- Na dziś inflacja wynosi 15 procent i nie ma perspektywy, że osiągnięto szczyt w tym zakresie. Stąd propozycja podwyższenia opłat w strefie o złotówkę, co konsumuje ten aspekt inflacyjny - wyjaśniał Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie, który na poniedziałkowym (4 lipca) posiedzeniu Komisji Infrastruktury Rady Miasta Krakowa przedstawił projekt zmiany uchwały dotyczącej strefy płatnego parkowania.
Główne założenia tego dokumentu (miał trafić pod obrady całej Rady Miasta) to zwiększenie opłat w poszczególnych podstrefach: A (ścisłe centrum) - z 6 do 7 zł, B - z 5 do 6 zł, C - z 4 do 5 zł. Abonament dla mieszkańców miałby podrożeć z 10 do 20 zł za miesiąc. Do tego parkowanie w podstrefie A płatne byłoby nie tylko od poniedziałku do soboty w godz. 10-20, a też w niedzielę. Na tym nie koniec, w skład wspomnianej najdroższej podstrefy A oprócz dotychczasowych obszarów (Stare Miasto i Kazimierz), dołączone zostałyby kolejne: Zwierzyniec (obecnie podstrefa B) i Stare Podgórze (B). Projekt dotyczył również rozszerzenia granic strefy o nowe rejony w Łagiewnikach, Podgórzu, Cichym Kąciku i Bronowicach.
Dyrektor Franek przekonywał, że plany zmian są podyktowane analizami dotyczącymi wykorzystania miejsc parkingowych na danych obszarach oraz wynikami konsultacji. Przypomnijmy, że mieszkańcy wnioskowali o rozszerzenie strefy o nowe obszary, bowiem mają tam problem z zaparkowaniem pod domem albo w pobliżu. Natomiast mieszkańcy Starego Miasta i Kazimierza skarżyli się, że mają ogromne kłopoty w niedzielę, bowiem często na cały weekend miejsca parkingowe blokują przyjezdni albo osoby, które przyjeżdżają w sobotę do dyskotek czy nocnych klubów i zostawiają pojazdy nawet do poniedziałkowych poranków.
Radni z Komisji Infrastruktury krytykowali jednak proponowane zmiany. - W szwajcarskim mieście Lugano za godzinę parkowania płaci się 1,5 franka. To mniej więcej tyle, ile proponuje się u nas. Różnica jest jednak taka, że tam zarobki są o 7-8 razy większe niż w Polsce. Tam, aby wprowadzić większą rotację, można parkować do 3 godzin, później auto jest odholowywane. Takie rozwiązanie można wprowadzić w Krakowie - sugerował radny Andrzej Hawranek (PO).
Radny Łukasz Sęk (PO) proponował natomiast, że większe opłaty mogłyby dotyczyć przyjezdnych kierowców, a nie mieszkańców posiadający Kartę Krakowską.
Dyrektor Franek odpowiedział: - W niektórych miastach Europy opłaty za parkowanie bywają mniejsze, ale trzeba patrzeć na to całościowo. Dla przykładu w Sztokholmie pobierają opłaty za poruszanie się samochodem po mieście, w Kopenhadze są wysokie podatki transportowe. Polskie prawo nie przewiduje też, by w strefie parkowania obowiązywała strefa ograniczonego ruchu, określająca godziny postoju.
Dyrektor Franek wyjaśnił również, że trzeba byłoby sprawdzić, jaka jest możliwość ustawienia krakowskich parkometrów tak, by pobierały różne opłaty - w zależności, czy to jest mieszkaniec, czy osoba przyjezdna. - Trzeba też zastanowić się, czy takie rozwiązanie nie wprowadziłoby chaosu - dodał dyrektor ZTP.
Kraków. Wymienią elewację na stadionie Wisły. Będzie więcej ...
Przysłuchujący się dyskusji wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig poinformował nagle, że wycofuje projekt uchwały ws. zmian w strefie. - Argumenty przedstawiane przez radnych, takie jak porównywanie cen do jednego miasta w Szwajcarii, były demagogiczne, rozmijały się z oczekiwaniami mieszkańców, przedstawionymi podczas konsultacji - wyjaśnił nam wiceprezydent Kulig. Przyznał, że w urzędzie przeanalizują teraz, czy przygotują nowy, zmieniony projekt uchwały ws. strefy. Nie wyklucza jednak, że do końca tej kadencji (do jesieni 2023 r.) żadnych zmian w tym zakresie już nie będzie.
- Wiceprezydent zapewne podczas dyskusji zdał sobie sprawę, że proponowane nowe rozwiązania prawdopodobnie nie spotkają się z poparciem większości radnych. Trudno byłoby się np. zgodzić na wprowadzenie opłat także w niedziele, kiedy do centrum przyjeżdża wiele rodzin, aby pójść na spacer, do kościoła, restauracji - skomentował Edward Porębski (PiS), wiceprzewodniczący Komisji Infrastruktury.
FLESZ - Polska coraz bardziej rowerowa

- Zanim wieś Zakopane stała się miastem. Tak tu było przed ponad 100 laty!
- Gdzie na szybki wypad z Krakowa? TOP 10 urokliwych miejsc z dala od zgiełku
- Będzie nowy wiek emerytalny w Polsce? Takie mogą być emerytury stażowe
- Najmodniejsze sukienki na wesele w 2023 roku. Takie są trendy w tym sezonie
- TOP 15 najlepszych parków rozrywki w Polsce. Tu warto przyjechać! RANKING
- Ogromne podwyżki płac w Krakowie i Małopolsce. Kto dostał najwięcej?