Nowe autobusy w Krakowie za miliony złotych
Ponad 30 elektryków oraz ładowarki elektryczne (w sumie 22) chcą dostarczyć do Krakowa dwie firmy: Solaris Bus&Coach oraz Irizar e-mobility S.L.
- Solaris dostawę jednego autobusu elektrycznego o długości 12 m wycenił na 2,321 mln zł netto, autobusu przegubowego na 3,196 mln zł netto, a jednej ładowarki - na 97,2 tys. zł netto. Oferta Irizara na dostawę jednego autobusu wyniosła 2,349 mln zł, autobusu przegubowego – 3,451 mln zł netto, a ładowarki - na 105,1 tys. zł netto – podaje krakowskie MPK.
- Każda z ofert będzie teraz dokładnie analizowana i sprawdzana. Następnie zostanie wybrana najkorzystniejsza oferta, zarówno pod względem finansowym jak i technicznym, przy czym kryterium ceny ma wagę 65 proc., pozostała część to kryteria techniczne – zaznaczają urzędnicy.
Wszystkie autobusy będą niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację i elektryczne ogrzewanie oraz dostępne dla osób z ograniczoną mobilnością (wydzielona przestrzeń dla osób poruszających się na wózkach i opiekunów jadących z dziecięcymi wózkami oraz platformy ułatwiające wsiadanie i wysiadanie osobom na wózkach). W pojazdach będzie działał pełny monitoring oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej – tablice wyświetlające trasę przejazdu oraz głosowe zapowiedzi w środku i na zewnątrz.
Przybywa krakowskich stacji ładowania autobusów elektrycznych
- Każdy z autobusów będzie konstrukcyjnie przygotowany do ładowania zarówno przez klasyczne złącze plug-in, jak i za pomocą pantografu. Wszystkie systemy i urządzenia funkcjonujące w pojazdach będą zasilane wyłącznie energią elektryczną – informuje MPK.
Czytaj także
Wraz z rozwojem floty autobusów elektrycznych, krakowski przewoźnik buduje również kolejne stacje ładowania baterii przez pantograf. Są to i stacje ładowania szybkiego, i wolnego, dzięki czemu „zeroemisyjne autobusy będą mogły być wykorzystywane jeszcze bardziej efektywnie”.
Obecnie budowa nowych ładowarek trwa m.in. na terenie zajezdni autobusowej Wola Duchacka. W pierwszym etapie powstaje tam 35 stanowisk wolnego ładowania przez pantograf, a w etapie drugim – 25 stanowisk. Analogiczne roboty prowadzone są na pętlach Azory (trzy stanowiska ładowania) oraz Rżąka (jedno). Z kolei na pętli Kurdwanów (ul. Stojałowskiego) wykonano w ostatnim czasie dwa stanowiska do szybkiego ładowania (trwają ich odbiory techniczne).
- Po zakończeniu wszystkich tych inwestycji, na terenie zajezdni autobusowej Wola Duchacka będą w sumie 142 stanowiska do wolnego ładowania przez pantograf oraz przez wtyczkę. Z kolei szybkich ładowarek przez pantograf będzie wkrótce na terenie miasta 20. A w planach są kolejne. Ruszyły już prace projektowe dla nowych ładowarek w kolejnych lokalizacjach: przy nowej pętli autobusowo-tramwajowej na Wzgórzach Krzesławickich i przy al. Przyjaźni oraz dla wykonania drugie stanowiska na pętli Osiedle Podwawelskie przy ul. Konopnickiej – wyliczają pracownicy MPK w Krakowie.
Rozwój transportu w Krakowie. Pomoże dotacja na „Zielony Transport”
Na realizację projektu „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie” MPK otrzymało unijne dofinansowanie – 130,2 mln zł – z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, w ramach III edycji programu „Zielony Transport Publiczny". W ramach tego projektu Kraków zakupi także pierwszych 10 autobusów wodorowych.
Czytaj także
MPK w Krakowie już teraz ma w swojej flocie 121 autobusów zasilanych energią elektryczną. Nowy przetarg sprawi, że liczba zeroemisyjnych autobusów wzrośnie do ponad 150.
