– W ostatnich latach zahamowanie na rynku inwestycji kolejowych skutkowało także zmniejszeniem zainteresowania studentów kształceniem na specjalnościach związanych z szeroko pojmowaną tematyką kolejnictwa. Na Wydziale Inżynierii Lądowej PK utrzymaliśmy specjalność drogi kolejowe w programie kształcenia na kierunku budownictwo, ale było to kształcenie elitarne, dla niewielkich grup entuzjastów transportu szynowego. Wiele uczelni całkiem ograniczyło tę tematykę w programach studiów, co wywołało lukę pokoleniową w specjalistycznych kadrach dla branży kolejowej – podkreśla dr hab. inż. Andrzej Szarata, dziekan Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej.
Potrzeby branży potwierdza, Włodzimierz Zembol, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Krakowie PKP PLK S.A: – Na inwestycje kolejowe w najbliższych latach przeznaczono miliardy złotych, dzięki czemu ich liczba w Polsce wzrośnie znacząco. Tymczasem po okresie zapomnienia o kolei borykamy się z poważnym brakiem kadr. Potrzebujemy przede wszystkim fachowców z wykształceniem inżynierskim oraz kadr technicznych średniego szczebla - wskazuje.
Odpowiedzią na deficyty kadrowe wśród fachowców ma być współpraca Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej i czołowych przedsiębiorstw z branży kolejowej polegająca na wspólnym kształceniu kadr inżynierskich na kierunku budownictwo w ramach specjalności drogi kolejowe. Deklarację udziału w tym projekcie złożyło już siedem firm: PKP – Polskie Linie Kolejowe, Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie Sp. z o.o., Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe "Bieżanów" Sp. z o.o., Grupa ZUE, Track Tec S.A. , Budimex S.A. oraz STRABAG Sp. z o.o. Ufundowały one 26 stypendiów dla studentów drugiego i trzeciego semestru studiów II stopnia na specjalności drogi kolejowe. Fundatorzy wypłacą każdemu ze stypendystów 1000 zł miesięcznie, zaoferują staże i praktyki w firmach, a także pracę po skończeniu kształcenia.
Studenci kształceni będą przez dydaktyków Politechniki Krakowskiej oraz praktyków z firm zgodnie z przygotowanym wspólnie programem studiów. W planach są m.in.: specjalistyczne wykłady i ćwiczenia związane z budownictwem kolejowym (np. w zakresie: mostów kolejowych, konstrukcji sprężonych w kolejnictwie, kolejowych budowlach ziemnych, zagadnień wibroakustyki torowisk kolejowych i tramwajowych, nawierzchni torowisk tramwajowych, zarządzanie inwestycjami kolejowymi). Studenci będą brać udział w wyjazdach tematycznych, szkoleniach prowadzonych przez doświadczonych specjalistów z Małopolskiej Izby Inżynierów Budownictwa w zakresie uprawnień budowlanych, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki budownictwa kolejowego, a także konferencjach naukowych i branżowych. W ramach kół naukowych i w pracach magisterskich będą rozwiązywać rzeczywiste problemy badawczo-techniczne wskazane przez firmy. W trakcie studiów zaliczą też staże u przyszłych pracodawców.
– Dzięki takiemu pakietowi działań przygotujemy do pracy fachowców z dokładnie takim profilem wiedzy i umiejętności, jakiego potrzebuje pracodawca. Kraków może się stać kuźnią kadr dla całej branży kolejowej – zapowiada dziekan dr hab. inż Andrzej Szarata.
Pierwsi chętni, kształceni we współpracy z firmami z branży kolejowej, już rozpoczęli naukę. Wejdą na rynek pracy w 2019 r.
Kandydaci zainteresowani rekrutacją do udziału w programie stypendialnym na kierunku budownictwo i udziałem w kształceniu zamawianym przez pracodawców więcej informacji znajdą na stronie internetowej Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej oraz w dziekanacie Wydziału (ul. Warszawska 24).
ZOBACZ KONIECZNIE:
Polub nas na Facebooku i bądź zawsze na bieżąco!
WIDEO: Poważny program - playlista 3 odcinków
