Kraków. Samochody wracają na ulicę Krakowską. Kierowców czekają duże zmiany. Inwestycja nadal nie jest zakończona [ZDJĘCIA]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Od 24 listopada na przebudowaną ulicę Krakowską wracają samochody. ZDMK
Od wtorku, 24 listopada, samochody po ponad półtora rocznej przerwie wracają na ul. Krakowską. To nie oznacza jednak, że już kończy się tam przebudowa. Wykonawcę czekają jeszcze poprawki. Miasto rozważy też, czy nie naliczyć kar za opóźnienie inwestycji. Przejdź do GALERII, by zobaczyć, jak ul. Krakowska prezentuje się po remoncie.

FLESZ - Tarcza antykryzysowa, a milionowe odprawy

- W nocy z poniedziałku na wtorek zostaną odsłonięte znaki i od wtorku, 24 listopada samochody będę mogły jeździć ulicą Krakowską -

informuje Michał Pyclik z Zarządu Dróg Miasta Krakowa.

Przyznaje, że to nie oznacza jeszcze zakończenia inwestycji. - Wykonawca musi poprawić ułożenie płyt w rejonie torowiska na niektórych odcinkach. Wykonawca ma przestawić program prac naprawczych. Po tym, jak zostanie zaprezentowany ten harmonogram prac okaże się, kiedy ostatecznie inwestycja może się zakończyć i czy roboty naprawcze będą powodować czasowe utrudnienia w ruchu - dodaje Michał Pyclik.

Kraków. Ulica Krakowska otwarta! Na ten dzień kierowcy czeka...

Duże zmiany w ruchu na ul. Krakowskiej i w jej rejonie

W ramach nowej organizacji ruchu na ul. Krakowskiej pojawiło się 300 znaków i 130 słupków ozdobnych.

Wprowadzono następujące najważniejsze zmiany w stosunku do wcześniejszej organizacji ruchu w rejonie ul. Krakowskiej:
Na skrzyżowaniu ulic Stradomskiej - Dietla - Krakowskiej:

  • - nakaz jazdy z ul. Stradomskiej w prawo w ul. Dietla - możliwość przejazdu na wprost w ul. Krakowską tylko dla pojazdów komunikacji miejskiej i rowerzystów);
  • - zakaz jazdy z ul. Dietla w lewo w ul. Stradomską (poza pojazdami komunikacji miejskiej);
  • - zakaz jazdy z ul. Dietla w lewo w ul. Krakowską;
  • - nakaz jazdy w prawo z ul. Krakowskiej w ul. Dietla (poza pojazdami komunikacji miejskiej i rowerzystami, którzy mogą jechać na wprost w ul. Stradomską);
  • - nakaz skrętu z placu Wolnica w prawo w Krakowską;
  • - ul. Meiselsa - jednokierunkowa od ul. Krakowskiej, brak możliwości skrętu z Krakowskiej (jadąc od mostu) w lewo w Meiselsa (przystanek wiedeński) i możliwość skrętu w prawo z Krakowskiej (jadąc od Dietla) w Meiselsa.

Pozostałe przecznice - tak, jak było wcześniej:

  • - ul. Bożego Ciała - jednokierunkowa (z ul. Dietla nie można skręcić w ul. Bożego Ciała - zakaz nie dotyczy rowerzystów);
  • - skrzyżowanie Rybaki - Podgórska - dostępne wszystkie relacje;
  • - ul. Skałeczna - jednokierunkowa do ul. Krakowskiej;
  • - ul. Augustiańska - jednokierunkowa (zakaz jazdy z Dietla w Augustiańską);
  • - ul. Węgłowa - jednokierunkowa od ul. Krakowskiej;
  • - ul. Skawińska - jednokierunkowa od ul. Krakowskiej;
  • - ul. Trynitarska - dwukierunkowa (dostępne wszystkie relacje).

Wszystko miało być gotowe dużo wcześniej

Zgodnie z aneksem do umowy przebudowa ul. Krakowskiej miała się zakończyć do 2 września. Ze względu na wprowadzone z powodu pandemii nowe rozwiązania komunikacyjne w mieście (m.in. poszerzanie chodników, tworzenie nowych dróg rowerowych) wykonawca miał do 30 września wprowadzić nową organizację ruchu, tak by ul. Krakowską, most Piłsudskiego i wyłączone odcinki ul. Dietla przywrócić dla ogólnodostępnego ruchu samochodowego. Wykonawca zdeklarował, że nową organizację ruchu wykona, ale dopiero do 22 listopada. Zdaniem urzędników to można było zrobić szybciej.

Przypomnijmy, że modernizacja ul. Krakowskiej wraz z mostem Piłsudskiego rozpoczęła się pod koniec marca ubiegłego roku. Początkowo planowano zakończenie prac na koniec stycznia tego roku. W zeszłym roku plany pokrzyżowały prace archeologiczne.

Na początku tego roku urzędnicy przedstawili nowy harmonogram, według którego na początku maja zaplanowano uruchomienie połączenia tramwajowego ul. Dietla z ul. Stradom (ostatecznie tramwaje pojechały tą trasą 31 maja). Następnie od początku lipca przywrócony miał zostać ruch na całej ul. Krakowskiej wraz z oddaniem do użytku mostu Piłsudskiego.

Kraków. Konstrukcja estakady kolejowej przy ul. Blich jest j...

Od marca pojawiły się jednak problemy spowodowane pandemią koronawirusa - wiosną na czas nie dotarły materiały z Włoch, były też ubytki kadrowe, ponieważ część pracowników z Ukrainy opuściło Polskę.

Pod koniec maja tego roku podczas prac na ul. Krakowskiej odkryto kolejny fragment dawnego mostu. Oznaczało to interwencję służb konserwatorskich.

Później pojawiły się problemy z nawierzchnią. Pod koniec czerwca wyszło na jaw, że wykonawcy przebudowy ul. Krakowskiej na jej części wylali beton i starali się zrobić tak, by przypominał fabryczne płyty. To im się nie udało i musieli skuć nawierzchnię. Okazuje się, że nadal jest problem z tym, iż na odcinkach nawierzchnia nie jest równa.

Zmniejszyła się liczba miejsc parkingowych

Na przyczyny opóźnień wykonawca prac wskazywał wiosenny lockdown, spowodowany pandemią COVID-19, jak również odkrycia archeologiczne, których dokonano podczas robót, co za każdym razem wymagało wstrzymania prac związanych z przebudową drogi, do czasu przeprowadzenia stosownych działań konserwatorsko-archeologicznych.

Tramwaje na ul. Krakowską powróciły w połowie sierpnia. W ramach przebudowy ul. Krakowskiej przede wszystkim poszerzone zostały chodniki - piesi zyskali więcej przestrzeni. Automatycznie zwężono jednak samą jezdnię dla samochodów. Liczba miejsc parkingowych zmniejszyła się o około 20 proc. Wybudowane zostały jednak zatoki parkingowe dla aut. W związku ze zmianami tramwaje i samochody będą na znacznej ul. Krakowskiej korzystać ze wspólnych pasów ruchu. Wzdłuż chodników zasadzono zieleń.

Czytaj także

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

g
grzeg

Zakaz, nakaz, słupkoza. Jakie to krakowskie...

G
Gość

O jejku 300 znakoe i kilkaset słupków. Ile t kosztuje i ilu pieszych na tych słupkach się potknie?

Dodaj ogłoszenie