https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Przebudowa ulicy Królowej Jadwigi. Niekończąca się opowieść. Jak długo jeszcze krakowianie poczekają na nową drogę?

Bartosz Dybała
Fort: Adam Wojnar/Polska Press
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, dopiero na przełomie 2021 i 2022 r. zakończy się kompleksowa przebudowa ulicy Królowej Jadwigi. To kluczowa droga, prowadząca z centrum miasta na lotnisko w Balicach. Urzędnicy z Zarządu Dróg Miasta Krakowa ciągle natrafiają na problemy, które utrudniają dokończenie bądź w ogóle rozpoczęcie niektórych prac, przez co realizacja inwestycji się przeciąga - mieszkańcy na jej finisz czekają już kilkanaście lat.

WIDEO: Krótki wywiad

Ulica Królowej Jadwigi prowadzi m.in. z centrum miasta na lotnisko w podkrakowskich Balicach. Jest też główną trasą na ciągle rozbudowującą się Wolę Justowską, gdzie powstają kolejne bloki i domy.

Codziennie ulicę - już i tak w wielu miejscach nierówną i dziurawą - rozjeżdżają setki samochodów, tworzą się też gigantyczne korki. Tymczasem nic nie wskazuje na to, że udręka kierowców i mieszkańców szybko się skończy.

Do przebudowy wciąż pozostały trzy odcinki tej newralgicznej drogi, w tym między ulicami Jesionową i Robla. W tym przypadku jest już gotowa dokumentacja projektowa, ale robotnicy wciąż nie mogą wejść w teren, bo w krakowskim magistracie nadal trwają procedury, związane z wydaniem zezwolenia na realizację robót.

Możliwe, że rozpoczną się one dopiero na przełomie pierwszego i drugiego kwartału 2020 roku.

Na przebudowę wciąż czekają dwa kolejne odcinki drogi: pierwszy między ulicami Robla i Lajkonika, drugi między Lajkonika a Tondosa. Wciąż dokładnie nie wiadomo, kiedy roboty się rozpoczną.

Radny miejski Andrzej Hawranek, który od ponad 18 lat monitoruje i zajmuje się inwestycją, przyznaje, że początkowo był problem z wygospodarowaniem pieniędzy na jej realizację.

- Nie chodzi bowiem tylko o zmianę nawierzchni, ale też budowę odwodnienia i kanalizacji - mówił na naszych łamach.

Według niego przez kilka lat nie było również woli ze strony urzędników, aby w ogóle przebudować drogę. W końcu prace ruszyły w 2002 r.

W Zarządzie Dróg Miasta Krakowa tłumaczą, że inwestycja realizowana jest tak mozolnie, gdyż długo trwają różnego rodzaju skomplikowane procedury administracyjne.

Informują, że w 2016 roku trzeba było nawet wstrzymać prace na dokumentacją projektową dla przebudowy drogi. Powód?

Pojawiły się problemy, związane m.in. z nieuregulowanym stanem prawnym działek. Gdy przeszkodę udało się pokonać, okazało się, że niektóre decyzje, zezwalające na realizację inwestycji w terenie, stały się nieaktualne.

- Należało je na nowo uzyskać - tłumaczą pracownicy zarządu dróg. Urzędnicy nie odpowiedzieli na pytanie, ile do tej pory kosztowała przebudowa ul. Królowej Jadwigi.

W ZDMK przedstawili natomiast swoje "Plany inwestycyjne na 2020 rok". "Z mniejszych inwestycji ZDMK planuje przebudowę ulic: Królowej Jadwigi, Glinik, Wrony, Wrobela, Włodkowica, Mochnaniec oraz placów. Ponad 3 mln 400 tys. zł przypadnie na przebudowę Rynku Kleparskiego, a 4 mln na rozpoczętą już rewitalizację pl. Biskupiego" - wyliczają pracownicy zarządu dróg.
Na tym jednak nie koniec szumnych zapowiedzi. Wiosną ZDMK planuje m.in. kontynuację prac na IV, czyli ostatnim odcinku ul.Myślenickiej. - Jest to najbardziej zniszczony fragment, ale przystąpienie do prac drogowych jest uzależnione od zakończenia robót realizowanych obecnie przez miejskie wodociągi. Chcemy jak najszybciej wymienić starą, popękaną nawierzchnię, jak zostało to już zrobione na: I, II i III etapie inwestycji – tak by droga przez kolejne lata służyła kierowcom i poprawiała komfort podróżowania - podkreślają urzędnicy miejscy. Przekonują również, że w bieżącym roku "pełna przejezdność w obu kierunkach pojawi się na ul.Igołomskiej".

- Na zadania realizowane w 2020 roku przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa przypadnie ponad 571 mln zł z budżetu miasta - podsumowują urzędnicy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w ukochanej bazylice

Komentarze 15

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
6 stycznia, 10:05, Krakus:

Odnośnie zdjęcia, jestem zdania że w przypadku zachlapania pieszego przez samochód automatycznie powinien być pociągany do odpowiedzialności zarządca drogi, który doprowadził ją do tak tragicznego stanu.

to tylko twoje zdanie

K
Kj

Opòżnione jak ludzie z ZIKiT sorry ZDMK

N
NH

Bo tym miastem rzadza nieudacznicy i szybko sie to nie zmieni , dopuki bedzie tym bajzlem zarzadzal niejaki profesor , wystarczy zobaczyc na najwazniejsze inwestycje w Krk , wszystko opoznione !!!

O
On

Nie moglibyscie chociaz zrobic remontu nakladkowego na fragmentach???naprawde nie da sie przeciez jezdzic ta droga zwlasza w rejonie ul.28 Lipca....

E
Erd
6 stycznia, 09:23, Krak:

18 lat radny i nic nie zrobił, super fucha, monitoruje remont którego nie ma

6 stycznia, 14:04, mich:

Patrząc jak Pan Hawranek i drugi Jaśkowiec się spasli to nie dziwota że tak furczą inwestycje w tym mieści,

Dokładnie :)

PS. Poczekajmy aż jakiś deweloper kupi działkę pod bloki przy Kasztanowej to mu miasto drogę wyremontuje

d
dr
6 stycznia, 7:31, sodom i gomora:

Trasa lagiewnicka to prestiz Bozia sie bedzie sie cieszyl oj cieszyl :KR .Jadwigi ulice pier… z Balic ludziow "podrzucac" sie bedzie helikopterami -a jacek mieszka w iinnej czesci Miasta ! Klasa robotnicza z Woli Chelmu i Zakamycza te *sciezke *moze pokonac piechota .nO NIE ? ponoc to dobre dla ZDROWIA

Ja jednak myślę, że Trasa Łagiewnicka to nie dla kościoła tylko dla Jacka, który tuż obok niej mieszka.

m
mich
6 stycznia, 09:23, Krak:

18 lat radny i nic nie zrobił, super fucha, monitoruje remont którego nie ma

Patrząc jak Pan Hawranek i drugi Jaśkowiec się spasli to nie dziwota że tak furczą inwestycje w tym mieści,

m
miś kolabor

I oni chcą kur....a metro budować ?!??!????? Za 100 lat metro nie powstanie. Tramwaj na Górkę Narodową budują od 5 lat. Nawet 1cm nie zrobili.

G
Gość

Procedury administracyjne, czyli - nazywając rzecz po imieniu - biurokracja, to zakała naszych czasów. Tak to jest, gdy wszystkim imponuje praca biurowa (gdyż jest dobrze platna). Na skutek tego, że ludzie chcą wykonywać prace biurową, mnoży się biurokracja, będąca zakała współczesności.

M
Makabra

Ta Wola Justowska niegdyś uchodziła za dzielnicę taką bardziej "ekskluzywną" - ale teraz to zwykła "kicha" głównie z tej właśnie przyczyny, że trudno tam w ogóle wjechać - a potem jeszcze trudniej wydostać się stamtąd.

P
Paweł

Jakoś pozwolenia dla deweloperów idą błyskawicznie

D
Dramat

Kiedy sie skończy remont fragmentu 300metrów ul Biezanowskiej? Pier....licie sie z tym od kwietnia i końca nie widać.

K
Krakus

Odnośnie zdjęcia, jestem zdania że w przypadku zachlapania pieszego przez samochód automatycznie powinien być pociągany do odpowiedzialności zarządca drogi, który doprowadził ją do tak tragicznego stanu.

K
Krak

18 lat radny i nic nie zrobił, super fucha, monitoruje remont którego nie ma

s
sodom i gomora

Trasa lagiewnicka to prestiz Bozia sie bedzie sie cieszyl oj cieszyl :KR .Jadwigi ulice pier… z Balic ludziow "podrzucac" sie bedzie helikopterami -a jacek mieszka w iinnej czesci Miasta ! Klasa robotnicza z Woli Chelmu i Zakamycza te *sciezke *moze pokonac piechota .nO NIE ? ponoc to dobre dla ZDROWIA

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska