https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Spór o tramwaj. Mieszkańcy za inną trasą niż chce urząd

Piotr Ogórek
Anna Kaczmarz / Dziennik Polski / Polska Press
Mieszkańcy Bronowic i Prądnika Białego chcą nowej linii tramwajowej obok ronda Ofiar Katynia. Urzędnicy napisali im, że wolą inny przebieg trasy. To oburzyło krakowian i wywołało protest.

Do połowy listopada mieszkańcy mogli zgłaszać uwagi do czterech koncepcji przebiegu trasy tramwaju z Azorów do pętli planowanej przy ul. Jasnogórskiej. Raport z nich wciąż nie został opublikowany. Nieoficjalnie wiadomo jednak, że najwięcej głosów zdobył wariant przebiegu linii wzdłuż ulicy Josepha Conrada do ronda Ofiar Katynia i dalej wzdłuż Jasnogórskiej. Urzędnicy z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu woleliby jednak, aby tramwaj przeszedł pomiędzy Galerią Bronowice a sklepem IKEA. Argumentem za tym jest m.in.... „zróżnicowana oferta centrum handlowego”. Bardziej chodzi jednak o pieniądze - ta koncepcja jest po prostu tańsza dla miasta, ale linia tramwajowa oddali się wtedy od bloków mieszkalnych położonych na południe od ul. Conrada.

Tramwaj do Bronowic Wielkich to przedłużenie projektowanej linii do Azorów, która z kolei jest odnogą od planowanej linii tramwajowej z Krowodrzy Górki na Górkę Narodową . Wykonawcę tej ostatniej mamy wkrótce poznać. Urzędnicy ZIKiT analizują nadesłane oferty, z których najdroższa wynosi ponad 360 mln zł. Trasa ma być gotowa w 2020 roku, a rok później jej przedłużenie do Azorów.

Pieśnią przyszłości jest natomiast trasa do Bronowic Wielkich. Na razie urzędnicy przedstawili mieszkańcom do konsultacji cztery proponowane jej przebiegi (patrz mapka). Konsultacje się skończyły, ale raportu z nich wciąż nie ma.

- Opowiemy się za takim wariantem, jaki wskażą mieszkańcy. Wciąż jednak czekamy na raport z konsultacji - zaznacza Jakub Kosek, radny miejski i przewodniczący Rady Dzielnicy IV Prądnik Biały. Rada planuje spotkanie z mieszkańcami po jego ukazaniu się.

Autobus w pobliżu Barbakanu, rok 1932.http://www.audiovis.nac.gov.pl/obraz/84310/

Dawne autobusy w Krakowie [ARCHIWALNE ZDJĘCIA]

- Raport powinien być gotowy maksymalnie do trzech tygodni - zaznacza Jan Machowski z biura prasowego magistratu.

W listopadowych konsultacjach wzięło udział około 200 mieszkańców Prądnika Białego. Ponad połowa z nich opowiedziała się za przebiegiem tramwaju przy ulicy Conrada do ronda Ofiar Katynia i dalej wzdłuż Jasnogórskiej.

Za takim wariantem jest też rada dzielnicy VI Bronowice. Radni „szóstki” przegłosowali w tej sprawie uchwałę w połowie listopada, tuż po zakończeniu konsultacji. Mają przy tym żal, że nie poinformowano ich o tym, że konsultacje było organizowane.

- Konsultacje od początku były prowadzone tylko na terenie Prądnika Białego. Nie można jednak patrzeć na tę linię jako wewnętrzną kwestię jednej dzielnicy. Wariant drugi jest najbardziej racjonalny. Jeśli tamtędy pojedzie tramwaj, obsłuży też Bronowice i największą liczbę mieszkańców - uważa Jan Urbanowicz z Towarzystwa Przyjaciół Bronowic.

Tymczasem urzędnicy ZIKiT przekonują, że najlepszy wariant to... trasa numer 4. Tak w grudniu odpowiedzieli Radzie Dzielnicy Bronowice. Linia odbijałaby wtedy na północ od ulicy Conrada w ulicę Sosnowiecką. Nie skomunikowałaby ronda Ofiar Katynia, a mieszkańcy dużych osiedli po obu stronach ulicy Radzkikowskiego do przystanków mieliby dalej.

„Dzięki takiemu przebiegowi zapewniony zostaje dojazd także do Galerii Bronowice oraz sklepów i marketów w pobliżu, do których wiele osób dojeżdża również komunikacją zbiorową” - tłumaczy w piśmie wicedyrektor ZIKiT Łukasz Franek.

To rozsierdziło mieszkańców Bronowic. Pojawiły się głosy, że to próba zwiększeja klienteli centrum handlowego. Ponadto zarówno przy sklepie IKEA i Galerii Bronowice sa potężne parkingi. „Ludzie robią tam duże zakupy, i tak będą jeździć autami, zamiast z siatami tłoczyć się w tramwaju” - napisała do naszej redakcji Maria Kulisiewicz, mieszkanka ul. Radzikowskiego. Oburzeni mieszkańcy zaczęli już zbierać podpisy pod petycją do urzędników wnoszącą o przebieg linii według wariantu nr 2. Zebrano już ponad 350 nazwisk.

Teraz urzędnicy tłumaczą się, że mieszkańcom przedstawiono jedynie koncepcje, a właściwe konsultacje przeprowadzą później. - Zapoznajemy mieszkańców z inwestycją. Konsultacje z prawdziwego zdarzenia zrobimy, gdy zostanie wybrana jednostka, która poprowadzi tę inwestycję - mówi Jan Machowski. I dodaje, że rekomendowany będzie jednak... wariant nr 2.

Mieszkańcy chcą strefy

Linia tramwajowa to nie jedyna ważna sprawa dla mieszkańców Bronowic. Domagają się także strefy płatnego parkowania w swojej dzielnicy. Ta miałaby objąć obszar pomiędzy ulicami Głowackiego, Piastowską, Armii Krajowej oraz torami kolejowymi. Do końca stycznia trwały konsultacje w tej sprawie. Mieszkańcy nadesłali w sumie około 400 opinii w związku z propozycją objęcia strefą płatnego parkowania wskazanego obszaru. Większość z nich chce takiego rozwiązania. Dotyczy to jednak głównie mieszkańców terenów na południe od ulicy Bronowickiej, gdzie znajdują się liczne biurowce i prywatne uczelnie. Ludzie z terenów na północ od tej ulicy nie są zwolennikami strefy. Do końca tego tygodnia rada dzielnicy Bronowice ma przygotować szczegółowy raport z konsultacji. Później będzie musiała przygotować uchwałę, w której opowie się za wprowadzeniem strefy na całym obszarze między Głowackiego, Piastowską, Armii Krajowej oraz torami kolejowymi lub z wyłączeniem terenów na północ od ulicy Bronowickiej. O wprowadzeniu strefy finalnie i tak zdecydują radni miejscy. Natomiast Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu jest przeciwny wprowadzenia strefy w tej części miasta.

Komentarze 38

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

A
Aqq aqq
j.w.
S
Sołtys
Opowiemy się za takim wariantem, jaki wskażą mieszkańcy. Niestety mieszkańcy z uporem wskazują ten niewłaściwy wariant.
c
chory kleks
Tylko wariant 1 lub 4 zapewnia szybką komunikację dla Bronowic Wielkich (mieszka więcej ludzi niż na osiedlu wzdłuż Radzikowskiego) oraz nowo powstałych osiedli w rejonie Chełmońskiego. Rejon Radzikowskiego jest obsługiwany przez autobus 168,172,173 oraz znajduje się bardzo blisko 5-7 minut pieszo od przystanku tramwajowego Bronowice Wiadukt. Trasa 1 lub 4 jest optymalna i będzie zachęcać pasażerów spoza Krakowa do korzystania z projektowanego P&R (kto zostawi auto, żeby marnować czas na jazdę okrężną trasą??) Trzeba zacząć myśleć szerszymi kategoriami i wyściubić nosek poza swoją norkę :)
B
Biskup
z wieśniakiem ciągle mu mało.. a może jeszcze potrzebujesz odrobinę luksusu..
E
EINSTEIN
Gdyby dojechali tramwajem codzienne po 3 min a także z powrotem to daje w sumie 6 min na dookoła przez ROK przez 12 lat to zabiera nam prawie 20 dni spędzania dokoła przez ROK.. matematyka nie kłamie...
A
Adi
Z kabanem nie gadam wracaj do swojego bagna.
M
MILENKA
Tylko wariant 1 lub 4 zapewnia szybką komunikację dla Bronowic Wielkich (mieszka więcej ludzi niż na osiedlu wzdłuż Radzikowskiego) oraz nowo powstałych osiedli w rejonie Chełmońskiego. Rejon Radzikowskiego jest obsługiwany przez autobus 168,172,173 oraz znajduje się bardzo blisko 5-7 minut pieszo od przystanku tramwajowego Bronowice Wiadukt. Trasa 1 lub 4 jest optymalna i będzie zachęcać pasażerów spoza Krakowa do korzystania z projektowanego P&R (kto zostawi auto, żeby marnować czas na jazdę okrężną trasą??) Trzeba zacząć myśleć szerszymi kategoriami i wyściubić nosek poza swoją norkę :)
B
Biskup
Mamy dopłacić wiele milionów z naszego podatku aby mieć wariant 2 dla mieszkańców Radzikowskiego bo oni tak wolą więcej komunikacji i wygody chyba wolne żarty. niedługo powstaje tam wiele nowych osiedlów w rejonie sosnowieckiej i chełmonskiego. w przyszłości okaże sie niepotrzebne przez ROK.. 3 minuty codzienne przez ROK przez całe życie to dużo stracimy w tym życia...
Z
Zi-KIT
Zanim kogoś nazwiesz leniuchem to powiedz mi co Ci da tramwaj na sosnowieckiej?
Może to że nie będziesz musiał iść na pętlę obok galerii czyli jakieś 200metrów dalej?
I dlatego inwestycję za miliony należy poprowadzić przez parkingi odcinając od tramwaju zachodnią część azorów obok ROK?
Bo misio tak sobie wymarzył żeby inni nie mieli bo tak. Tragedia co za ciasnota umysłowa.
P
Pan Kleks
Zanim kogoś nazwiesz leniuchem to powiedz mi co Ci da tramwaj na sosnowieckiej?
Może to że nie będziesz musiał iść na pętlę obok galerii czyli jakieś 200metrów dalej?
I dlatego inwestycję za miliony należy poprowadzić przez parkingi odcinając od tramwaju zachodnią część azorów obok ROK?
Bo misio tak sobie wymarzył żeby inni nie mieli bo tak. Tragedia co za ciasnota umysłowa.
Z
Zdzich
Wolisz bo co?
Bo będziesz jechał przez parkingi i przez to zaoszczędzisz 2-3min na czasie?
Inwestycja za grubą kasę ma służyć tylko takim Januszo-Miśkom bo tak "chcom"?
Może popatrzysz dalej niż czubek własnego nochala? Tramwaj na Conrada będzie dla ludzi z południa, północy, zachodu i wschodu bronowic tak samo atrakcyjnym wariantem transportu.
Z
ZiKIT
A gdzie Ci północno-zachodni będą wsiadać jak nie na pętli?
I co stracą jeśli tramwaj pojedzie przez ROK (może 3 minuty)?

Wychodzi że myślicie tylko o sobie.
Z
ZiKIT
No to zgoda
a
alex
NIE BęDZIE ŻADNEGO TUNELU ŁĄCZĄCEGO nowe osiedle z przystankiem, to usłyszeliśmy wczoraj na Złotym Rogu. Proszę przestać oszukiwać ludzi w celu uzyskania OSOBISTEJ KORZYŚCI (tak wiem do kogo piszę poznaję po retoryce i argumentach :). Tramwaj Sosnowiecką obsłuży tylko mieszkańców jej okolic, tramwaj na rondzie obsłuży wszystkich. Nie robi się linii tramwajowej dla kilkuset ludzi i sklepów oraz po to by zwiększyć wartość nieużytków, proszę to sobie zapamiętać bo taka koncepcja zostanie skompromitowana.
z
zwolennik tramwaju na ROK
Proszę napisać krótkiego maila do ZikiTu lub wydziału gospodarki komunalnej z kopią do dzielnicy VI bo może przepaść, my podpisaliśmy złapani na ulicy a znajomi na zebraniu (chyba wspólnoty nie wiem jakim) albo wysłać do VI dzielnicy Bronowice bo w IV na pewno zginie jak widać po treści artykułu. Myślę, że w VI dzielnicy pomogą i skierują do właściwej osoby jeżeli chcą się Państwo włączyć większą grupą w zbieranie podpisów
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska