Kraków. Zamek Królewski na Wawelu zaprasza na niecodzienną wystawę XX-wiecznego dizajnu

Paweł Gzyl
Paweł Gzyl
Fragment ekspozycji autorstwa Mariana Sigmunda na Wawelu - krzesła
Fragment ekspozycji autorstwa Mariana Sigmunda na Wawelu - krzesła Materiały prasowe
Dizajn na Wawelu? Czy to możliwe? Okazuje się, że tak. Nieznane oblicze Zamku Królewskiego na Wawelu zobaczymy na wystawie „Wawel. Prosta rzecz”, która ukazuje cenne projekty mebli i aranżacji wnętrz autorstwa Mariana Sigmunda. Zaproszenie do zwiedzanie on-line jest zapowiedzią ekspozycji, która powstanie także w „realu”.

FLESZ - Czy czeka nas największa susza od 100 lat?

"Nowoczesne wnętrza. Obiekty nigdy nie pokazywane szerokiej publiczności. Ikona polskiego dizajnu lat sześćdziesiątych" - to w trzech zdaniach opis wystawy „Wawel. Prosta rzecz” Mariana Sigmunda. Od dzisiaj możemy ją oglądać na stronie internetowej Wawelu i na jego profilu na Facebooku.

To kompletna nowość w historii dotychczasowych przedsięwzięć wystawienniczych Zamku Królewskiego. Udając się na wirtualne zwiedzanie Wawelu, zobaczymy tym razem jednorodnie zaprojektowane, nowoczesne, tworzące kompletne całości pomieszczenia, powstałe w latach 60. ubiegłego wieku za sprawą Mariana Sigmunda.

– To bardzo nietypowa wystawa. Z dwóch powodów. Po pierwsze jest to pierwsza dla Zamku Królewskiego na Wawelu wystawa zrealizowana w formie wirtualnej, po drugie – poświęcona jest dizajnowi, a właściwie jednemu z ciekawszych przykładów wzornictwa przemysłowego, projektowania artystycznego lat 60-tych ubiegłego stulecia. Zestawienie pojęć dizajnu i Wzgórza Wawelskiego jest dość zaskakujące – mówi dyrektor Zamku Królewskiego na Wawelu, dr hab. Andrzej Betlej, prof. UJ.

Kolorowe, w paski, w kropki, maski, chusty. Krakowianie w czwartek dostosowali się do nowych przepisów

Kraków. Pierwszy dzień obowiązkowego noszenia maseczek ochro...

Marian Sigmund został poproszony o przygotowanie wyposażenia biur, miejsc ogólnodostępnych, sali konferencyjno-wykładowej, a także biblioteki wraz z czytelnią na Wawelu na początku lat 60. Minionego wieku. Nowoczesność i funkcjonalizm, niesione na sztandarach ówczesnych projektantów, zostały połączone przez artystę z jasną i czytelną formą poszczególnych mebli oraz całych ich kompletów.

- Proszę pozwolić mi podzielić się pewnym wspomnieniem. Bodajże w 1987, Zamek Królewski na Wawelu organizował konkurs dla licealistów, poświęcony arrasom wawelskim i wówczas miałem możliwość zobaczenia po raz pierwszy wnętrz budynku administracyjnego – bowiem uczestniczyłem w specjalnym wykładzie dr Magdaleny Piwockiej, który odbywał się w mieszczącej się tu sali konferencyjnej. Jak pamiętam, byłem zaskoczony, że na Wawelu znajduje się takie nowoczesne, funkcjonalne wnętrze – wspomina dyrektor Zamku Królewskiego na Wawelu – wspomina dyrektor Zamku Królewskiego.

Podczas zwiedzania wystawy „Wawel. Prosta rzecz” zobaczymy, że Sigmund we właściwy dla siebie sposób odnosił się z wyjątkowym szacunkiem dla wykorzystywanych materiałów, dokonując uważnego ich doboru i łączył je w sposób niezwykle przemyślany. Chociaż pomieszczenia wtedy zaprojektowane nie przetrwały w swojej pierwotnej aranżacji i ulegały z czasem licznym modyfikacjom, pieczołowicie wykonane meble służą do dziś wawelskim muzealnikom, dając świadectwo ponadczasowości tego designu.

- W archiwum wawelskim zachowała się opracowana przez profesora Sigmunda kompletna dokumentacja projektowa i rysunkowa mebli, oświetlenia oraz urządzenia wnętrz. Obejmuje ona okres 1962-1964 i odnosi się do aranżacji pomieszczeń I i II piętra budynku nr 5, w tym sali wykładowej oraz biblioteki z przyległymi pomieszczeniami – mówi kustosz Aneta Giebuta, kierownik Działu Mebli Zamku Królewskiego na Wawelu.

Kustoszka zwraca uwagę, że zaangażowanie przez Wawel znanego profesora krakowskiej ASP nie budziło wątpliwości, tym bardziej, że miał już on na swoim koncie zleconą przez ówczesną władzę znaczącą realizację reprezentacyjnych wnętrz administracyjnych Kombinatu i innych budynków użyteczności publicznej w Nowej Hucie.

Wywodzący się jeszcze z przedwojennej szkoły projektowania, współtwórca spółdzielni Ład, w projektach wawelskich pozostał wierny swojej wrażliwości na formę, materiał oraz funkcję mebli i aranżacje przestrzeni, które tworzył. Jego prace cechowały zawsze geometryczne formy, prostota, czytelność konstrukcji oraz szlachetność materiału.

Wszystkie informacje i wideo: www.wawel.krakow.pl

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie