https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. MPK potwierdza, że doszło do ataku hakerskiego. Odpowiada za niego międzynarodowa grupa, która na zlecenie atakuje przedsiębiorstwa

Aleksandra Łabędź
ANDRZEJ BANAŚ
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A w Krakowie informuje, że awaria systemów informatycznych wpływających na obecne problemy w funkcjonowaniu m.in. systemów sprzedaży biletów, strony internetowej MPK oraz innych systemów informatycznych to efekt ataku hackerskiego, który został przeprowadzony wcześnie rano, we wtorek 3 grudnia. Jak podaje miejski przewoźnik, za atak odpowiada międzynarodowa grupa hakerska przeprowadzająca na zlecenie ataki na przedsiębiorstwa.

W związku ze skalą i charakterem tego ataku hackerskiego MPK w Krakowie sprawę zgłosiło policji oraz odpowiednim służbom państwowym zajmującym się cyberbezpieczeństwem. Jednocześnie MPK w Krakowie kieruje zawiadomienie do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych o potencjalnej możliwości kradzieży danych osobowych pracowników MPK oraz pasażerów.

- Nie ma obecnie żadnego potwierdzenia, że do takiej kradzieży doszło. Jednak zdecydowaliśmy, że o takim ryzyku powiadomimy wszystkie zainteresowane osoby. W przypadku stwierdzenia naruszenia poufności danych będziemy informować odrębnym komunikatem osoby, których potencjalnie może to dotyczyć - wyjaśnia MPK.

Dodatkowo miejski przewoźnik apeluje: "Niezależnie od powyższych działań prosimy wszystkich naszych klientów, współpracowników i pracowników, którzy posiadają dane w naszym systemie o zwrócenie szczególnej uwagi na dziwne i nietypowe maile, telefony, próby kontaktu. Zalecamy również zastrzeżenie numeru PESEL".

Chodziło o paraliż operacyjny krakowskiej komunikacji miejskiej

- Tryb i skala ataku hackerskiego wskazuje, że głównym celem działania był paraliż operacyjny krakowskiej komunikacji miejskiej. Pragniemy zapewnić, że MPK wykorzystało opracowane na takie sytuacje procedury i utrzymuje niezakłócone działanie zajezdni oraz stacji obsług - tłumaczy MPK i zapewnia, że cały czas realizowana jest usługa przewozowa w pełnym zakresie.

Aktualnie trwają również prace nad etapowym uruchamianiem systemów informatycznych, z uwzględnieniem najwyższego poziomu bezpieczeństwa. Spółka w tym zakresie współpracuje ze specjalistycznymi firmami, dostawcami usług informatycznych oraz jednostkami Urzędu Miasta Krakowa.

MPK zwraca się do pasażerów krakowskiej komunikacji miejskiej z prośbą o wyrozumiałość.

- Bardzo przepraszamy za wszelkie niedogodności w obsłudze zakupu biletów - pisze MPK.

Jak można kupić bilety?

Miejski przewoźnik przypomina, że cały czas bilety okresowe można kupić w aplikacji mobilnej iMKA oraz w automatach zamontowanych w pojazdach i w automatach biletowych KKM – w tych urządzaniach można płacić kartą płatniczą oraz gotówką. W przypadku chęci zakupu biletów do kasowania można to zrobić także w aplikacjach mobilnych (mPay, iMKA, moBiLET, SkyCash, jakdojade lub zbiletem.pl (bilety wspólne 70-minutowe w aplikacjach: iMKA oraz mPay).

MPK dodaje, że kontrolerzy biletowi podczas kontroli w tramwajach i autobusach respektują wszelkie potwierdzenia płatności, w tym mailowe.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska