Radny przyjrzał się torom w Krakowie
- Przykładem, gdzie torowisko jest w bardzo złym stanie, jest ulica Starowiślna. Problem dotyczy jednak wielu innych torowisk w mieście, co potwierdzają zapisy raportu o stanie gminy (za 2023 rok – red.), wskazujące odcinki w stanie katastrofalnym. Dodatkowo zgłoszenia od mieszkańców wskazują na niewystarczające działania w zakresie utrzymania torowisk. Zamiast kompleksowych modernizacji często prowadzone są jedynie doraźne remonty, które nie rozwiązują problemu, a jedynie odwlekają jego eskalację - pisze Michał Drewnicki w interpelacji do władz Krakowa.
I pyta: - Jakie odcinki torowisk w Krakowie zostały uznane za katastrofalne zgodnie z zapisami raportu o stanie gminy? Jakie są obecnie ograniczenia prędkości na wskazanych odcinkach torowisk, wynikające z ich złego stanu technicznego? Jaki jest harmonogram planowanych modernizacji i przebudowy torowisk będących w katastrofalnym stanie? (…). Czy miasto planuje kompleksowe remonty torowisk, czy jedynie kontynuowanie doraźnych napraw?
Najgorszy jest stan torowisk w centrum Krakowa
Z danych zawartych w raporcie o stanie gminy Kraków za 2023 rok wynika, że na prawie 200 km torowisk w mieście, jako wymagające przebudowy bądź naprawy określono 12,76 km (6,4 proc.). Procentowo nie wygląda to źle, jednak już zdecydowanie gorzej, jeśli spojrzeć na wykaz torowisk do remontu – większość takich kłopotów kumuluje się w centrum Krakowa.
Jak informuje wiceprezydent Krakowa Stanisław Kracik w odpowiedzi na interpelację, wśród torowisk tramwajowych wymagających przebudowy w pierwszej kolejności są:
węzeł rozjazdów „Bagatela” i odcinek torowiska na ul. Karmelickiej
węzeł rozjazdów „UJ – Uniwersytet Jagielloński” oraz torowisko na ul. Straszewskiego
ulica Starowiślna – Dajwór (od Dietla do Mostu Powstańców Śląskich);
węzeł rozjazdów „Łagiewniki”
Aleja Solidarności (obecnie w trakcie realizacji);
węzeł rozjazdów „Kombinat”
węzeł rozjazdów „GOP – Ujastek – Mrozowa”
ulica Mrozowa
pętla tramwajowa „Walcownia”
Ponadto do modernizacji zakwalifikowano infrastrukturę w następujących rejonach
torowisko w ciągu ul. Franciszkańskiej oraz na węźle rozjazdów „Filharmonia”
torowisko w ciągu ul. Monte Cassino – rondo Grunwaldzkie – most Grunwaldzki
torowisko w ciągu ul. Westerplatte
torowisko w ciągu ul. Lubicz
torowisko w ciągu ul. św. Gertrudy
torowisko wzdłuż drogi serwisowej pomiędzy Tunelem KST a pętlą Dworzec Towarowy
torowisko w ciągu ul. Piłsudskiego
podstacja trakcyjna Cementownia
podstacja trakcyjna Czyżyny
- Jednocześnie informuję, że w powyższym Raporcie (za 2023 rok – red.) brak terminu: odcinki torowisk uznane za katastrofalne. W związku z powyższym trudno odnieść się do pytań zawierających takie sformułowanie. Są natomiast (w raporcie – red.) wskazane torowiska tramwajowe wymagające przebudowy – zaznacza Kracik w odpowiedzi na interpelację.
Torowisko na ul. Franciszkańskiej w remoncie. Co z resztą?
Remont torowiska na ul. Franciszkańskiej ruszył w marcu tego roku. Inwestycja warta 5,6 mln zł, zaplanowana do końca czerwca 2025 obejmuje m.in. wymianę nawierzchni stalowej torowiska pomiędzy ul. Grodzką a skrzyżowaniem przy budynku filharmonii (wymiana szyn, układu krzyżownic węzłowych i zwrotnic).
Jak informuje UMK, jedynym na dziś jedynym rejonem, gdzie obowiązuje ograniczenie prędkości z uwagi na fatalny stan torowiska jest ul. Starowiślna (do 30 km/h, na niektórych odcinkach).
Przebudowa infrastruktury tramwajowej na tej ulicy, na odcinku od skrzyżowania z ul. Dietla do Mostu Powstańców Śląskich ma rozpocząć się w przyszłym roku. Szacunkowa wartość inwestycji, która ma być prowadzona z pomocą funduszy unijnych, to ponad 100 mln zł (w tym ok. 80 mln zł dotacji Z UE).
- Zakończenie opracowania dokumentacji projektowej dla tego zadania zaplanowano na trzeci kwartał 2025 roku, a roboty budowlane przewidziano na lata 2026-2027. W obowiązującym budżecie Miasta Krakowa i Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Krakowa zabezpieczono na ten cel środki finansowe w wysokości: w roku 2025 - 830 tys. zł, w roku 2026 - 20 mln zł, w roku 2027 – 27,1 mln zł – podaje Stanisław Kracik.
Wcześniej, od przełomu 2025 i 2026 roku, można spodziewać się prac na odcinku torowiska na ul. Karmelickiej (do skrzyżowania z ul. Garbarską) wraz z modernizacją węzła rozjazdów Bagatela. Z kolei przebudowa torowiska w ul. Straszewskiego wraz z węzłem rozjazdów Piłsudskiego ma ruszyć w czerwcu tego roku i trwać około siedmiu miesięcy (do stycznia 2026). Procedury przetargowe dla tej inwestycji są w toku. Wartość robót wyliczono na ponad 40 mln zł (w tym 22 mln zł dofinansowania z UE).
Natomiast w planach na kolejne lata jest przebudowa torowiska w ul. Westerplatte wraz z węzłem rozjazdów Poczta Główna oraz torów w ul. Grzegórzeckiej, na odcinku pomiędzy węzłami rozjazdów Dietla–Starowiślna i Rondo Grzegórzeckie mają ruszyć niebawem prace projektowe. Ogłoszenie przetargów na opracowanie dokumentacji ma nastąpić w najbliższych miesiącach.
Krakowski magistrat zaznacza, że stan torowisk w Krakowie poprawia się każdego roku. – W 2023 roku wymagające modernizacji lub naprawy zdiagnozowano 6,4 proc. torowisk, podczas gdy rok wcześniej było to 8,4 proc., a w 2021 roku – 10,1 proc. – wylicza wiceprezydent Krakowa Stanisław Kracik.
