https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Rusza budowa dwóch mostów na Wiśle. Będą zmiany na bulwarach

Arkadiusz Maciejowski
Taka była pierwotna wizualizacja nowych mostów
Taka była pierwotna wizualizacja nowych mostów PKP PLK
Już od przyszłego tygodnia utrudnienia czekają pieszych i rowerzystów. Podczas wakacji kolejarze zamkną część bulwarów wiślanych. Na około pięć tygodni.

Już w poniedziałek (25 czerwca) kolejarze z PKP PLK rozpoczną budowę dwóch nowych mostów na Wiśle. Powstaną między mostem Powstańców Śląskich a mostem Kotlarskim.

Obecnie w tym miejscu znajduje się jeden, stary most kolejowy łączący Zabłocie z Kazimierzem. Po lewej i prawej stronie tego obiektu, powstaną właśnie dwie nowe konstrukcje, na których ułożone zostaną tory.

Roboty te są jednym z elementów prowadzonej właśnie przez kolejarzy w Krakowie gigantycznej inwestycji, polegającej na dobudowie dodatkowych torów dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Łącznie - między Płaszowem a centrum Krakowa - funkcjonować mają cztery tory (obecnie są dwa), dlatego na Wiśle potrzebne są nowe mosty. Na starym nie ma miejsca na dodatkowe tory.

Jako pierwsza - przez rok - budowana będzie nowa konstrukcja po stronie wschodniej (od strony mostu Kotlarskiego). Tradycyjnie już prowadzone przez kolejarzy prace wiązać będą się z utrudnieniami w ruchu. Na początek odczują je rowerzyści oraz piesi. Zamknięty - na około pięć tygodni - zostanie bowiem fragment bulwarów wiślanych - tuż przy moście. Uważać powinni cykliści, ponieważ jeśli dojadą do mostu (po stronie ulicy Podgórskiej), to będą musieli cofać się aż w rejon kładki Bernatka, gdzie jest najbliższy wyjazd dla jednośladów. Bliżej - bo przy moście Powstańców Śląskich - są schody, którymi piesi będą mogli opuścić zablokowane bulwary.

- Na bulwarach będzie oznakowanie, kierujące ich użytkowników na drogi alternatywne - przez ul. Podgórską i Zabłocie - podkreśla Piotr Hamarnik z biura prasowego PKP PLK. Na razie kolejarze nie wprowadzają ograniczeń w ruchu dla samochodów na ul. Podgórskiej i Zabłocie, ale mogą się one pojawić w kolejnych etapach robót.

W przyszłym roku, gdy gotowy będzie pierwszy nowy most wraz z torami, to na niego zostanie przeniesiony ruch kolejowy, a rozpocznie się przebudowa istniejącego już mostu i dobudowa - po jego drugiej stronie - kolejnej konstrukcji. - Nowe mosty, o długości 234 m i łącznej szerokości 32 m, będą miały konstrukcję łukową. Znajdować się będą 4,5 metra nad poziomem wody, wysokość to 18 metrów. Pociągi pojadą po nich z prędkością 100 km/godz. - informują w PKP.

Nowe mosty będą wyglądem nieco przypominać most Kotlarski. Co ważne, będą miały podpory na bulwarach, nie będą one budowane w nurcie Wisły. Niewykluczone też, że zlikwidowane zostaną znajdujące się w rzece podpory starego, istniejącego już mostu kolejowego.

W firmie Strabag - która jest wykonawcą inwestycji - zapewniają, że kolorystyka nowych mostów będzie „stonowana”, prawdopodobnie będzie miał barwy w odcieniach szarości. To ważne, biorąc pod uwagę, ile negatywnych emocji wzbudziła kolorystyka zbudowanej niedawno łącznicy PKP Zabłocie - Krzemionki, w szczególności jaskrawe, niebieskie ekrany akustyczne. Kontrowersje może budzić natomiast fakt, że wraz z budową mostów, nieco przebudowana musi zostać - oddana do użytku zaledwie kilka miesięcy temu - stacja „Zabłocie”. Demontowane będą jej boczne ściany, które zostaną przesunięte, by zrobić miejsce pod dodatkowe tory.

Prace - związane z dobudową torów dla SKA trwają z kolei w rejonie Hali Targowej

W Krakowie trwają wielkie inwestycje kolejowe. Zobacz jak po...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 10

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

z
zzz
i znów wszystko szarobure, bo jak się wyjdzie z jakimś kolorem to przeszkadza
R
Rena
Bez kasy od Uni byliśmy jak Białoruś
Z
Zmiana dojna
A pislamista Jaki ....co z mostami w Budapeszcie na DUNAJCU hehe
M
Maciejas
PANIE OLO ! EUROPA I JEJ FUNDUSZE TO TEŻ POLACY ! TO NIE JEST TAK DO KOŃCA ŻE TE FUNDUSZE KTOŚ! NAM DAJE ! TO PO PROSTU REDYSTRYBUCJA SKŁADEK TEŻ NASZYCH POLSKICH !!!
o
olo
Bardzo dobrze że na takie cele idą środki z funduszy europejskich!!!
Wżyci by tego nie zrobili bez Europy i jej EURO!!!
K
Krak
Ale bzdury piszesz człowieku ...
77d
To zasługa morawieckiego
77d
To zasługa morawieckiego
G
Gość
Pociągom ma się dawać przywilej jazdy 100 km/h w centrum miasta, a dlaczego samochody się tak gnębi za przekraczanie szybkości i ustanawia im wyssane z palca, drakońskie ograniczenia. Pociągi są elektryczne, czyli jadąc wolniej mogą tylko oszczędzić energię.
m
motorniczy
że dorabiają w branży budowlanej?
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska