Do Krakowa przyjadą przegubowe elektryki
Autobusy elektryczne – wszystkie przegubowe - oraz pięć ładowarek ze złączem plug-in mają zostać dostarczone do Krakowa w ciągu dziesięciu miesięcy od podpisania umowy z firmą Solaris, a więc najdalej do połowy 2026 roku.
To kolejne postępowanie przetargowe na autobusy zeroemisyjne, które w ostatnich tygodniach rozstrzygnęło MPK w Krakowie. Wcześniej krakowski przewoźnik wybrał dostawców 32 autobusów elektrycznych oraz 10 autobusów zasilanych wodorem.
MPK wymienia tabor z pomocą dotacji unijnych
Pierwszy z tych przetargów – na dostawę 22 pojazdów o długości 12 m oraz 10 przegubowych, o długości 18 m, a także ładowarek (22) wygrały dwie firmy: Izmir (na dostawę 22 autobusów standardowych wraz z ładowarkami) za 53,9 mln zł oraz Solaris (dostawa 10 autobusów przegubowych wraz z ładowarkami) za 40,5 mln zł.
Termin realizacji tego zamówienia to drugi kwartał przyszłego roku.
Z kolei 10 autobusów wodorowych – pierwszych tego typu w mieście, polskiej marki NesoBus, cena jednego autobusu to 2,938 zł netto - powinno dotrzeć do Krakowa do połowy 2026 roku.
Zakup nowego taboru dla krakowskiego MPK jest prowadzony z pomocą dotacji unijnych - z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, z III edycji programu „Zielony Transport Publiczny”.
Co czwarty autobus w Krakowie będzie ekologiczny
- MPK w Krakowie ma obecnie 121 autobusów zeroemisyjnych. Po realizacji wszystkich planów ta liczba wzrośnie do 168. To będzie oznaczać, że co czwarty autobus MPK w Krakowie będzie zeroemisyjny – zaznacza krakowski przewoźnik.
