https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

MPK Kraków chce kupić 90 nowych tramwajów. To będzie oznaczać wycofanie z użytku wszystkich wagonów bez niskiej podłogi i klimatyzacji

Piotr Tymczak
Kraków wzbogaci się o nowe tramwaje.
Kraków wzbogaci się o nowe tramwaje. ANDRZEJ WIŚNIEWSKI
W czwartek, 5 grudnia, zostały otwarte oferty w trzech przetargach na dostawę do Krakowa w sumie do 90 nowych tramwajów. Zamówienie MPK w Krakowie obejmowało trzy rodzaje wagonów.

Wśród wymienionych w zamówieniu rodzajów wagonów są:

  • do 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 32-34 metrów

  • do 30 tramwajów dwukierunkowych o długości 32-34 metrów

  • do 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 42-45 metrów

Ponad 17 milionów złotych za jeden wagon

W dwóch przetargach, na dostawę do 30 nowych tramwajów jednokierunkowych o długości 32-34 metrów oraz do 30 nowych tramwajów dwukierunkowych o długości 32-34 metrów,  MPK w Krakowie otrzymało oferty firmy PESA Bydgoszcz SA. Wartość wagonu jednokierunkowego przez tego producenta została wyceniona na 17 313 000 zł netto, a wartość wagonu dwukierunkowego na 18 618 000 zł netto.

Dostawą do 30 nowych tramwajów jednokierunkowych o długości 42-45 metrów jest zainteresowanych dwóch dostawców. Ofertę z ceną 23 055 000 zł netto za jeden wagon złożyła PESA Bydgoszcz SA oraz Skoda Transportation a.s, która jeden wagon wyceniała na 24 068 000 zł netto.

MPK zabiega o dofinansowanie ze środków unijnych

Wszystkie przesłane do MPK SA w Krakowie oferty będą dokładnie sprawdzane i weryfikowane. Po upewnieniu się, że producenci dołączyli wszystkie wymagane dokumenty i spełnili wszystkie wymagania zostanie wybrana najlepsza oferta. Kryterium wyboru jest nie tylko cena, ale także warunki techniczne.

Liczba tramwajów, którą ostatecznie uda się zamówić będzie zależała od możliwości finansowych MPK w Krakowie oraz uzyskanych środków zewnętrznych. Krakowski przewoźnik złożył już wniosek o dofinansowanie do zakupu 30 tramwajów w ramach programu FEnIKS.

Cała flota wyłącznie z niską podłogą

Decydując o zakresie zamówienia i rodzaju tramwajów, które będą kupowane, MPK SA brało pod uwagę zarówno oczekiwania pasażerów, jak również intensywny rozwój sieci torowisk w Krakowie (trwają prace przy budowie linii do Mistrzejowic, a w planach miasta jest powstanie kilku kolejnych tras, w tym m.in. na Azory).

MPK planuje, że po dostawie co najmniej 30 nowych wagonów z ruchu zostaną wycofane wszystkie tramwaje bez niskiej podłogi i klimatyzacji.

- Dzięki temu po zakończeniu dostaw, cała tramwajowa flota MPK będzie złożona wyłącznie z pojazdów z niską podłogą, wyposażonych w klimatyzację i system informacji pasażerskiej. To szczególnie ważne dla osób z ograniczoną mobilnością, przede wszystkim osób poruszających się na wózkach oraz osób niewidomych i słabowidzących - zaznaczają w urzędzie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Okiem Kielara odc. 14

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska