https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Tramwaje wracają na ulicę Dietla i Westerplatte. Nie wszystkie będą jednak kursować z dawną częstotliwością

Fot. Andrzej Banaś
Od najbliższego poniedziałku tramwaje znów będą przejeżdżać przez całą ul. Dietla, powrócą też na ul. Westerplatte. Niektóre z nich nie będą jednak kursować po mieście z tak dużą częstotliwością jak wcześniej.

- Tramwaj numer „1” kursujący co 15 minut? To brzmi jak jakiś ponury żart - komentują krakowianie korzystający z komunikacji zbiorowej.

Tak jednak będzie od poniedziałku. Co prawda tramwaje wrócą na ul. Dietla i Westerplatte, ale w nowych rozkładach jazdy zmniejszono częstotliwość kursowania pojazdów na niektórych liniach. Stałą trasą będą jeździć m.in. tramwaje numer 1 (Salwator - Wzgórza Krzesławickie). Na przystankach pojawiać się będą jednak w dni powszednie tylko co 15 minut, a nie tak jak obecnie - co 7,5 minuty.

Stałą trasą - z pętli Czerwone Maki, m.in. przez ul. Dietla, Starowiślną i Lubicz na os. Piastów - pojadą też tramwaje numer 52. Dawniej przez ul. Dietla kursowały one jednak co 5 minut, a teraz będą jeździć z częstotliwością 7,5 minuty. Co na to urzędnicy? - Proszę pamiętać, że wciąż tramwaje nie będą mogły z ul. Dietla skręcać w ul. Stradomską. W związku z tym wiele tramwajów kursować będzie przez skrzyżowanie Dietla i Starowiślnej. Musimy tak ułożyć rozkład jazdy, by nie dochodziło tam do blokowania się tramwajów nawzajem. Dlatego niektóre z nich będą miały zmniejszoną częstotliwość - wyjaśnia Sebastian Kowal z Zarządu Transportu Publicznego.

Tramwaje przez ul. Dietla nie jeździły od czerwca z powodu remontu ul. Krakowskiej. Miały tam powrócić we wrześniu, ale tak się nie stało z powodu odkrycia XIX-wiecznego mostu na skrzyżowaniu ul. Krakowskiej, Dietla i Stradomskiej. We wrześniu uruchomiono jedynie dwukierunkowy tramwaj na trasie przystanek „Orzeszkowej” - ul. Kapelanka. Teraz kursy będą mogły się odbywać na całej ul. Dietla. Nie wiadomo natomiast, kiedy dokładanie powrócą na ul. Stradomską. Plan jest taki, by do tego doszło na przełomie tego i przyszłego roku. Przebudowa ul. Krakowskiej ma się natomiast zakończyć w drugiej połowie 2020 r.

***

Po półrocznej przerwie od poniedziałku, 9 grudnia, tramwaje znów będą mogły przejeżdżać przez ul. Dietla. Tego samego dnia do użytku oddane zostanie także wyremontowane torowisko na ul. Westerplatte. W związku ze zmianami obowiązywać będą nowe rozkłady jazdy. Część tramwajów wróci na dawne trasy, ale będą kursować z mniejszą częstotliwością niż dawniej. W centrum nadal wyłączone z ruchu będą modernizowane ulice Stradomska i Krakowska.

- W niedzielę, 8 grudnia, na ul. Dietla ma się odbyć przejazd techniczny. Jeżeli wszystko się powiedzie, to następnego dnia tramwaje będą już jeździć tą trasą - informuje Michał Pyclik z Zarządu Dróg Miasta Krakowa.

Zaznacza, że w związku z przywróceniem ruchu tramwajowego na całej ul. Dietla w nocy z soboty na niedzielę, czyli z 7 na 8 grudnia, wyłączone zostaną przejazdy tramwajów na odcinku od skrzyżowania ul. Kapelanka, Brożka i Grota-Roweckiego do przystanku „Orzeszkowej”. Obecnie tzw. „przejazdówka” pozwala na dojazd dwukierunkowych tramwajów na przystanek "Orzeszkowej", a więc w okolice przebudowywanej ul. Krakowskiej. Gdy to tymczasowe rozwiązanie zostanie tam zlikwidowane, elektrycy pod osłoną nocy w ciągu kilku godzin podłączą prąd do nowo zbudowanej sieci trakcyjnej w ciągu ul. Dietla.

W związku z tą operacją tramwaje numer 72 będą w weekend kursować po trasie czasowo zmienionej: „Czerwone Maki P+R” - ul. Grota Roweckiego, ul. Brożka, ul. Zakopiańska - „Borek Fałęcki”. Linia nr 79 - zostanie zlikwidowana. Autobusy numer nr 752 będą natomiast kursować po trasie wydłużonej: „Łagiewniki” - ul. Brożka, ul. Kapelanka, ul. Monte Cassino, ul. Dietla - „Starowiślna”.

Przejazd tramwajów przez ul. Dietla, a w konsekwencji też przez ul. Monte Cassino i Kapelanka, wycofano pod koniec czerwca z powodu modernizacji ul. Krakowskiej oraz jej skrzyżowania z ul. Dietla i Stradomską. Tramwaje na ul. Dietla miały wrócić 1 września, tuż przed rozpoczęciem roku szkolnego. Tak się jednak nie stało, bowiem robotnicy na skrzyżowaniu ul. Krakowskiej, Dietla i Stradomskiej odkryli pod ziemią pozostałości XIX-wiecznego mostu. Prace archeologiczne opóźniły inwestycję. Od września uruchomiono jedynie wspomnianą "przejazdówkę" do przystanku "Orzeszkowej".

Wciąż nie jest znany dokładny termin, w którym tramwaje powrócą na ul. Stradomską. W ZDMK mówią obecnie o przełomie roku, ale z powodu zabezpieczenia znalezisk archeologicznych ten termin może się przesunąć. Z powodu podziemnych odkryć opóźni się też przebudowa ul. Krakowskiej. Nie zostanie ona udostępniona do użytku w styczniu tylko w drugim kwartale przyszłego roku.

W poniedziałek, 9 grudnia, zakończy się także remont torowiska na skrzyżowaniu ul. Starowiślnej i Westerplatte. Na tę ostatnią powrócą tramwaje. Otwarcie torowisk po modernizacjach nie spowoduje jednak, że wszystkie pojazdy będą kursować z dawnymi częstotliwościami. Po stałej trasie będą jeździć m.in. tramwaje numer 1 (Salwator - Wzgórza Krzesławickie). Na przystankach pojawiać będą się jednak w dni powszednie tylko co 15 minut, a nie jak obecnie - co 7,5 minuty. Na stałą trasę - z pętli Czerwone Maki, m.in. przez ul. Dietla, Starowiślną i Lubicz na os. Piastów - wrócą tramwaje numer 52. Częstotliwość ich kursowania w dni powszednie pozostanie jednak zmniejszona do 7,5 minuty, choć ta linia kursowała dawniej - podobnie jak "50" - co 5 minut.

- Proszę pamiętać, że wciąż tramwaje nie będą mogły z ul. Dietla skręcać w ul. Stradomską. W związku z tym wiele z nich kursować będzie przez skrzyżowanie Dietla i Starowiślnej. Musimy tak ułożyć rozkład jazdy, by nie dochodziło tam do blokowania się tramwajów nawzajem. Dlatego niektóre pojazdy będą miały zmniejszoną częstotliwość - wyjaśnia Sebastian Kowal z Zarządu Transportu Publicznego.

Podkreśla również, że np. linia 71 zostanie przywrócona i będzie kursować po nowej trasie: Wzgórza Krzesławickie – Kocmyrzowska – Bieńczycka – al. Pokoju – Grzegórzecka – Dietla – Monte Cassino – Kapelanka – Grota-Roweckiego – Czerwone Maki P+R. Tramwaje 71 będą jednak kursować tylko w dni powszednie w godz. ok. 5.30 – 20 z częstotliwością co 15 minut. Na dużym odcinku pojadą jednak tą samą trasą co "jedynka".

Jedne prace się kończą, ale nadejdą kolejne utrudnienia. W dniach 9-11 grudnia mają bowiem zostać przeprowadzone roboty serwisowe na przejeździe tramwajowym w rejonie ul. Nad Dłubnią. W związku z nimi w dniach 9, 10 i 11 grudnia br. od godziny ok. 20 do końca kursów linii dziennych tramwaje nie będą kursować na odcinku od przystanku “Rondo Kocmyrzowskie im. ks. Gorzelanego” do przystanku „Wiadukty”. W tych dniach tramwaje linii 1, 5 i 71 kierowane będą po zmienionych trasach. Jednocześnie uruchomiona zostanie zastępcza linia autobusowa 701.

Krakowianie już niedługo będą mogli natomiast korzystać z nowego tramwaju. W najbliższych dniach do Krakowa ma trafić pierwszy z 50 nowych wagonów, jakie w ramach kontraktu w fabryce w Siedlcach produkowane są przez firmę Stadler. Po przyjeździe do Krakowa rozpoczną się badania i próbne przejazdy nowego 33-metrowego tramwaju.

WIDEO: Krótki wywiad

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Motoryzacja

Komentarze 16

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Ł
Łukasz

Pasowałoby wziąć się teraz za remonty torowisk w Nowej Hucie. Ciąg JP2 i Ptaszyckiego od Pl. Centralnego do Kopca Wandy, Al. Solidarności, Ujastek, Łowińskiego. Tramwaje obok stadionu Hutnika pomykają z zawrotną prędkością 10 km/h.

G
Gość

Dlaczego tramwaje ul.Starowiślną jeżdziły jeden za drugim, natomiast pasażerowie jeżdżący do Nowej Huty znowu będą pokrzywdzeni jak przez ostatnie pół roku, kiedy czekało się na tramwaj 15 min.tak samo na autobus.

G
Gość

Tak wygląda ciecie linii po cichutku. Już w wakacje było mocne cięcie w porównaniu do tego okresu z poprzednich lat. Po wakacjach obiecywano, że wszystko będzie tak jak wcześniej. Ale oczywiscie okazało się, że są cięcia. Teraz remonty, remonty, a po remontach okazuje się, że tniemy dalej. Super. A ktoś chce metro budować jak kasy nie ma na podstawową komunikację czyli tramwaj i autobus.

G
Gość

Zmniejszyć ilość rogowych -przerzucić środki i robić pozostałe 24/24h-w ten sposób zyskają wszyscy-a nie Krakowska 2 lata,

Igołomska 4 lata,itd

G
Gość

A po co dalej ma jeździć 752?

G
Gość
7 grudnia, 15:22, ANTYMATOŁ:

JA WSZYSTKO ROZUMIEM,TRZEBA WYMIENIAĆ TOROWISKA,BY TRAMWAJE JEŹDZIŁY: SZYBCIEJ,BEZPIECZNIEJ I WPŁYWAŁY NA SPADEK ILOŚCI AUT NA DROGACH,ALE,ILE MOŻNA DESTABILIZOWAĆ RUCH W MIEŚCIE, JAKIM TRZEBA BYĆ IMBECYLEM,BY NIE POTRAFIĆ SKOORDYNOWAĆ REMONTÓW, BY NIE PARALIŻOWAĆ RUCHU???!DO K...JASNEJ W KRAKOWIE MIESZKAJĄ LUDZIE, KTÓRZY MUSZĄ ZDĄŻYĆ DO: SZKOŁY, PRACY!!TU NIE MA TYLKO TURYSTÓW!!

Ty sie bierz za remonty,głąbie kapuściany.!!!!

g
gosc

częstotliwość jest jak najbardziej OKi. Jak ktoś chce jechać szybciej niech bierze Ubera lub Maytaxi są śmiesznie tanie

A
ANTYMATOŁ

JA WSZYSTKO ROZUMIEM,TRZEBA WYMIENIAĆ TOROWISKA,BY TRAMWAJE JEŹDZIŁY: SZYBCIEJ,BEZPIECZNIEJ I WPŁYWAŁY NA SPADEK ILOŚCI AUT NA DROGACH,ALE,ILE MOŻNA DESTABILIZOWAĆ RUCH W MIEŚCIE, JAKIM TRZEBA BYĆ IMBECYLEM,BY NIE POTRAFIĆ SKOORDYNOWAĆ REMONTÓW, BY NIE PARALIŻOWAĆ RUCHU???!DO K...JASNEJ W KRAKOWIE MIESZKAJĄ LUDZIE, KTÓRZY MUSZĄ ZDĄŻYĆ DO: SZKOŁY, PRACY!!TU NIE MA TYLKO TURYSTÓW!!

G
Gość

Panie premierze Gowin co z obiecanym raportem o stanie komunikacji w Krakowie ? Złożył pan publicznie obietnice, miał być w lipcu, ma pan w domu kalendarz ?

B
Burmistrz Nowej Huty

Pan pre-zydent stawia w tym mieście na tramwaj bo twierdzi że metro jest niepotrzebne. Czy działa zatem w interesie mieszkańców czy turystów? Ci drudzy raczej na wybory nie chodzą. Jeśli chodzi o rozwój sieci tramwajowej w Krakowie która promuje ten urzędnik to wystarczy popatrzeć na stan miejskich torowisk nierzadko już zamykanych, wyretuszowane wraki E1 oraz c3 z wiedeńskiej lamusowni,ograniczanie kursowania w dni wolne czego przykładem jest linia 16 i przede wszystkim puste obietnice budowy nowych linii na północy miasta

G
Gość

Wieś wjeżdża do miasta i korkuje.

G
Gość

z powodu odkrycia XIX-wiecznego mostu...chyba plakales/as jak to pisales/as.

G
Gość

Jacuś narzekał na ceny prądu, w tramwajach i autobusach często sauna, motorniczy w koszulce z krótkim rękawem.

G
Gość

prawda jest taka, że nieraz widzi się tramwaj linii 52 kursujący co 1 minutę i te potoki tramwajów skutkują tym, że na wspólnych pasach autobusy miejskie tkwią w korkach tramwajowych (jeden przystanek autobus pokonuje w kilkanaście minut, a gdyby nie miał przed sobą ani jednego tramwaju to wystarczyłaby jedna minuta). Co drugi skład linii 52 jest pustawy. Także zbyt często kursuje tramwaj linii 20 (przynajmniej poza szczytem mógłby jeździć co kwadrans). Niestety, to autobusy w Krakowie mają znacznie mniejsza częstotliwość kursowania niż tramwaje, a powinno być odwrotnie.

G
Gość

Gehenna się skończy jak GO usuną

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska