- Nie mam ani dobrych, ani złych informacji. Jest ten sam poziom sytuacji, który był w środę wieczorem, czyli nie nastąpiły żadne zmiany, jeżeli chodzi o korzystanie z systemów i aplikacji, które służą do zakupu biletów. Nie mam też potwierdzenia, czy zostały wykradzione dane naszych pracowników, pasażerów, współpracowników. Jest ryzyko, że dane mogły zostać wykradzione, dlatego gdzie tylko mogliśmy, informowaliśmy o tym - mówi nam Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK S.A. w Krakowie.
W związku ze skalą i charakterem tego ataku MPK sprawę zgłosiło policji oraz odpowiednim służbom państwowym zajmującym się cyberbezpieczeństwem. Jednocześnie MPK zapewnia o skierowaniu zawiadomienia do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych o potencjalnej możliwości kradzieży danych osobowych.
MPK prosi również wszystkie osoby, którzy posiadają dane w systemie o zwrócenie szczególnej uwagi na dziwne i nietypowe maile, telefony, próby kontaktu. Zalecane jest również zastrzeżenie numeru PESEL.
Rzecznik MPK pytany o to, jak długo potrwają jeszcze problemy, mówi nam, że takiej odpowiedzi na chwilę obecną nikt nie jest w stanie udzielić.
Trzeba to zrobić w bezpieczny sposób
- Cały czas walczymy z tym problemem, zarówno my, jak i nasi informatycy, firmy zewnętrze, nasi dostawcy usług informatycznych, wiele instytucji, firm i pracowników jest zaangażowanych w to, żeby przywrócić te systemy i żeby zostało to zrobione w sposób bezpieczny - dodaje.
Mieszkańcy Krakowa korzystają z infolinii MPK
- Nasza infolinia cały czas działa. Pasażerowie dzwonią, pytają i proszą o udzielenie informacji dotyczących korzystania z aplikacji mobilnych, zakupu biletów, okazywania ich do kontroli. Najważniejsze jest to, by uspokoić wszystkich pasażerów korzystających z aplikacji mobilnych, gdzie mieli zapisane swoje bilety i teraz ich nie widzą, co nie oznacza, że nie mogą korzystać w tej sytuacji z komunikacji miejskiej na podstawie właśnie tych biletów. Dlatego chcę jeszcze raz podkreślić, że zgodnie z informacją Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie, kontrolerzy będą respektować wszystkie potwierdzenia zakupu takiego biletu - dodaje Gancarczyk.
Jak wyglądają kontrole biletów?
Jak udało nam się dowiedzieć, w ostatnich dniach kontrolerzy biletów ZTP nałożyli następującą liczbę opłat dodatkowych: 2 grudnia - 260, 3 grudnia - 186, 4 grudnia - 42.
Jak tłumaczy nam Sebastian Kowal, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie: - Liczba z dnia 3 grudnia jest tak wysoka, ponieważ ZTP nie miało jeszcze informacji od MPK, że doszło do ataku hakerskiego i nie została jeszcze wdrożona procedura, w ramach, której pasażerowie mogli kontrolerom okazywać inne dowody świadczące o tym, że mają zakupione bilety.
ZTP przypomina, że w związku z cyberatakiem na MPK nie ma obowiązku zakupu nowych biletów. Wystarczy okazanie jakiegokolwiek potwierdzenia dokonania zakupu biletu okresowego, czy to w aplikacji bankowej czy potwierdzenia otrzymanego mailem. W przypadku otrzymania mandatu od kontrolera można złożyć reklamację wysyłając maila do Zarządu Transportu Publicznego na adres e-mail: [email protected]
Aktualnie kontrolerzy w tramwajach i autobusach respektują wszelkie potwierdzenia płatności, również mailowe. Jeżeli posiadamy Kartę Krakowską ze statusem na tzw. plastiku, to bilet można nadal kupić bez problemu w automatach stacjonarnych.
Jeżeli mamy już zakupiony i aktywny bilet, wystarczy, że będziemy podróżować komunikacją miejską wraz z potwierdzeniem zakupu tego biletu. Takim potwierdzeniem może być pokazanie maila, którego otrzymaliśmy podczas zakupu biletu lub płatność z aplikacji bankowej.
Bilety socjalne i aktywizujące – podczas kontroli pasażer powinien okazać zaświadczenie z MOPS dla biletu socjalnego lub zaświadczenie z Urzędu Pracy o statusie bezrobotnego.
W jaki sposób można kupić bilety?
Przypominamy, że cały czas bilety okresowe można kupić w aplikacji mobilnej iMKA oraz w automatach zamontowanych w pojazdach i w automatach biletowych KKM – w tych urządzeniach można płacić kartą płatniczą oraz gotówką.
W przypadku chęci zakupu biletów do kasowania można to zrobić także w aplikacjach mobilnych (mPay, iMKA, moBiLET, SkyCash, jakdojade lub zbiletem.pl, bilety wspólne 70-minutowe w aplikacjach: iMKA oraz mPay).
