzyżowaniem z ulicą Miechowską. Buspas został wyznaczony poprzez zawężenie pasów ruchu do 3 metrów, dzięki czemu nie zmniejsza się ilość pasów dla ruchu ogólnego. Długość wyznaczanego pasa to około 600 m. Pas „przerwany” jest na wysokości przejścia dla pieszych z azylem (na wysokości skrzyżowania z ulicą Konarskiego), aby zapewnić bezpieczne przejście przez pasy znajdujące się w bliskim sąsiedztwie szkoły oraz uczelni. Buspas kończy się w zatoce przystankowej przystanku „Czarnowiejska”.

W najbliższym czasie powstanie również buspas na ul. Wielickiej rozpoczynający się od ul. Teligi a kończący przy skrzyżowaniu z ul. Kamieńskiego w kierunku centrum miasta. Ten buspas powstanie na jednym z trzech pasów ruchu ulicy Wielickiej, dzięki czemu nie było konieczności ingerencji w konstrukcję drogi.

WIDEO: Mówimy po krakosku - odcinek 20. "Szabaśnik"

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

Komentarze 14

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

B
Burmistrz Nowej Huty
beda za chwile potrzebne zwlaszcza w kierunku Huty
M
Malek
Według osób odpowiedzialnych za organizację ruchu, azyle dla pieszych budowane są dla ich bezpieczeństwa. To zdumiewający brak zdrowego rozsądku. Pieszy - o ile zgodnie z przepisami wejdzie już na przejście - ma pierwszeństwo przed pojazdami aż do opuszczenia przejścia. Jeżeli przejście jest rozdzielone wysepką, może być traktowane jako dwa osobne przejścia i pieszy na takim azylu musi grzecznie czekać, aż znowu będzie mógł wejść na przejście nie wchodząc bezpośrednio przed nadjeżdżający pojazd. Bo inaczej naruszy przepisy. Oczywiście kierowcy puszczać pieszego nie muszą, więc pewnie trochę sobie postoi. Do tego, przepisy odnoszące się do takich wysepek są bardzo niejasne i zazwyczaj ani kierowcy ani piesi nie mają pewności jak jest w danym przypadku. To nie jest żadna poprawa bezpieczeństwa, tylko bezsensowne stwarzanie dodatkowego zagrożenia. Widziałem kiedyś grupę dzieci - na oko z pierwszej, a może drugiej klasy - tłoczącą się na "azylu" wyznaczonym na przejściu koło szkoły na Kijowskiej, a samochody, łącznie z autobusami MPK, śmigały po obu stronach i nikt nie wpadł na pomysł, by dzieci przepuścić. To jest bezpieczeństwo według ZIKiTu. Dlaczego tak jest? Ano dlatego, że pomysł budowania takich "azyli" pojawił się w rozporządzeniu ministra Popielasa z 1962 roku, a kolejne przepisy od tego czasu bezmyślnie go powielają. Może wreszcie ktoś by zaczął samodzielnie myśleć.
p
pt
będą mogły, będzie wszystko wyszczególnione na oznakowaniu.
P
PZPR
Włodarz miasteczka Korków jest z SLD ups nie-zależny
J
Jan
Mój powinno sprawniej jeździć przez miasto niż auta
:)
Teraz będą.
b
bi
le
x
xyz
Uważam iż buspas pomiędzy Teligi a Kamieńskiego jest bez sensu przeciez tam korków raczej nie ma. Buspas przydałby sie od kabla do powstańców na wielickiej i to w obydwie strony. Tramwaje nam zyc nie dają i tworzą sie korki
k
krk
bo jaki to ma sens i jak polepszy życie mieszkańców miasta ?
P
PiS'jant
będziemy karać karać i jeszcze raz karać
S
Super
Będziemy mieli gdzie PiS ać mandaciki heheh
g
gość
Abstrahując od treści artykułu, czy jezdnię, czy też pas ruchu możemy zawęzić, czy tylko zwęzić? Ostatnio zauważyłem, że ktoś myli te dwa pojęcia. Nie wiem czy redaktorzy, czy rzecznicy ale to potworny wstyd.
d
dr
Tak jak ma to miejsce na innych buspasach ???
M
Mieszkaniec Krakowa
Pyclikowi i Hamarnikowi z ZIKT-u proszę zrobić wszelkiego rodzaju bus-pasy i remonty z jednym robotnikiem na dobę przed ich domami!!!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska