Już w poniedziałek (25 czerwca) kolejarze z PKP PLK rozpoczną budowę dwóch nowych mostów na Wiśle. Powstaną między mostem Powstańców Śląskich a mostem Kotlarskim.
Obecnie w tym miejscu znajduje się jeden, stary most kolejowy łączący Zabłocie z Kazimierzem. Po lewej i prawej stronie tego obiektu, powstaną właśnie dwie nowe konstrukcje, na których ułożone zostaną tory.
Roboty te są jednym z elementów prowadzonej właśnie przez kolejarzy w Krakowie gigantycznej inwestycji, polegającej na dobudowie dodatkowych torów dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Łącznie - między Płaszowem a centrum Krakowa - funkcjonować mają cztery tory (obecnie są dwa), dlatego na Wiśle potrzebne są nowe mosty. Na starym nie ma miejsca na dodatkowe tory.
Jako pierwsza - przez rok - budowana będzie nowa konstrukcja po stronie wschodniej (od strony mostu Kotlarskiego). Tradycyjnie już prowadzone przez kolejarzy prace wiązać będą się z utrudnieniami w ruchu. Na początek odczują je rowerzyści oraz piesi. Zamknięty - na około pięć tygodni - zostanie bowiem fragment bulwarów wiślanych - tuż przy moście. Uważać powinni cykliści, ponieważ jeśli dojadą do mostu (po stronie ulicy Podgórskiej), to będą musieli cofać się aż w rejon kładki Bernatka, gdzie jest najbliższy wyjazd dla jednośladów. Bliżej - bo przy moście Powstańców Śląskich - są schody, którymi piesi będą mogli opuścić zablokowane bulwary.
- Na bulwarach będzie oznakowanie, kierujące ich użytkowników na drogi alternatywne - przez ul. Podgórską i Zabłocie - podkreśla Piotr Hamarnik z biura prasowego PKP PLK. Na razie kolejarze nie wprowadzają ograniczeń w ruchu dla samochodów na ul. Podgórskiej i Zabłocie, ale mogą się one pojawić w kolejnych etapach robót.
W przyszłym roku, gdy gotowy będzie pierwszy nowy most wraz z torami, to na niego zostanie przeniesiony ruch kolejowy, a rozpocznie się przebudowa istniejącego już mostu i dobudowa - po jego drugiej stronie - kolejnej konstrukcji. - Nowe mosty, o długości 234 m i łącznej szerokości 32 m, będą miały konstrukcję łukową. Znajdować się będą 4,5 metra nad poziomem wody, wysokość to 18 metrów. Pociągi pojadą po nich z prędkością 100 km/godz. - informują w PKP.
Nowe mosty będą wyglądem nieco przypominać most Kotlarski. Co ważne, będą miały podpory na bulwarach, nie będą one budowane w nurcie Wisły. Niewykluczone też, że zlikwidowane zostaną znajdujące się w rzece podpory starego, istniejącego już mostu kolejowego.
W firmie Strabag - która jest wykonawcą inwestycji - zapewniają, że kolorystyka nowych mostów będzie „stonowana”, prawdopodobnie będzie miał barwy w odcieniach szarości. To ważne, biorąc pod uwagę, ile negatywnych emocji wzbudziła kolorystyka zbudowanej niedawno łącznicy PKP Zabłocie - Krzemionki, w szczególności jaskrawe, niebieskie ekrany akustyczne. Kontrowersje może budzić natomiast fakt, że wraz z budową mostów, nieco przebudowana musi zostać - oddana do użytku zaledwie kilka miesięcy temu - stacja „Zabłocie”. Demontowane będą jej boczne ściany, które zostaną przesunięte, by zrobić miejsce pod dodatkowe tory.
W Krakowie trwają wielkie inwestycje kolejowe. Zobacz jak po...
ZOBACZ KONIECZNIE:
