https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków wyhamuje z budową ścieżek rowerowych

Piotr Rąpalski
Marcin Tomalka
W budżecie miasta na 2010 rok na utrzymanie obecnych i budowę nowych ścieżek rowerowych miało być ponad 4,6 mln zł. Jest zaledwie 500 tys. Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu z tych pieniędzy wybuduje tylko 500 m nowych tras.

Wyhamuje też projektowanie nowych ścieżek. Radni miejscy są tym oburzeni. Urzędnicy twierdzą jednak, że sytuację uratują ścieżki, które powstaną przy okazji dużych inwestycji drogowych.

W Krakowie mamy prawie 100 km ścieżek rowerowych. W 2008 roku powstało 9100 metrów, ale w 2009 już tylko 2630. Powodem spadku jest kryzys i brak pieniędzy. - Teraz sytuacja jest już katastrofalna - zauważa radny PO, Paweł Bystrowski. - Rozwój tras rowerowych może zostać wstrzymany nawet na dwa lata.

Budowa ścieżki to nie tylko narysowanie białej linii na ulicy. Z reguły w pierwszym roku robi się jej koncepcję, a w kolejnym projektuje i realizuje inwestycje. W budżecie na 2010 pieniądze znalazły się tylko na koncepcję ścieżki wzdłuż alei Pokoju (3 tys. m) i projekt dla odcinka w ciągu alei Gen. Andersa (od ul. Dunikowskiego do ul. Wiślickiej - 900 m). Na te prace jest zabezpieczonych 70 tys. zł.

Z kolei za 160 tys. zł zostaną wybudowane 192 m ścieżki na ulicy Widłakowej i 310 m, aby połączyć kładkę przy torze kajakarstwa górskiego ze ścieżkami na wałach Wisły. Na utrzymanie i budowę stojaków dla bicykli zabezpieczono zaledwie 10 tys. zł. Nowych pojawi się tylko kilkanaście.

Urzędnicy jednak uspokajają. - Dodatkowo powstanie ok. 10 km nowych ścieżek. Zrobione zostaną w ramach dużych inwestycji miejskich - informuje Jacek Bartlewicz, rzecznik prasowy ZIKiT. Przy remoncie ulic Christo Botewa i Śliwiaka ma powstać aż 5 km dróg dla rowerzystów. Po remoncie ronda Ofiar Katynia 1 km, a 2,7 km ścieżki pojawi się po przebudowie ulic Grota- Roweckiego i Bobrzyńskiego. Długa droga dla jednośladów powstanie też przy okazji budowy linii tramwaju na Golikówkę, wzdłuż ulic Klimeckiego i Kuklińskiego.

Z kolei w centrum, po remoncie ulicy Długiej, ścieżka pojawi się na odcinku od ul. Helclów do alei Słowackiego. W lipcu ma zostać też oddana do użytku kładka pieszo-rowerowa łącząca Kazimierz z Podgórzem. - Zaktualizowaliśmy też studium tras rowerowych, na podstawie którego buduje się ścieżki - dodaje Bartlewicz.

Co na to rowerzyści? - Kraków wychodzi obronną ręką, ale ciągle o rowerzystach w mieście myśli się "przy okazji". Potrzeba więcej ścieżek w centrum - ocenia Magda Maliś.

Komentarze 5

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Z
ZdZ
Najlepsze są ścieżki w Nowej Hucie. Od dwóch lat w ramach remontów rur ciepłowniczych zrobiono ścieżkę np. wzdłuż al. gen. Andersa. Tylko nikt nie pomyślał by ją oznaczyć:)
I w ten sposób mamy po prostu asfaltowy kawałek chodnika, bez znaków pionowych i poziomych nie jest to żadna droga dla rowerów. Brawo ZIKiT.
s
s.
...za te knoty, które wymyślają.

Przejechanie ul. Jana Pawła skrzyżowania z Nowohucką/Stella-Sawickiego to dokładnie 10(!) sygnalizacji świetlnych, nie synchronizowanych w żaden umożliwiający płynne przejechanie sposób - średnio 4-5 cykli zmiany świateł żeby przejechać rowerem prawidłowo przez to skrzyżowanie.
r
rollindomin
dokładnie projekt zrobimy sami. I tak pewnie wiekszosc sie zgodzi ze mna ze i tak jezdzi inaczej niz sciezka jest polozona bo jest zrobiona na odwal albo bez sensu. Np. nowa na SKotnikach. 200m sciezki w tym 4 razy kraweznik po czym i tak jest znak KONIEC SCIEZKI. (notabene jest szkło, ktore nikt nie sprzata.)
m
michal
za darmo zalatwia internauci i nie trzeba za to nikomu placic.
A
Alooo
na stadiony dziesiątki milionów, a na ochronę przyrody, ściezki rowerowe tysiące, jest super, więc o co Ci chodzi...
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska