FLESZ - System E-TOLL na polskich drogach. Jak opłacić przejazd płatnymi odcinkami autostrad?
- Rada Miasta Krakowa zaktualizowała Wieloletnią Prognozę Finansową, przeznaczając dodatkowe środki na inwestycję i dając zielone światło na zmiany w umowie o partnerstwie publiczno-prywatnym ws. tramwaju do Mistrzejowic - informują w krakowskim magistracie.
Kraków. Rozbierają wiadukt kolejowy nad ul. Grzegórzecką. Ob...
Dodatkowo, w ramach aneksu do pierwotnej umowy, wykonawca ma wykonać komorę wyjazdową w rejonie ronda Polsadu pod przyszłą linię tramwajową wzdłuż ul. Strzelców. Linia nowego tramwaju ma też zostać skoordynowana z przebiegiem premetra. Od ronda Barei do ronda Młyńskiego trasy będą miały wspólny przebieg.
W ramach prac projektowych dotyczących budowy linii tramwajowej z ul. Meissnera do Mistrzejowic powstała też koncepcja podziemnego przystanku w rejonie ronda Polsadu. Motywem przewodnim dla tego obiektu mają być materiały charakterystyczne dla krakowskich murów - kamień i cegła. Odpowiednie doświetlenie wnętrz podziemnej stacji ma natomiast zapewnić pokaźny świetlik.
Przypomnijmy, że trwa opracowywanie projektu architektoniczno-budowlanego dla nowej linii o długości ok. 4,5 km, która ma połączyć Mistrzejowice ze skrzyżowaniem ulic Lema i Meissnera.
To pierwsza w Polsce tak duża inwestycja transportowa realizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Polega to na tym, że za projekt, pozyskanie finansowania, budowę i utrzymanie infrastruktury przez okres 20 lat odpowiada wybrany partner prywatny - konsorcjum PPP Solutions Polska Sp. z o.o. (lider), Gulermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu A.S. Z ramienia miasta za projekt odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa.
Inwestycja obejmuje budowę m.in. 10 par przystanków, tunelu w rejonie ronda Polsadu, rozbudowę pętli tramwajowej przy ul. Jancarza oraz infrastruktury towarzyszącej.
Przedstawiciele urzędu i wykonawcy linii tramwajowej do Mistrzejowic doszli do porozumienia, by zrealizować wariant z dłuższym przebiegiem torowiska na poziomie „-1”. Pierwotna koncepcja przebiegu linii tramwajowej do Mistrzejowic w rejonie ronda Młyńskiego przewidywała naziemny przebieg torowiska. Wariant podstawowy w rejonie ronda Młyńskiego zakładał przebudowę istniejącego układu drogowego na powierzchni w formie ronda turbinowego.
Wiosną rozpoczęto analizy możliwości wprowadzenia w projekcie zmian, polegających na poprowadzeniu torów na tym rondzie poniżej poziomu terenu - nie w tunelu, ale w konstrukcji przypominającej wyglądem rynnę. W takim układzie odcinek linii tramwajowej zlokalizowany poniżej poziomu terenu wraz z rampami najazdowymi wydłuży się do ok. 1180 metrów z planowanych dotychczas 900 m. Koszt dodatkowych prac ustalono na ok. 136 mln zł (wcześniej koszty zadania szacowano na ok. 1,1 mld zł).
Mieszkańcy wnioskowali również o budowę w ramach inwestycji tunelu na odcinku ulic Dobrego Pasterza - Bohomolca, ale nie uwzględniono tego postulatu. Urzędnicy tłumaczyli, że proponowany dodatkowy zakres inwestycji nie mieściłby się w wydanej dla tego zadania decyzji dotyczącej uwarunkowań środowiskowych. Przekonywali też, że przeniesienie trasy na poziom "-1" na tym odcinku i wyprowadzenie na pętlę w Mistrzejowicach byłoby zadaniem nadzwyczaj trudnym (ze względu na różnice w ukształtowaniu terenu) i zwiększającym zajętość terenu.
Zaktualizowany harmonogram prac zakłada, że budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic zostanie zrealizowana do grudnia 2024 r.
- Kiełbasa swojska, pieczona szynka, wędzony boczek prosto od rolnika. Drogo?
- Te znaki zodiaku w 2022 roku czekają wielkie zmiany!
- Wielka aukcja 44 aut odholowanych z ulic. Wiemy, ile zarobiło miasto
- Budowa trasy S7. Odcinek Widoma - Kraków zaczyna nabierać kształtów
- Najwięksi płatnicy podatku dochodowego w Krakowie. TOP 30 FIRM 2021
