https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Wybudowali nam estakadę, ale tramwajów nie dołożyli [WIDEO]

Maria Salamon nie wiedziała, że jej tramwaj skręci na estakadę. Była zupełnie zdezorientowana
Maria Salamon nie wiedziała, że jej tramwaj skręci na estakadę. Była zupełnie zdezorientowana Marcin Karkosza
Estakada łącząca ul. Lipską z Wielicką miała poprawić siatkę połączeń. Brak jednak nowych linii. Część dzielnic straciła bezpośrednie kursy do centrum miasta. - Tu panuje bałagan - grzmią mieszkańcy.

Jak oceniasz nowy rozkład jazdy i zmiany w komunikacji? Wyraź swoją opinię na forum pod artykułem. Czekamy też na opinie, informacje, zdjęcia i nagrania wideo! Przyślij je na adres [email protected]. Do Twojej dyspozycji są też nasze profile na Facebooku: Mój Reporter Kraków | Gazeta Krakowska

Maria Salamon wczoraj odwiedziła nową estakadę, którą z wielką pompą urzędnicy miejscy oddali do użytku w niedzielę. Kobieta znalazła się tam jednak mimowolnie. Jechała tramwajem linii "50" z Kurdwanowa, by dostać się na ul. Starowiślną, ale tramwaj zboczył ze starej trasy. - Okazuje się, że "50" już nie jeździ przez centrum, tylko wpada na tę estakadę. Nic o tym nie wiedziałam - mówi zdezorientowana pani Maria.

Taki sam los podzieliły "jedenastka" oraz "dziewiątka", które od wczoraj też kursują po nowych trasach przez estakadę. Ta ostatnia nadal łączy Mistrzejowice z Nowym Bieżanowem, jednak nie kursuje już przez ulicę Starowiślną i plac Bohaterów Getta. - Dzięki tej linii można było dojechać bezpośrednio do Hali Targowej czy na Kazimierz. A teraz jest bałagan. Szczególnie że linia autobusowa 128 dubluje się z nową trasą tramwaju linii nr 9 - żali się Mieczysław Bigaj, mieszkaniec Mistrzejowic.

Autor: Marcin Karkosza

Podobnie jest z linią 11. Ta po wakacyjnej przerwie znów jeździ z Czerwonych Maków do Małego Płaszowa. Omija jednak przystanki, przy których są liczne biurowce (krakowianie z Ruczaju nie dojadą już bez przesiadek w okolice ulic Kuklińskiego i Klimeckiego).

Miało być szybciej...
W przypadku linii 50 zmiana trasy miała spowodować, że połączenie między Kurdwanowem a Krowodrzą Górką skróci się o cztery minuty. Wczoraj nasi reporterzy sprawdzili, jak mają się zapowiedzi urzędników do rzeczywistości.

Do "pięćdziesiątki" na pętli Krowodrza Górka wsiedliśmy punktualnie o godz. 10. Przejazd szedł sprawnie - tramwaju nie zatrzymał żaden większy korek. Bombardier sprawnie przejechał także przez nową estakadę. Mimo to na pętlę Kurdwanów dotarł dopiero po 37 minutach. Oznacza to, że jechał minutę dłużej, niż przed wprowadzeniem zmian. Eksperyment powtórzyliśmy także jadąc z nowego przystanku Dworzec Płaszów Estakada na rondo Grzegórzeckie. Wsiedliśmy do pierwszego kursującego na linii nr 50 "Krakowiaka". Niestety, i w tym przypadku na nasz końcowy przystanek dojechaliśmy z opóźnieniem - tym razem już 6 minut.

Co z nową linią?

- Nie rozumiem, dlaczego nie stworzono zupełnie nowej linii, która kursowałaby przez estakadę. Miasto stać na wydanie milionów na taki obiekt, ale na nowe połączenie już nie - żali się Marek Wroński, mieszkaniec Ruczaju.

Mieszkańcy spodziewali się nowych linii tramwajowych - gdy otwierano trasę do Małego Płaszowa, stworzono linię nr 20. Z kolei na nowe torowisko do Czerwonych Maków puszczono tramwaj nr 52. Teraz jednak nowe tramwaje nie pojawiły się w siatce połączeń. - Wszystkie uwagi mieszkańców kierujemy do Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu - broni się Marek Gancarczyk, rzecznik MPK.

ZIKiT jednak żadnych zmian nie zamierza wprowadzać. - Z Mistrzejowic na Podgórze można dojechać liniami nr 182 i 482 z przesiadką na rondzie Mogilskim do linii nr 19 - odpowiada Michał Pyclik z ZIKiT. - Częściowo luka po linii nr 11 jest zapełniona przez zmienioną trasę tramwaju nr 12 - dodaje. "Dwunastka" jeździ teraz z Borku Fałęckiego przez rondo Grzegórzeckie na Mały Płaszów.

Tymczasem tramwaje, które wczoraj rozpoczęły kursy przez estakadę,po południu musiały... wrócić na swoje stare trasy. Z powodu złej sygnalizacji świetlnej nie mogły zjechać z wiaduktu. Część pojazdów z pasażerami utknęła na estakadzie. Na szczęście awarię udało się usunąć po kilkunastu minutach.

Komentarze 39

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

K
Klaudia
Codziennie rano jeżdżę 50 przez estakadę i bardzo często spóźnienie sięga nawet do 10 minut, miało być szybciej wyszło na odwrót.
r
realista
Gdzie są wyświetlacze PKP na przystanku na estakadzie? Po wyjściu z tramwaju podróżny chce wiedzieć na który peron iść na swój pociąg czy szybką kolej. Teraz to chyba trzeba tak: zejśc na któryś peron, przejśc całą długośc, zejść tunelem, dojść do przebudowanego dworca, szukać kontenera z wyświetlaczem, wrócić na peron. Ewidentnie potrzebny ekran przed zejściami na perony!!
o
oczekujący
a co z przywróceniem linii 51? niech jeździ przez getta i koło hali targowej - my, mieszkańcy tego żądamy!
007
Ja się pytam, dlaczego ZIKiT nie uznaje taktu komunikacji miejskiej co 15 minut, a na niektórych liniach w godzinach szczytu co 7-8 minut? No dlaczego - i nie uznaję odpowiedzi NIE, bo NIE.
...
12 plaszow, 11 plaszow, 20 plaszow... plus więcej polaczen w tamte okolice... 52 czerwone maki... to wszytsko jest jakas jedna wielka pomylka. tak samo jak zniszczenie najpopularniejszej linii 15 !!! która laczyla czyzyny i hute z blonmi a teraz jest pustka ! te pomysły sa jakies niedorzeczne. tak jak nikt z kacika nie jezdzil na plaszow 20 tak i te pozostale linie to niewypaly
p
pasażerka
50tka omija kluczowe punkty Krk- Pl Boh Getta, Starowiślną, Dietla i okolice Hali Targowej , 6 kursuje co 20 min, 24 podobnie, do Śródmieścia zatem tylko samochodem ! Rozumiem, że o taką zmianę jakościową zawalczył ZIKiT . Ręce opadają .
m
mieszkaniec
Luka po linii 11 jest zapełniona przez linię 12, która nie kursuje w godzinach 10:00 - 15:00 .
Gratulujemy pomysłu.
g
gość
Nowa estakada, stare problemy tramwaj 9 dalej stara drynda, tylko 2 wagony kursuje aż co 20 minut, na początku trasy pod Tesco na Wielickiej już zapchany. Czy nie można przynajmniej w godzinach porannych i w czasie największego popołudniowego oblężenia puścić trzech wagonów.
Za miesiąc przybędą nam studenci.
K
Krakus
Przystanki bez przejść , mało tramwajów ,trzeba się przesiadać , trzeba przechodzić przez ulicę , 50 - tka jeździ tu gdzie nie trzeba a 9 - tka za wolno jedzie ! A WYJEDŻCIE WY NAPŁYWOWI Z KRAKOWA W CHOLERĘ TAM SKĄD PRZYBYLI ! Albo jak wam komunikacja nie pasi to " z buta " poginajcie !
S
Specjalista od transportu
"Chyba po to się tworzy linię tramwajową żeby woził możliwie najwięcej osób w jak najszybszym czasie." No właśnie ! Dlatego od lat była planowana ta estakada, a Rondo Mogilskie i Grzegórzeckie, to nie żadne grajdołki, tylko w tej chwili największe węzły przesiadkowe i to tam jeździ najwięcej ludzi. Również w końcu w pełni wydzielona trasa linii 50 pozwoli uniknąć korków.
Jedynie z tym bieganiem po Grzegórzeckim pełna zgoda, węzły przesiadkowe w Krakowie są fatalnie projektowane.
m
mieszkaniec
Wcześniej jak 50 jechała to zaczepiała o centrum i można się było z niej przesiąść na więcej tramwajów, w tej chwili jak jeździ przez estakadę przewozi pasażerów przez prawie puste przystanki. Chyba po to się tworzy linię tramwajową żeby woził możliwie najwięcej osób w jak najszybszym czasie.
Po zmianach nawet nie dodano kursów 3,6 czy 24, a teraz to one przejęły całe obciążenie z 50 ludzi jeżdżących z Południa Krakowa do Centrum, gdzie oczywiście łatwiej się przesiąść i dotrzeć do celu niż na zakorkowanym rondzie Grzegórzeckim czy grajdołku Mogilskim. W obu miejscach trzeba biegać z przystanku na przystanek bo nie wiadomo co przyjedzie pierwsze. A tablice informacyjne przy tych burdelach remontowych to można wyłączyć jedynie w błąd wprowadzają.
Dodatkowym problemem to jeszcze rozkłady jazdy, które można by w skrócie opisać tak: jedzie wszystko jeden za drugim i stoi w korku, a potem 10 - 15 minut czekania. Czy już komputer wyłączył myślenie u układających rozkład jazdy?? TO NIE JEST KOMUNIKACJA TO ŻENADA MIEJSKA!!!
A wypowiedzi i tłumaczenia Panów z ZIKiTu i MPK uważam za żenujące, bo mam wrażenie że ignorują ludzi uważając ich za idiotów, a mam wrażenie że powinno być odwrotnie.
j
js
Kozłówek powstał w latach 60 tych kurdwanow powstał w latach 80 tych a tramwaj jeździ od może 15 lat więc zobacz ile lat ludzie borykali się z komunikacją. Tramwaj do centrum nr 24 stara drynda nie przystosowana dla nikogo jeździ co 20 min. 6 jeździ podobnie co 20 min a w soboty w ogóle . Więc kto tu p...głupoty . Kiszka i tyle
p
pasażer
Linia 50 została utworzona docelowo jako linia szybkiego tramwaju, właśnie przez estakadę. Do czasu jej wybudowania jeździła drogą okrężną prze Grzegórzecką. Teraz jeździ trasą , która była planowana od początku. I tyle w temacie linii 50. Jeżeli chodzi o linię 50 to aż się prosiło skierować ją na tą trasę. Każda zmiana trasy jednych cieszy, a drugich rozwściecza i nic na to nie poradzimy. Z NH możemy przesiąść się na 19. Dawniej nie było tramwajow niskopodłogowych i jakoś ludzie sobie radzili.
K
Kinga
Zapomniano o mieszkańcach " Kabla" , a tam też mieszka wiele starszych osób. Zabranie im bezpośredniego dojazdu na ul. Kopernika czy Dworca gł, jest wielkim utrudnieniem. Dlaczego nie zrobiono przystanku przy wjeździe na estakadę ?
k
krak
Bieżanów i Kurdwanów to są stare osiedla i na pewno mieszka tam więcej starszych osób niż na ruczajach czy płaszowach . Po drugie połączenie było i zniknęło .po trzecie hala targowa to nie bazar a plac targowy ot i tyle.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska