FLESZ - Rower alternatywą dla rosnących cen paliw

- Budowa linii tramwajowej wzdłuż alei Słowackiego wzbudza wśród mieszkańców duże zainteresowanie. Niektórzy w ogóle są przeciwni tej inwestycji, inni są za, ale nie środkiem alei, aby nie trzeba było wycinać drzew. W przypadku lokalizacji torowiska na obecnych buspasach jest obawa o nadmierny hałas. Natomiast przeciwnicy rozwiązania tunelowego obawiają się, że może dojść do naruszenia stosunków wodnych, co mogłoby doprowadzić do wysychania zieleni. Obecnie otrzymaliśmy do opiniowania już konkretne warianty. Decyzję zamierzamy podjąć w oparciu o głosy mieszkańców. Dlatego czekamy na ich opinie - mówi Jędrzej Chodziński, przewodniczący Komisji Architektury i Infrastruktury Komunalnej Rady Dzielnicy I Stare Miasto.
Radni z "jedynki" otrzymali obecnie od urzędu miasta do zaopiniowania wstępną wielowariantową koncepcję budowy linii tramwajowej w Alejach Trzech Wieszczów z Nowego Kleparza do placu Inwalidów. Na początku propozycją zajmie się Komisja Architektury i Infrastruktury Komunalnej, a później temat trafi pod obrady wszystkich radnych Dzielnicy I Stare Miasto.
Już teraz zaproponowane rozwiązania wywołały dyskusję wśród mieszkańców. - Jakakolwiek ingerencja w pas zieleni Alej została wykluczona na etapie opinii konserwatorskiej do wstępnej koncepcji - podkreśla Monika Bogdanowska, była małopolska wojewódzka konserwator zabytków.
Część krakowian uważa, że nowa linia nie powinna się kończyć na placu Inwalidów, ale należałoby ją poprowadzić dalej, co najmniej do skrzyżowania przy Domu Handlowym "Jublilat".
Zdaniem Marka Bauera z Politechniki Krakowskiej, specjalisty w dziedzinie transportu, priorytetowa powinna być budowa linii tramwajowej, ale nie tylko na planowanym przez urzędników odcinku wzdłuż al. Słowackiego, lecz dalej, w kierunku Podgórza, co najmniej do ronda Matecznego, a najlepiej dalej - wzdłuż ul. Kamieńskiego do ul. Wielickiej.
- Powinno się planować całą trasę, a można ją realizować odcinkami. Budowa nowej linii na powierzchni miałaby taką przewagę, że można byłoby ją połączyć z trasami tramwajowymi przecinającymi Aleje Trzech Wieszczów, a więc z Bronowic, Cichego Kącika i Salwatora. Z kolei trasa podziemna, czyli premetro, także ma bardzo poważne atuty: byłaby po prostu szybsza - komentuje Marek Bauer.
Na razie na zamówienie krakowskich urzędników firma Sweco Polska za 947 702 zł zajmuje się przygotowaniem wspomnianej koncepcję linii tramwajowej łączącej Nowy Kleparz z Placem Inwalidów. To w sumie ok. 850 m torowiska.
Wstępna koncepcja zawiera trzy podstawowe warianty, w których wyodrębniono podwarianty. Pierwsze rozwiązanie zakłada wytyczenie torowiska pośrodku al. Słowackiego w pasie zieleni – ze wspólnym pasem dla tramwajów i autobusów (istniejące buspasy, znajdujące się na zewnętrznych pasach ruchu wykorzystane zostałyby na zaprojektowanie ścieżek rowerowych). Druga propozycja jest taka, by tory powstały w pasie zieleni alei z pozostawieniem buspasów po zewnętrznych stronach jezdni. Torowisko w tym podwariancie powinno być typu zielonego.
Drugi z wariantów dotyczy budowy torowiska w jezdni. Jednym z rozwiązań jest lokalizacja torowiska w jezdni północnej wraz z pasami autobusowo-tramwajowymi dla obu kierunków. W tym podwariancie jezdnia północna zostałaby wyłączona z ruchu pojazdów komunikacji indywidualnej. Dwa pasy jezdni południowej byłyby dostosowane do ruchu dwukierunkowego pojazdów samochodowych. Ruch rowerowy odbywałby się po dwukierunkowej ścieżce rowerowej zlokalizowanej po północnej i południowej stronie alei.
Inna opcja to budowa torowiska wydzielonego po zewnętrznych stronach jezdni al. Słowackiego wraz z pasami dla autobusów. W tym przypadku linia tramwajowa pozbawiona byłaby napowietrznej sieci trakcyjnej, a ruch rowerowy odbywałby się po dwukierunkowej ścieżce rowerowej zlokalizowanej po północnej stronie Alei Trzech Wieszczów na odcinku od placu Inwalidów do ul. Kamiennej.
Wzięto też pod uwagę budowę torowiska wydzielonego wraz z pasami autobusowymi, umieszczonego w pasie zieleni alei. W tym wypadku ruch rowerowy też odbywałby się po dwukierunkowej ścieżce po północnej stronie alej (od placu Inwalidów do ul. Kamiennej).
Kolejny wariant zakłada budowę torowiska wspólnego z jezdnią (torowisko po zewnętrznej stronie jezdni) w jednym poziomie z pasami ruchu dla ruchu kołowego na torach (ruch rowerowy po po jednokierunkowej ścieżce po północnej i południowej stronie alei).
Przygotowano też rozwiązania dotyczące budowy torowiska w tunelu - pod pasem zieleni, czy też pod jezdnią północną al. Słowackiego (ruch rowerowy po dwukierunkowej ścieżce po obu stronach alei).
- Te osoby nie powinny pić mleka. Jeżeli masz te przypadłości, ogranicz picie mleka
- To są objawy nadmiaru soli w organizmie. Zobacz niebezpieczne skutki uboczne
- Co zużywa najwięcej prądu w domu? Pralka, ładowarka a może lodówka? Sprawdź!
- W Krakowie powstaje handlowe monstrum. Już widać zarys! [ZDJĘCIA Z DRONA]
- Kąpielisko na Zakrzówku zmieniło się całkowicie. Czy na lepsze?