Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Wiosenne sprzątanie dróg i chodników w kombinacie

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
Arcelor Mittal
Pracownicy huty ArcelorMittal Poland rozpoczęli sprzątanie dróg i chodników na terenie zakładu. To duże przedsięwzięcie, bo sam teren huty zajmuje około 1000 hektarów, a na nim znajduje się prawie 60 kilometrów dróg komunikacyjnych, chodniki i zatoki autobusowe.

Sprzątanie hutniczych ulic prowadzone jest przez cały rok: zimą odśnieżanie i odladzanie, a wiosną, latem i jesienią – czyszczenie i zmywanie jezdni oraz pobocza. Ta wiosenna akcja jest jednak najważniejsza, bo pozwala usunąć wszystkie zanieczyszczenia nagromadzone przez zimę wraz z piaskiem, którym posypuje się drogi. Pył nagromadzony na jezdniach i chodnikach to emisja bezpośrednia z pojazdów, ale także ta ze ścierania opon i nawierzchni drogi, czy z emisji przemysłowej.

- Nie jest to jednorazowa akcja. Zdajemy sobie sprawę, że regularne sprzątanie ulic ma duże znaczenie w walce z emisją z komunikacji. Dzięki tym działaniom ograniczamy wtórną emisję pyłu z dróg i zapobiegamy jego unoszeniu się wraz z wiatrem w powietrze – wyjaśnia Donat Adamski, główny specjalista w biurze nadzoru właścicielskiego i zarządzania majątkiem w krakowskiej hucie, który odpowiada za stan blisko 60 kilometrów hutniczych dróg.

Szacuje się, że wtórna emisja pyłów może odpowiadać nawet za połowę stężeń pyłów PM10 i PM2,5 w powietrzu. - Badania przeprowadzone w 2016 roku na najruchliwszych ulicach Krakowa przez naukowców z Akademii Górniczo-Hutniczej wykazały, że w okresie letnim, w porze suchej, emisja pyłu z dróg może generować 50 proc, a w okresie zimowym 25 proc. stężeń pyłów PM10 i PM2,5 rejestrowanych w powietrzu - mówi Jolanta Zawitkowska eko-ambasador ArcelorMittal Poland.

Podobnie jak w innych rejonach Krakowa na wewnętrzne drogi krakowskiej huty ArcelorMittal Poland wyjeżdżają polewaczki i zamiatarki, które zmywają powierzchnię jezdni i zbierają z niej pył. W pierwszej kolejności sprzątane są drogi główne, czyli te prowadzące od bram nr 1 i 5 w głąb huty, a także rejon bramy głównej, rondo z przystankami komunikacji wewnętrznej oraz drogi między budynkami S i Z.

Naukowcy z Politechniki Krakowskiej udowodnili, że czyszczenie ulic i chodników pozwala skutecznie redukować wtórne pylenie na drogach. Np. w ubiegłym roku razem z Miejskim Przedsiębiorstwem Oczyszczania w Krakowie prowadzili pilotażowe czyszczenie ulicy Lea. Efekty były zaskakujące. Na kilometrowym odcinku ulicy zalegały aż 2 tony pyłu! Taki pył rozjeżdżany przez samochody ponownie wzbijałby się w powietrze i dostawał się do naszych dróg oddechowych, ewentualnie spłukiwany podczas nawalnych deszczów mógłby zatkać studzienki kanalizacyjne.

- Bardzo dobrze, że huta czynnie włącza się w utrzymanie dobrej jakości środowiska, zwłaszcza powietrza w mieście czyszcząc drogi utwardzane, chodniki, czy przystanki na swoim terenie. Te działania w doskonały sposób uzupełniają pozimowe sprzątanie Krakowa, które prowadzi Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania. Warto pamiętać, że czyszczenie ulic i chodników w świetle przepisów prawa to nasz wspólny obowiązek, a tylko wspólny wysiłek da pełny efekt – mówi prof. Agnieszka Generowicz z Wydziału Inżynierii Środowiska Politechniki Krakowskiej. – To zdecydowanie przełoży się na poprawę jakości powietrza w mieście – dodaje prof. Generowicz, która zajmowała się m.in. badaniem składu pyłu zebranego podczas akcji czyszczenia ul. Lea w Krakowie.

ZOBACZ KONIECZNIE:

WIDEO: Mówimy po krakosku

Źródło: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto
>>> Zobacz inne odcinki MÓWIMY PO KRAKOSKU

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska