https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Radna z Krakowa chce poprowadzić tramwaj do Szpitala Uniwersyteckiego. Temat sprzed lat powraca. Miasto nie pozostawia złudzeń

Aleksandra Łabędź
Dwa szpitale uniwersyteckie, które znajdują się przy ul. Jakubowskiego w Krakowie to jedne z najbardziej obleganych lecznic nie tylko w mieście, ale i w całym regionie. Pacjenci często mają tu problem ze znalezieniem wolnych miejsc parkingowych. Istotne jest również to, że osoby korzystające z komunikacji miejskiej bezpośrednio do szpitali mogą dojechać wyłącznie autobusem. Dlatego krakowska radna kolejny raz próbuje przeforsować pomysł budowy linii tramwajowej od skrzyżowania ul. Wielickiej, Teligi i Kostaneckiego do ul. Jakubowskiego. Co na to miasto?

Krakowska radna miejska Grażyna Fijałkowska zwróciła się do prezydenta Aleksandra Miszalskiego z prośbą o wykonanie koncepcji budowy tramwaju do Szpitala Uniwersyteckiego w Prokocimiu - od skrzyżowania ul. Wielickiej/ Teligi, wzdłuż ul. Marii Orwid do ul. Jakubowskiego.

- To odcinek około 1,5 km, który rozwiązałby problem komunikacyjny pacjentów i pracowników, którzy muszą przesiadać się z tramwaju na autobus, lub pokonywać ponad kilometrowy odcinek o dużym wzniesieniu pieszo. W szpitalu pracuje około 3 500 pracowników, rocznie hospitalizowanych jest ok. 38 000 pacjentów, a liczba udzielonych konsultacji w ambulatoriach przekracza 300 000. Linia tramwajowa obsługiwałaby również znajdujący się przy tej samej ulicy Uniwersytecki Szpital Dziecięcy oraz ZOL - wylicza radna Fijałkowska.

Dodatkowo zaznacza, że budowa tramwaju jest konieczna również przez wzgląd na ciągle brakujące miejsca parkingowe przy szpitalach.

Co na to miasto?

Wiceprezydent Krakowa Stanisław Kracik wyjaśnia, że w kwietniu 2021 r. Wydział Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury UMK realizował zadanie inwestycyjne, polegające na sporządzeniu opracowania pn. "Wielowariantowa koncepcja budowy linii tramwajowej pomiędzy skrzyżowaniem ulic Wielickiej, Teligi, Kostaneckiego a osiedlem Rżąka wraz z pętlą tramwajową oraz parkingiem Park&Ride".

- Celem opracowanej koncepcji, zgodnie z zakresem umowy z wykonawcą, było rozpoznanie możliwości prowadzenia linii tramwajowej umożliwiającej poprawę jakości obsługi komunikacyjnej os. Rżąka i południowej części os. Nowy Bieżanów, poprawę dostępności obiektów ochrony zdrowia zlokalizowanych w rejonie ul. Jakubowskiego oraz przeanalizowanie możliwości ewentualnego przekroczenia linią tramwajową autostrady A4 w kierunku Wieliczki - tłumaczy.

Opracowanie miało charakter wielowariantowy

Początek proponowanej nowej linii tramwajowej wyznaczono w rejonie skrzyżowania ulic Wielickiej, Teligi i Kostaneckiego. Powstało też 6 wariantów poprowadzenia trasy.

W raporcie zaznaczono, że podczas spotkania z mieszkańcami przeprowadzonego w ramach konsultacji, uczestnicy najczęściej wyrażali poparcie dla wariantu nr 3, jako tego, który umożliwi obsługę komunikacyjną Szpitala Uniwersyteckiego.

Ten wariant zakładał, że trasa zostałaby poprowdzona wzdłuż ul. Wielickiej, a następnie skręcałby w stronę Szpitala Uniwersyteckiego. Za szpitalem zaplanowano pętlę końcową.

Przystanek przy szpitalu kluczowy

- Ważnym aspektem jest to, aby powstał przystanek w obrębie szpitala. Ankietowani zwracali uwagę na to, że osoby chcące dostać się do szpitala to często osoby starsze, zmagające się z problemami uniemożliwiającymi przemieszczanie się. Ankietowani opowiadali się również za tym, aby nie betonować torowiska. Wprowadzenie autobusu na torowisko znacznie spowolni ruch, czego z założenia chcemy tego unikać" - podkreślono w raporcie z konsultacji na początku 2023 r.

Ten wariant charakteryzował się najwyższą dostępnością do obiektów ochrony zdrowia

Zastępca prezydenta Krakowa przypomina, że pomimo iż wariant W3 cieszył się dużym zainteresowaniem społecznym oraz charakteryzował się najwyższą dostępnością do obiektów ochrony zdrowia - otrzymał on negatywne opinie w zakresie jego wpływu na środowisko przyrodnicze.

Wówczas podnoszono m.in. występowanie kolizji rozwiązań tego wariantu, tj. ingerencję w granice istniejącego Parku Rżąka i projektowanego w rejonie ul. Słona Woda, należących do całościowego założenia przestrzennego o funkcji rekreacyjno-wypoczynkowej - „Zielonego Pierścienia Podgórza”, tzw. Nowych Plant Podgórskich.

- Zgodnie z analizami ruchu, w wariancie W3 zauważono we wszystkich horyzontach prognostycznych wzrost wymiany pasażerskiej na przystanku Jakubowskiego, co świadczy o dużym zainteresowaniu realizacji podróży do Szpitala. Niemniej jednak, wielkości potoków pasażerskich dla poszczególnych wariantów nie różniły się znacząco na wspólnym przebiegu w ciągu ulicy Wielickiej – niewielkie różnice zaobserwowano natomiast w wariancie W3, który jest mniej atrakcyjny z punktu widzenia pasażerów, ponieważ kończył bieg przy Szpitalu Uniwersyteckim, w gorszym stopniu poprawiał dostępność komunikacyjną terenów osiedlowych położonych wzdłuż ul. Wielickiej i nie zapewniał obsługi transportowej osiedla Rżąka. Biorąc powyższe analizy pod uwagę, z punktu widzenia liczby przewiezionych pasażerów, wariant W3 okazał się najmniej korzystny, ponieważ jego przebieg różnił się od pozostałych wariantów i nie warunkował tożsamego popytu na podróże tramwajem w porównaniu do pozostałych wariantów - tłumaczy Stanisław Kracik.

Sytuacja mocno się komplikuje

Jak wskazuje wiceprezydent Krakowa, cały analizowany obszar, który wskazała radna Fijałkowska, charakteryzuje się skomplikowanym ukształtowaniem wysokościowym terenu oraz wysoką intensywnością zagospodarowania terenu.

- Ponadto północno – wschodni fragment terenu, rejon skrzyżowania ul. Wielickiej i ul. Leonida Teligi pozostaje objęty granicami obowiązującego od 24 lutego 2024 r. miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru „Nowy Prokocim”. Fragment ten zakwalifikowano jako teren drogi publicznej, o podstawowym przeznaczeniu pod drogę publiczną klasy głównej ruchu przyspieszonego z wydzielonym torowiskiem tramwajowym - wyjaśnia.

Z kolei pozostała część terenu nie jest objęta granicami żadnego obowiązującego ani sporządzanego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

- W związku z powyższym, w zakresie tej części terenu, realizacja linii tramwajowej byłaby możliwa w ramach drogowych robót budowlanych- tłumaczy Kracik.

Żaden z wariantów nie jest opłacalny

- W ramach realizacji przedmiotowego zadania każdy z wariantów został przeanalizowany pod kątem opłacalności z punktu widzenia efektów zewnętrznych generowanych dla społeczeństwa w wyniku realizacji, a następnie eksploatacji inwestycji. Przedmiotowa analiza wykazała, że wszystkie warianty charakteryzują się ujemnymi wskaźnikami oceny efektywności/opłacalności społecznej inwestycji - podsumowuje zastępca prezydenta i dodaje, że jako najbardziej kompromisowy i możliwy do dalszej realizacji m.in. na podstawie ustaleń wynikających z konsultacji społecznych wskazany został wariant 7.3.

Dla tego wariantu w maju 2024 r. złożono wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, natomiast 9 sierpnia 2024 r. otrzymano postanowienie o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Budowy nie będzie

- Mając na uwadze liczne protesty społeczne dotyczące prowadzenia linii tramwajowej na odcinku wzdłuż ulicy Wielickiej, zgodnie z preferowanym wariantem, a także lokalizacji parkingu Park&Ride oraz brak realnej perspektywy realizacji przedmiotowej inwestycji w najbliższych latach, 24 grudnia 2024 r. rozwiązano umowę polegającą na sporządzeniu ww. wielowariantowej koncepcji. W związku z powyższym aktualnie nie planuje się realizacji zadania dotyczącego budowy linii tramwajowej od skrzyżowania ulic Wielickiej, Teligi i Kostaneckiego do osiedla Rżąka - wyjaśnia Stanisław Kracik.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska