https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków rezygnuje z linii tramwajowej wzdłuż Alej Trzech Wieszczów. Prawie milion złotych na koncepcję wyrzucony w błoto

Piotr Tymczak
Jak mogłaby wyglądać linia tramwajowa na Alejach Trzech Wieszczów w swoich koncepcjach zaprezentowali studenci Politechniki Krakowskiej.
Jak mogłaby wyglądać linia tramwajowa na Alejach Trzech Wieszczów w swoich koncepcjach zaprezentowali studenci Politechniki Krakowskiej. Politechnika Krakowska
Liczne protesty mieszkańców spowodowały, że miasto wycofało się z kontynuowania prac nad koncepcją budowy linii tramwajowej wzdłuż al. Słowackiego, między Nowym Kleparzem a placem Inwalidów.

- W listopadzie tego roku rozpoczęły się konsultacje społeczne dotyczące planowanej linii tramwajowej, a uwagi i opinie można było składać do 9 grudnia. Mimo przygotowania kilku wariantów dla tej inwestycji i zapewnień, że obecne technologie eliminują ryzyko związane z hałasem czy wstrząsami, pomysł nie uzyskał aprobaty krakowian. Z uwagi na liczne protesty mieszkańców miasto ostatecznie zdecydowało o rezygnacji z dalszych prac nad koncepcją uzupełnienia linii tramwajowej na odcinku między Nowym Kleparzem a placem Inwalidów - informują w krakowskim magistracie.

O decyzji prezydenta Krakowa ws. linii tramwajowej w al. Słowackiego najpierw poinformował krakowski senator Bogdan Klich (PO), który taką informację otrzymał w odpowiedzi na swoje wystąpienie.

- Apelowałem do prezydenta Majchrowskiego na spotkaniu, a także pisemnie o pilną rezygnacje z tego projektu, ponieważ realizacja tej inwestycji mogłaby doprowadzić do całkowitej dewastacji zieleni oraz wycięcia setek drzew. Otrzymałem odpowiedź od prezydenta w tej sprawie. Gmina Kraków nie będzie kontynuowała prac nad koncepcją budowy linii tramwajowej na odcinku pomiędzy Nowym Kleparzem a placem Inwalidów. I to są bardzo dobre wiadomości - skomentował senator Bogdan Klich.

W swoim wystąpieniu do prezydenta Krakowa zaznaczył m.in., że realizacja koncepcji może doprowadzić do całkowitej dewastacji pasa zieleni na al. Słowackiego oraz wycięcia setek drzew na terenie, na którym planowano zadanie. "Pas ten jest wykorzystywany przez mieszkańców dla spacerów, a dla wielu stanowi także jedyny element zieleni w okolicy. Likwidacja tej zieleni zmieniłaby Aleje w betonową pustynię, co jest całkowicie sprzeczne z planami rozwoju miasta. Wprowadzenie torowiska tramwajowego w miejsce alejek, drzew i krzewów, kłóciłoby się również z zabiegami mieszkańców naszego miasta o zwiększenie powierzchni terenów zielonych. Dla usprawnienia sieci transportu publicznego w Krakowie możliwe są inne rozwiązania, które nie będą prowadziły do kompletnej dewastacji tej znanej osi komunikacyjnej Krakowa" - zaznaczył senator Bogdan Klich.

W odpowiedzi prezydent Krakowa zaznaczył, że realizacja proponowanej linii tramwajowej byłaby istotna w celu zapewnienia niezawodności transportu publicznego i stanowiłaby alternatywę dla przejazdów przez obszar I Obwodnicy Krakowa. Zwrócił też uwagę, że przedsięwzięcie mogłoby doprowadzić do zwiększenia płynności ruchu samochodów w tym rejonie.

Prezydent przypomniał też, że rozpatrywano kilka wariantów poprowadzenia linii tramwajowej przez al. Słowackiego i poza propozycją umieszczenia torowiska w pasie zieleni, rozważane były też warianty dotyczące budowy torów kosztem jezdni dla samochodów. Ostatecznie ze względu na liczne protesty prezydent zdecydował o zaprzestaniu przygotowywania inwestycji.

Studenci Politechniki Krakowskiej kilka lat temu opracowali koncepcje zagospodarowania Alej Trzech Wieszczów.

Moje miasto. Trzech Wieszczów bez wizji

Przypomnijmy, że na zamówienie krakowskich urzędników firma Sweco Polska (umowa na 947 702 zł), opracowywała koncepcję linii tramwajowej łączącej Nowy Kleparz z placem Inwalidów. Zostało zaprezentowanych siedem wariantów przebiegu trasy o długości około 1 km. Pierwsze dwa warianty dotyczą budowy naziemnej linii tramwajowej, pierwszy - w pasie zieleni oraz drugi - w jezdni Alei Trzech Wieszczów.

Kolejny wariant zakłada poprowadzenie linii tramwajowej w tunelu. W wariancie nr 4 linia tramwajowa została poprowadzona w jezdniach al. Słowackiego. Wariant nr 5 zakłada poprowadzenie linii tramwajowej w tunelu. Warianty nr 6 i 7 to propozycje naziemnego przebiegu linii tramwajowej. Dodatkowo jeden z tych wariantów zakłada budowę tunelu dla samochodów w rejonie Nowego Kleparza.

Wyższy podatek od nieruchomości od 2023 roku

od 16 lat
Wideo

Komentarze 12

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

k
krk
28 grudnia, 12:53, Gość:

„Prawie milion złotych na koncepcję wyrzucony w błoto”

E, nie… kto miał na tym zarobić — zarobił.

Po co te wszystkie koncepcje opracowywane przez specjalistów wysokiej klasy za grube pieniądze skoro i tak ostatni głos mają LAICY, EKOOSZOŁOMY, rowerzyści itp.

Śmiechu warte a nawet prosi się to o prokuratorskie śledztwo...

s
specjalistatransportu
28 grudnia, 18:21, Zbigniew Rusek:

Bardzo dobrze!!! Tam należy wprowadzić priorytet dlla autobusów miejskich na sygnalizacjach (zieloną falę), pobudować przejścia podziemne (zwłaszcza przy nowym Kleparzu, gdzie zarówno ruch kolowy, jak i pieszy jest ogromny, a autobusy długo stoją na czerwonym świetle), wydłużyć zielone dla Alej na skrzyżowaniu z Karmelicką (Placem inwalidów) - kilka lat temu go znacznie skrocono itd. . Może by zachowali umiar w inwestycjach trmawajowych a dali prioretety dla autobsuów na sygnalizacjach świetlnych i właściwą szerokośc pasów ruchu tam, gdzie kursują autobusy (często na ulicach z dużą liczbą linii autobusowych pasy ruchu są o szerokości jak dla aut osobowych i furgonetek, chocby ul. Pilotów i Olszyny, gdzie autobusy biorą "okrakiem" linie wyznaczające pasy ruchu, a niekiedy przekraczają podwójną oinię ciągłą).

Miasto nie powinno się pytać takich laików jak ty tylko budować, budować. Śmieszne jest dla mnie, że specjaliści INZYNIEROWIE od transportu pytają się o zdanie takich Ruskich co jest specjalistą, ale od filologii słowiańskiej -a dokładnie to językoznawstwo słowiańskie - śmiech i żenada zarazem!

Cała armia tych dobrze płatnych urzędasów powinna odejść a zatrudnijmy tych ekospecjalistów za 1/4 stawki- skoro tyle mają do powiedzenia...

m
mieszkaniec alej
28 grudnia, 18:21, Zbigniew Rusek:

Bardzo dobrze!!! Tam należy wprowadzić priorytet dlla autobusów miejskich na sygnalizacjach (zieloną falę), pobudować przejścia podziemne (zwłaszcza przy nowym Kleparzu, gdzie zarówno ruch kolowy, jak i pieszy jest ogromny, a autobusy długo stoją na czerwonym świetle), wydłużyć zielone dla Alej na skrzyżowaniu z Karmelicką (Placem inwalidów) - kilka lat temu go znacznie skrocono itd. . Może by zachowali umiar w inwestycjach trmawajowych a dali prioretety dla autobsuów na sygnalizacjach świetlnych i właściwą szerokośc pasów ruchu tam, gdzie kursują autobusy (często na ulicach z dużą liczbą linii autobusowych pasy ruchu są o szerokości jak dla aut osobowych i furgonetek, chocby ul. Pilotów i Olszyny, gdzie autobusy biorą "okrakiem" linie wyznaczające pasy ruchu, a niekiedy przekraczają podwójną oinię ciągłą).

Co za głupota dokładać dodatkowe zatruwające powietrze autobusy i tak już jedzie jeden za drugim. stojąc w własnym korku.

Ruch mieszkańców i tak się będzie zwiększał, za cztery lata i sto autobusów nie pomoże !!!

C
Czesław Pawełoszek
Milion złotych wyrzucone ?? Nie!? Po prostu zmieniło właściela ? Czemu ja nie jestem prezydentem ?
G
Grzegorz
Popajacowal trochę do emerytów i zgarnął bańkę.Tak wygląda ta cała koncepcja.Opier...lic podatnika na bańkę pod czujnym okiem urzedasow.wstydu nie macie darmozjady
G
Grzegorz
A gazeta krakowska udaje że nie wiedziała od początku o co w tym chodzi.Jeszcze tu pokazywaliscie te pseudo koncepcje niedawno i jakoś wam to nie śmierdziało wałkiem.Moze o tym procederze jakiś artykuł?
G
Grzegorz
I o to chodziło zarobić banke na frajerach.Pisalem i tym już.
G
Gość
Bardzo dobrze, że porzucono tę chora koncepcję.
G
Gość
za darmo to ktoś robi? karczeski wziął 400 tysiecy za wolontariat... dwa. cpk.. ile kasy już poszło? a wiadomo ze z tego nic nie bedzie, blok weglowy, wybory kopertowe.. kiedy o tym napiszecie?
D
Dlaczego aż milion?
Może ktoś zapytać: a właściwie dlaczego nie milion? A może to właśnie jest tanio, zaledwie milion za coś takiego?

Wydaje się, że odpowiedź będzie raczej prosta: przyjmijmy, że koszt pracy jakiegoś specjalisty to będzie (uśredniając) nawet 200 zł. za godzinę pracy nad tym. Zatem milion złotych za ten projekt oznaczałby, że spędzono nad jego opracowaniem 5000 osobo-godzin. Czyli, że np. jedna osoba biedziła się nad tym przez 625 dni (roboczych! Święta i weekendy wyłączamy), czyli jakieś 2,5 roku. albo zespół 5 osób rzekomo trudził się przez 125 dni roboczych (czyli przez jakieś 25 tygodni, jeśli uwzględnić weekendy, a więc ok. 5 miesięcy ciężko nad tym pracowali).

Czy tak było w istocie?
M
Milion za te wypociny?
Dodam jeszcze: przecież nie zaoferowanoby miliona złotych komuś „z zewnątrz”; niech sobie Autor wyobrazi, że przychodzi do władz miasta z propozycją „za okrągły milionik wam to wymyślę i nawet ładnie na komputerze zwizualizuję”. Pusty śmiech byłby mu odpowiedzią!

To musiał być ktoś z Krewnych-I-Znajomych-Królika, kto prawdopodobnie podzielił się z przedstawicielem zleceniodawcy (którym było „miasto”).
G
Gość
„Prawie milion złotych na koncepcję wyrzucony w błoto”

E, nie… kto miał na tym zarobić — zarobił.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska