https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Ul. Królowej Jadwigi w wiecznym remoncie. Prace trwają już od 13 lat

Ulica Królowej Jadwigi zbiera większość ruchu z centrum miasta w kierunku lotniska w Balicach
Ulica Królowej Jadwigi zbiera większość ruchu z centrum miasta w kierunku lotniska w Balicach Fot. Anna Kaczmarz, infografika Grażyna Gajewska
Ulica Królowej Jadwigi już od ponad 13 lat jest ciągle remontowana i równocześnie rozjeżdżana. Najważniejszą drogę Woli Justowskiej odciążyć ma Trasa Balicka. Powstanie dopiero po 2025 roku

Jeszcze w tym miesiącu ruszy kolejny remont na ul. Królowej Jadwigi, na odcinku od ul. Piastowskiej do al. Focha. Od zeszłego roku ciągną się natomiast prace na innymi odcinku drogi - w okolicach ul. Korbutowej. Przebudowa głównej trasy na Woli Justowskiej trwa już od 13 lat! Mieszkańcy słusznie czują, jakby żyli na placu budowy. A to, co zostało zrobione 13 lat temu, trzeba będzie już niedługo naprawiać, bo z ul. Królowej Jadwigi korzysta mnóstwo kierowców. Odciążyłaby ją budowa Trasy Balickiej, ale ta planowana jest dopiero po 2025 r.

Przebudowa ul. Królowej Jadwigi rozpoczęła się w 2002 roku. Od pętli w Chełmie w kierunku centrum miasta. Wszystko miało się zakończyć do roku 2009.

Remont jednak się ciągnie. - Tu ciągle są robotnicy, kończą jeden odcinek, zaczynają drugi. A dziury w jezdni i tak gdzieś się znajdą - mówi Barbara Suszcz, mieszkanka ulicy.

Urzędników w sprawie przebudowy stara się pilnować Andrzej Hawranek, radny miejski PO ze Zwierzyńca. - Ta ulica już mi się śni po nocach. Liczę, że do roku 2020, może 2019 uda się zakończyć wszystkie prace - mówi Hawranek. - Problem w tym, że wtedy trzeba będzie wrócić do początku i zacząć remontować to, co zrobiono 10 lat temu - zauważa.

W zeszłym roku, jesienią, zaczął się piąty etap inwestycji - w okolicy ul. Korbutowej. Prace powinny zakończyć się w 2017 r. Równocześnie projektowany jest etap szósty, dla odcinka w okolicy ul. Borowego. Inwestycja ruszy po skończeniu obecnie trwających prac. Może potrwać nawet do roku 2020.

Łączny koszt obu etapów to prawie 35 mln zł. Radny Hawranek nie jest w stanie podać, ile wydano już na wszystkie prace do tej pory. Nie doczekaliśmy się również na odpowiedź urzędników w tej sprawie. - Wykonujemy inwestycje na tyle, na ile pozwalają nam środki z budżetu miasta - ucina Piotr Hamarnik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

ZIKiT zabiera się teraz za wymianę asfaltu i chodników na odcinku ulicy bliżej centrum miasta, między Piastowską a Focha. Tam nie trzeba robić kompleksowej przebudowy, jak na dalszych odcinkach, bo stan drogi, według urzędników, jest lepszy. Koszt inwestycji to 2 mln zł. Prace mają się zakończyć 30 września.

Nawet jeśli przebudowa Królowej Jadwigi kiedyś się skończy, ulica szybko znowu zostanie zdewastowana przez natężony ruch. Problem rozwiązałaby budowa Trasy Balickiej, od ul. Armii Krajowej do autostady A4 i portu lotniczego, czyli pięciu kilometrów drogi czteropasmowej wraz z mostem na Rudawie.

- To nie tylko odciążenie dla ulicy Królowej Jadwigi, ale inwestycja konieczna, by droga na lotnisko się nie korkowała, a tereny przy nim mogły się rozwijać - mówi Stanisław Albricht, ekspert ds. transportu z firmy Altrans. Przypomina, że dziś port lotniczy przyjmuje 4 mln pasażerów, a ma być ich 7 mln w 2020 roku.

Dziwić może zatem fakt, że w dokumentach miejskich budowa trasy planowana jest dopiero na lata 2025-2028. Może przyspieszyć, jeśli znajdą się środki rządowe lub europejskie, ale na razie nie widać tej inwestycji w planach dofinansowań. - Na dotacje unijne może być już zbyt późno. Niestety, inwestycji nie przygotowano w porę, zabrakło współpracy między urzędem miasta a władzami województwa - dodaje Albricht.

Na razie podpisano tylko (w 2007 r.) porozumienie między gminą Kraków, urzędem marszałkowskim, Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad i władzami portu lotniczego w Balicach o... wspólnym opracowaniu koncepcji transportu w okolicy lotniska, gdzie Trasa Balicka się również zawiera.

To na razie ciągle tylko wizja na papierze. - Obawiam się, że nie ma już woli urzędników do realizacji tej trasy. To skandal, że wjazd do miasta od zachodu, z międzynarodowego lotniska, czyli ulica Królowej Jadwigi, tak wygląda - komentuje radny PO Grzegorz Stawowy.

***

Problem z trasami

Zakończyły się już konsultacje społeczne w sprawie budowy tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej, z którymi Trasa Balicka ma się kiedyś połączyć. Będą one częścią III obwodnicy miasta, ale bez Trasy Balickiej nie udrożnią bezpośredniego wyjazdu na zachód Krakowa.

Urzędnicy dopiero opracowują raport z konsultacji, ale już wiadomo, że mieszkańcy złożyli do koncepcji budowy dwóch tras kilkaset uwag. Przeciwnicy inwestycji zauważają, że sześciopasmowa droga stanie się "autostradą" w środku miasta i spowoduje znaczny wzrost zanieczyszczenia powietrza, m.in. w rejonie urokliwego zalewu na Zakrzówku. Inni obawiają się wiercenia tuneli w pobliżu kopca Kościuszki i pod osiedlami na Zwierzyńcu. Koszt inwestycji szacuje się na 2 mld zł, ale część mieszkańców uważa, że z powodu konieczności wykonania prac pod ziemią wydatki te drastycznie wzrosną.

Wykonanie tras Zwierzynieckiej, Pychowickiej, Balickiej i również planowanej Trasy Łagiewnickiej oraz budowanej już drogi ekspresowej S7 na wschodzie miasta to najważniejsze inwestycje drogowe w mieście. Ich ukończenie pozwoli odkorować Aleje Trzech Wieszczów i całe centrum Krakowa.

Komentarze 14

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

k
kr
szybciej pójdzie poszerzyć istniejącą, prawie bezkolizyjną trasę - przez Pasternik. Oczywiście północna (ale i wschodnia) obwodnica by odciążyły ten rejon, ale w Krakowie nowego się nie da, a szkieletor jak stał tak stoi.
G
Gość
Jedyna ulica, gdzie dobrowolnie nie przekraczam 40 km/h i żadnych znaków nie potrzebuję. Wymarzona brama powitalna dla turystów jadących z lotniska. Jadąc Królowej Jadwigi na wszystkie pytania nieustannie przytakują. Jest to silniejsze od nich. Jedna z zagadek współczesnego świata, dlaczego nikomu nie zależało przez tyle lat na jej remoncie... Wśród tylu zamożnych osób nie ma osób wpływowych w magistracie?
P
Pietrek
Jak remont ? gdzie się coś dzieje ?
w zeszłym roku zrobili przepust przez wał Rudawy na wysokości ul. Korbutowej i tyle w temacie.
Mały mostek jaki się tam znajduje jest w fatlanym stanie, od miesiąca stoją tablice "Uwaga most w remoncie" Taki sam remont jak kr. Jadwigi kompletnie nic się nie dzieje, patrzeć jak te deski się zeschną do końca lub na jesieni zbutwieją i ktoś fiknie do wody ! nie daj Boże dziecko to wtedy będzie już prokurator i szukanie winnego !

Jak oni w takim tempie to będą remontować to odcinek do Korbutowej może zrobią do 2050 !!!
To mam pomysł żeby wcześniej zrobić chociaż wymianę wierzchniej warstwy asfaltu jak no. na wysokości sklepu Fresh.
K
Krakus
Żeby dojechać z A4 do lotniska trzeba przejechać może 400 m drogą lokalną , małe rondo i jesteśmy na lotniku. Torów mijać nie trzeba. A4 ma bezpośredni połączenie z obwodnicą północną - jaki może być lepiej ? Myślisz, że trasa balicka rozpocznie się od pasa startowego ? Ale zgadzam się że przejazd kolejowy ze szlabanami wybudowany na Balicach to kpina - często tam bywam i jestem ciekaw jak to wpłynie na ruch samochodowy .
K
Krakus
Gdyby prezydent Krakowa mieszkał na woli justowskiej droga byłaby gotowa dwie kadencje temu. :-)
K
Krakow
Czy Majchrowski sie tego nie wstydzi? Czy on jechal kiedys autobusem 292 z lotniska? Podwyzyc chodniki, dostosowac kanalizacje, dac nowa powierzchnie, nowe swiatła i nawet mozna posadzic miedzy droga a chodnikiem trawke lub jakies kwiatki bo ulica jest wystarczajaco szeroka. Czas realizacji : nie wiecej niz 4 miesiace by wystarczylo.. Ale to mozna chyba tylko sobie pomarzyc...
M
Mieszkaniec
Królowej Jadwigi to droga przez mękę ! Dzięki Zikit !!!! Ten remont to jedno wielkie kłamstwo !
Z
Z
Prace przy korbutowej ??? Jak Zikit może tak kłamać ?????
a
a nuż (nóż?)
Ciekawe byłoby poznać twoją wizję "doskonałego" połączenia obwodnicy północnej z portem lotniczym. Obecnie trzech zarządców dróg, splecionych ze sobą administracyjnym węzłem konieczności wspólnego zainwestowania w rozwiązanie drogowe przy porcie lotniczym, pozostaje w stanie śpiączki klinicznej. Więc w Balicach dojazd drogowy do portu będzie zamykany szlabanem kolejowym; od września. Bez reanimacji rękami ministra tego problemu się nie ruszy, panowie połowie i senatorowie. Już jedna próba wspólnego uzgodnienia rozwiązania (2007-2001) spełzła na niczym. Zachowanie pozorów aktywności politycznej wymaga podjęcia następnej.
s
s
"W zeszłym roku, jesienią, zaczął się piąty etap inwestycji - w okolicy ul. Korbutowej. Prace powinny zakończyć się w 2017 r." gdzie niby ci robotnicy i remont od jesieni? Jedyne co było zrobione to załatanie wielkiej dziury w drodze.
t
tyle
To nie jest zwykły remont nawierzchni; w ul. Królowej Jadwigi modernizuje się ciągi kanalizacyjne, w dostosowaniu do nowej zabudowy.
G
Gosc
Trasa Balicka jest potrzebna i to jak najszybciej, zeby szybko dojechac na lotnisko
d
dd
Ta droga to dramat...nie mogę zrozumieć jak droga o tak dużym natężeniu, prowadząca na międzynarodowe lotnisko jest w takim stanie
K
Krakus
Budowanie kolejnych autostrad wewnątrz miasta spowoduje większy ruch w mieści i większe zanieczyszczenie powietrza. W pierwszej kolejności powinna być wybudowana północna obwodnica z którą lotnisko w Balicach jest doskonale połączone. Budowanie kolejnych dróg wew. miasta w tym trasy balickiej , zwierzynieckiej itp. jest korzystne chyba głównie dla właścicieli biurowców i apartamentowców z okolic ul. Armii Krajowej.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska