Nowe autobusy dla Krakowa – od standardowych, po przegubowe
Zamówienie obejmuje dostawę kilku rodzajów pojazdów i podzielone jest na pięć zadań. Do Krakowa przyjedzie: do 90 autobusów standardowych (o długości ok. 12 m), do 60 autobusów przegubowych (o długości ok. 18 m), do 30 autobusów midi (o długości ok. 9 m), do 10 sztuk autobusów mini (o długości ok. 7 m), do 10 autobusów przystosowanych do jazdy pozamiejskiej (o długości ok. 12 m).
Tabor ten będzie nowoczesny. - Każdy z 200 nowych pojazdów będzie niskopodłogowy, wyposażony w klimatyzację, nowoczesny system informacji pasażerskiej, monitoring oraz innowacyjne systemy wspomagające pracę kierowców. Kierowcy będą mieć do dyspozycji zamkniętą kabinę oraz lodówkę. Każdy z autobusów będzie spełniał najwyższe wymagania dotyczące bezpieczeństwa, komfortu i ekologii – wylicza MPK w Krakowie.
Nowe autobusy przyjadą do Krakowa do 2028 roku
Jak podaje Urząd Miasta Krakowa, dostawą autobusów zainteresowane są trzy konsorcja
Mercus PSQ Sp. z o.o. i PKO Leasing SA – dostawa do 10 sztuk autobusów mini (cena za jeden autobus to 789 tys. zł netto).
Solaris Bus&Coach Sp. z o.o. i PKO Leasing SA – dostawa do 90 sztuk autobusów miejskich standardowych Solaris Urbino 12 (cena za jeden autobus 1,350 mln zł netto), dostawa do 10 sztuk autobusów podmiejskich (cena za jeden autobus 1,390 mln zł netto), dostawa do 60 sztuk autobusów przegubowych o długości 18 metrów (cena za jeden autobus 1,825 mln zł netto), dostawa do 30 sztuk autobusów midi (cena za jeden autobus 1,3 mln zł netto)
Scania Polska SA i Scania Finanse Polska Sp. z o.o. – dostawa do 90 sztuk autobusów standardowych Higer F12 o długości 12 m (cena za jeden autobus 1,5 mln zł netto), dostawa do 60 sztuk autobusów przegubowych Higer F18 o długości 18 m (cena za dostawę jednego autobusu to 2,199 mln zł netto)
Czytaj także
Pojazdy będą dostarczane na podstawie umów na poszczególne zadania - w okresie czterech lat.
Jak podaje portal www.transport.publiczny.pl, okres leasingu autobusów ma wynosić osiem lat, a po spłacie ostatniej raty, tabor - za symboliczną złotówkę za każdy pojazd - przejdzie na własność MPK. Ponadto przewoźnik zastrzegł sobie prawo wcześniejszego wykupu, jednak nie wcześniej, niż po spłacie sześciu rat miesięcznych.
MPK Kraków wymieni ponad 40 proc. obecnej floty autobusów
Nowe autobusy pozwolą na wycofanie z ruchu najstarszych pojazdów spalinowych krakowskiego przewoźnika. Gdy obecne zamówienie dotrze do Krakowa mieszkańców będą przewozić już tylko autobusy wodorowe, elektryczne, hybrydowe oraz wyposażone w najwyższą europejską normę silnika Euro 6.
Czytaj także
- Flota MPK SA w Krakowie składa się obecnie z prawie 650 autobusów, z czego 121 to autobusy elektryczne, a 33 hybrydowe. W ciągu ostatniego tygodnia otworzyliśmy oferty na trzy rodzaje autobusów: 10 wodorowych, 32 elektryczne i 200 z silnikami Euro 6. Dodatkowo w tym roku do Krakowa zostanie dostarczonych 45 autobusów z silnikami Euro 6. Realizacja wszystkich zaplanowanych zamówień będzie oznaczać wymianę ponad 40 proc. całej obecnej floty autobusów – podaje MPK.
