Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Tramwaj w tunelu pod aleją Słowackiego? Powstało kilka wariantów nowej linii. Radni liczą na opinie mieszkańców

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Na Politechnice Krakowskiej powstały wstępne projekty nowej linii tramwajowej wzdłuż Alej Trzech Wieszczów.
Na Politechnice Krakowskiej powstały wstępne projekty nowej linii tramwajowej wzdłuż Alej Trzech Wieszczów. Materiały Politechniki Krakowskiej
Na zlecenie miasta została opracowana wstępna koncepcja budowy nowej linii tramwajowej wzdłuż al. Słowackiego - od Nowego Kleparza do placu Inwalidów. Projektanci przygotowali kilka wariantów dotyczących poprowadzenia torowiska na środku arterii albo alternatywnie na obecnych pasach jezdni czy też w tunelu. Dokument trafił już do Rady Dzielnicy I Stare Miasto, która ma wydać opinię w sprawie proponowanych rozwiązań. Radni zamierzają podjąć decyzję w oparciu o głosy mieszkańców.

FLESZ - Rower alternatywą dla rosnących cen paliw

od 16 lat

- Budowa linii tramwajowej wzdłuż alei Słowackiego wzbudza wśród mieszkańców duże zainteresowanie. Niektórzy w ogóle są przeciwni tej inwestycji, inni są za, ale nie środkiem alei, aby nie trzeba było wycinać drzew. W przypadku lokalizacji torowiska na obecnych buspasach jest obawa o nadmierny hałas. Natomiast przeciwnicy rozwiązania tunelowego obawiają się, że może dojść do naruszenia stosunków wodnych, co mogłoby doprowadzić do wysychania zieleni. Obecnie otrzymaliśmy do opiniowania już konkretne warianty. Decyzję zamierzamy podjąć w oparciu o głosy mieszkańców. Dlatego czekamy na ich opinie - mówi Jędrzej Chodziński, przewodniczący Komisji Architektury i Infrastruktury Komunalnej Rady Dzielnicy I Stare Miasto.

Radni z "jedynki" otrzymali obecnie od urzędu miasta do zaopiniowania wstępną wielowariantową koncepcję budowy linii tramwajowej w Alejach Trzech Wieszczów z Nowego Kleparza do placu Inwalidów. Na początku propozycją zajmie się Komisja Architektury i Infrastruktury Komunalnej, a później temat trafi pod obrady wszystkich radnych Dzielnicy I Stare Miasto.

Już teraz zaproponowane rozwiązania wywołały dyskusję wśród mieszkańców. - Jakakolwiek ingerencja w pas zieleni Alej została wykluczona na etapie opinii konserwatorskiej do wstępnej koncepcji - podkreśla Monika Bogdanowska, była małopolska wojewódzka konserwator zabytków.

Część krakowian uważa, że nowa linia nie powinna się kończyć na placu Inwalidów, ale należałoby ją poprowadzić dalej, co najmniej do skrzyżowania przy Domu Handlowym "Jublilat".

Zdaniem Marka Bauera z Politechniki Krakowskiej, specjalisty w dziedzinie transportu, priorytetowa powinna być budowa linii tramwajowej, ale nie tylko na planowanym przez urzędników odcinku wzdłuż al. Słowackiego, lecz dalej, w kierunku Podgórza, co najmniej do ronda Matecznego, a najlepiej dalej - wzdłuż ul. Kamieńskiego do ul. Wielickiej.

- Powinno się planować całą trasę, a można ją realizować odcinkami. Budowa nowej linii na powierzchni miałaby taką przewagę, że można byłoby ją połączyć z trasami tramwajowymi przecinającymi Aleje Trzech Wieszczów, a więc z Bronowic, Cichego Kącika i Salwatora. Z kolei trasa podziemna, czyli premetro, także ma bardzo poważne atuty: byłaby po prostu szybsza - komentuje Marek Bauer.

Na razie na zamówienie krakowskich urzędników firma Sweco Polska za 947 702 zł zajmuje się przygotowaniem wspomnianej koncepcję linii tramwajowej łączącej Nowy Kleparz z Placem Inwalidów. To w sumie ok. 850 m torowiska.

Wstępna koncepcja zawiera trzy podstawowe warianty, w których wyodrębniono podwarianty. Pierwsze rozwiązanie zakłada wytyczenie torowiska pośrodku al. Słowackiego w pasie zieleni – ze wspólnym pasem dla tramwajów i autobusów (istniejące buspasy, znajdujące się na zewnętrznych pasach ruchu wykorzystane zostałyby na zaprojektowanie ścieżek rowerowych). Druga propozycja jest taka, by tory powstały w pasie zieleni alei z pozostawieniem buspasów po zewnętrznych stronach jezdni. Torowisko w tym podwariancie powinno być typu zielonego.

Drugi z wariantów dotyczy budowy torowiska w jezdni. Jednym z rozwiązań jest lokalizacja torowiska w jezdni północnej wraz z pasami autobusowo-tramwajowymi dla obu kierunków. W tym podwariancie jezdnia północna zostałaby wyłączona z ruchu pojazdów komunikacji indywidualnej. Dwa pasy jezdni południowej byłyby dostosowane do ruchu dwukierunkowego pojazdów samochodowych. Ruch rowerowy odbywałby się po dwukierunkowej ścieżce rowerowej zlokalizowanej po północnej i południowej stronie alei.

Inna opcja to budowa torowiska wydzielonego po zewnętrznych stronach jezdni al. Słowackiego wraz z pasami dla autobusów. W tym przypadku linia tramwajowa pozbawiona byłaby napowietrznej sieci trakcyjnej, a ruch rowerowy odbywałby się po dwukierunkowej ścieżce rowerowej zlokalizowanej po północnej stronie Alei Trzech Wieszczów na odcinku od placu Inwalidów do ul. Kamiennej.

Wzięto też pod uwagę budowę torowiska wydzielonego wraz z pasami autobusowymi, umieszczonego w pasie zieleni alei. W tym wypadku ruch rowerowy też odbywałby się po dwukierunkowej ścieżce po północnej stronie alej (od placu Inwalidów do ul. Kamiennej).

Kolejny wariant zakłada budowę torowiska wspólnego z jezdnią (torowisko po zewnętrznej stronie jezdni) w jednym poziomie z pasami ruchu dla ruchu kołowego na torach (ruch rowerowy po po jednokierunkowej ścieżce po północnej i południowej stronie alei).

Przygotowano też rozwiązania dotyczące budowy torowiska w tunelu - pod pasem zieleni, czy też pod jezdnią północną al. Słowackiego (ruch rowerowy po dwukierunkowej ścieżce po obu stronach alei).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska