Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Zarząd dróg angażuje kolejnego dyrektora - za 35 tys. zł miesięcznie. Tyle ma zarabiać ekspert od linii tramwajowej do Mistrzejowic

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Zarząd Dróg Miasta Krakowa otworzył oferty w przetargu na pełnienie funkcji dyrektora projektu dla budowy trasy szybkiego tramwaju z ul. Meissnera do Mistrzejowic. Zgłosiła się jedna firma, należąca do Zbigniewa Rapciaka. To były prezes Agencji Rozwoju Miasta, zarządzającej Tauron Areną Kraków. W ubiegłym roku nawiązał współpracę z Zarządem Dróg Miasta Krakowa. Dla tej jednostki koordynował już prace zespołu zaangażowanego w opracowanie wniosku o finansowanie z funduszy unijnych budowy trasy do Mistrzejowic - w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Koordynował też przygotowanie koncepcji linii tramwajowej wzdłuż ul. Lema, czyli drogi, przy której znajduje się hala w Czyżynach. Urzędnicy zlecili wykonanie tych zadań bez przetargu, co wzbudziło kontrowersje.

FLESZ - Ile potrwa rowerowy boom?

od 16 lat

- Nie zatrudniamy kolejnego dyrektora w naszej jednostce. Ostatnio liczba wicedyrektorów zmniejszyła się o jednego - jest ich obecnie pięciu, bowiem nie ma już stanowiska dyrektorskiego do spraw strefy płatnego parkowania - zaznacza Michał Pyclik z ZDMK. - Aktualnie rozstrzygamy przetarg na firmę, która będzie pełnić funkcję dyrektora projektu dla budowy linii tramwajowej do Mistrzejowic. To nie będzie więc jedna osoba zatrudniona w naszej jednostce, ale zespół osób z zewnętrznej firmy nadzorujący inwestycję - dodaje.

Michał Pyclik przypomina też, że już wcześniej ZDMK ogłosiło przetarg na firmę, która będzie pełnić rolę dyrektora projektu, ale nikt się wtedy nie zgłosił. Później ZDMK chciało stworzyć nowe stanowisko i zatrudnić nowego wicedyrektora ds. budowy linii do Mistrzejowic i ewentualnych kolejnych inwestycji w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. To wywołało kontrowersje, nie brakowało komentarzy, że mamy kryzys związany z pandemią, a ZDMK zamierza stworzyć kolejną dobrze płatną posadę. - Nie było chętnych na to stanowisko. Wróciliśmy więc do pomysłu przetargu na zewnętrzną firmę, która będzie nadzorować inwestycję. Wpłynęła jedna oferta od firmy Zbigniewa Rapciaka ZR Projekt - wyjaśnia Michał Pyclik.

Okazało się, że kwota jaką zamawiający zamierzał przeznaczyć na realizację zamówienia to 2 656 800 zł. Firma ZR Projekt zaproponowała wykonanie zadania za 1 926 180 zł, przy czym wynagrodzenie miesięczne wyniesie 35 670 zł. Termin wykonania usługi wyznaczono na 54 miesiące od dnia podpisania umowy.

Do obowiązków dyrektora projektu ma należeć zarządzanie, sprawozdawczość, kontrola i nadzór nad realizacją inwestycji, w celu skutecznego wyegzekwowania od wykonawcy wymagań dotyczących jakości, stosowanych materiałów i robót, kosztów prac oraz wykonania inwestycji zgodnie z dokumentacją projektową - w ustalonych terminach.

Przypomnijmy, że pod koniec lutego tego roku pisaliśmy o tym, iż Zbigniew Rapciak, były prezes Agencji Rozwoju Miasta, zarządzającej Tauron Areną, w ubiegłym roku nawiązał współpracę z Zarządem Dróg Miasta Krakowa. Dla tej jednostki koordynował prace zespołu zaangażowanego w opracowanie wniosku o finansowanie z funduszy unijnych projektu budowy IV etapu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju na trasie ulica Meissnera - Mistrzejowice, koordynował też przygotowanie koncepcji linii tramwajowej wzdłuż ul. Lema, czyli drogi, przy której znajduje się hala w Czyżynach. Urzędnicy zlecili wykonanie tego zadania bez przetargu.

W ZDMK wyjaśniali, że z uwagi na skomplikowany charakter prac ta jednostka nie dysponowała pracownikami, którzy posiadaliby wystarczające doświadczenie do realizacji zadania. A Zbigniew Rapciak, prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą, świadczy na rynku podobne usługi od 10 lat. "Jego firma została wybrana z uwagi na doświadczenie w realizacji projektów w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, miejskich projektów inwestycyjnych oraz zadań dofinansowywanych ze środków unijnych. Osoba pana Rapciaka, z uwagi na jego doświadczenie i dorobek zawodowy, miała kluczowe znaczenie w wyborze wykonawcy" - tłumaczyli w ZDMK.

Z uwagi na to, że kwota zamówienia nie przekraczała 30 tys. euro nie ogłaszano przetargu, a zlecenia udzielono na zasadzie zamówienia z wolnej ręki. Umowa z firmą Zbigniewa Rapciaka ZR Projekt Kraków została zawarta w połowie lipca ubiegłego roku i opiewała na kwotę 36 900 zł.

Zbigniew Rapciak podkreślał, że doświadczenie związane z siecią tramwajową ma duże - jeszcze z czasów, kiedy w latach 1995-1999 był dyrektorem magistrackiego Wydziału Gospodarki Komunalnej i nadzorował duży projekt renowacji krakowskich torowisk, m.in. na ul. Karmelickiej, Zwierzynieckiej czy Królewskiej. Później był m.in. dyrektorem oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie, podsekretarzem stanu w ministerstwie infrastruktury, prezesem PLNG S.A. odpowiedzialnego za budowę terminalu gazu skroplonego w Świnoujściu. Prezesem ARM był w latach 2013-2015.

Linia tramwajowa z ul. Meissnera do Mistrzejowic ma zostać wybudowana na zasadzie partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Wykonawca ma więc zrealizować zadanie, a wynagrodzenie dla niego zostanie wypłacone przez miasto w formie „opłaty za dostępność” po zakończeniu budowy, w okresie eksploatacji.

W styczniu tego roku Zarząd Dróg Miasta Krakowa zakończył dialog konkurencyjny w sprawie inwestycji z trzema zaproszonymi firmami: Mota-Engil Central Europe PPP Road; Vardun; konsorcjum PPP Solutions Polska (lider), Gulermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu (partner). Na bazie tych rozmów wypracowana została ostateczna dokumentacja przetargowa. W połowie lutego br. firmy otrzymały zaproszenie do złożenia ofert. W ZDMK liczą na to, że to jednej z trzech firm, z którymi prowadzono kilkumiesięczne negocjacje ostatecznie zostanie powierzona realizacja inwestycji.

Plan jest taki, że zaprojektowanie linii Meissnera - Mistrzejowice oraz pozyskanie decyzji pozwalającej na realizację inwestycji potrwa do połowy 2022 r. Z kolei zakończenie robót budowlanych i rozpoczęcie okresu eksploatacji planowane jest w 2024 r. Umowa z wykonawcą ma być zawarta na okres 24 lat (1,5 roku – projektowanie, 2 lata – budowa, 20 lat – eksploatacja).
Koszt budowy nowej linii tramwajowej z ul. Meissnera do Mistrzejowic jest szacowany na ok. 450 mln zł.

Firma, która zostanie ostatecznie wyłoniona do realizacji inwestycji, wybuduje około 4,5-kilometrowy odcinek sieci tramwajowej od skrzyżowania ulic Jana Pawła II z ul. Lema, poprzez ul. Meissnera, Młyńską, Lublańską, Dobrego Pasterza, Krzesławicką, Bohomolca, ks. Jancarza do istniejącej pętli tramwajowej „Mistrzejowice”, która ma zostać rozbudowana. Plan obejmuje też m.in. przebudowę istniejącego układu drogowego ulic na długości ok. 10,4 km oraz budowę tunelu – o łącznej długości ok. 950 m (wraz z dojazdami) pod rondem Polsadu wraz z przystankiem podziemnym oraz ciągami pieszymi z infrastrukturą.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska