https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Złe decyzje wypaczyły projekt tramwaju na Górkę Narodową [WIDEO, INTERAKTYWNA GRAFIKA]

Piotr Rąpalski
Pętlę tramwajową od parkingu będzie dzielić nawet 100 metrów, i co gorsza, nowa, ruchliwa ulica.Legenda: 1. Obecna pętla tramwajowa Krowodrza Górka; 2. Torowisko od Górki Narodowej; 3. Przystanek tramwajowy; 4. Przystanek autobusowy; 5. Planowana droga wzdłuż nowej linii; 6. Planowany parking park&ride; 7. Planowana linia na Azory; 8. Dojazd z parkingu P&R do szpitala; 9. Teren Szpitala im. Jana Pawła II
Pętlę tramwajową od parkingu będzie dzielić nawet 100 metrów, i co gorsza, nowa, ruchliwa ulica.Legenda: 1. Obecna pętla tramwajowa Krowodrza Górka; 2. Torowisko od Górki Narodowej; 3. Przystanek tramwajowy; 4. Przystanek autobusowy; 5. Planowana droga wzdłuż nowej linii; 6. Planowany parking park&ride; 7. Planowana linia na Azory; 8. Dojazd z parkingu P&R do szpitala; 9. Teren Szpitala im. Jana Pawła II infografika: Elżbieta Rzyczniak
Do tramwajów na Krowodrzy Górce kierowcy z parkingu będą brnąć przez aż cztery pasy jezdni. Radni uważają, że projekt budowy linii do Górki Narodowej został wypaczony przez złe decyzje

Koncepcja przebudowy pętli Krowodrza Górka w ramach planowanej budowy linii tramwaju do Górki Narodowej i na Azory okazuje się wielką porażką miasta. Według niej parking, na którym kierowcy powinni zostawiać samochody i przesiadać się do komunikacji miejskiej, zostanie oddzielony od pętli i części przystanków czteropasmową jezdnią. Będzie ją musiała pokonywać także spora grupa pieszych, by dostać się do tramwajów i autobusów.

Początkowo parkingi miały być dwa, każdy po 150 miejsc. Ale urzędnicy ugięli się pod protestami grupy mieszkańców i w koncepcji został tylko jeden parking, i to na zaledwie 100 aut. Ponadto oddzielony ruchliwą jezdnią od pętli. Dodajmy, że po zmianie koncepcji nawet po wybudowaniu torowiska do Górki Narodowej i tak część tramwajów będzie kończyć kurs nadal na Krowodrzy Górce.

Ten pomysł urzędników nie podoba się Radzie Dzielnicy IV. - Parking będzie znacząco oddalony od przystanków i przedzielony czterojezdniową drogą - zauważa Jakub Kosek, szef rady, która już wydała negatywną opinię dla projektu. - Zapewne dlatego będzie też mniejszy, bo mało komu będzie się opłacało iść kilkadziesiąt metrów i stać na światłach przy szerokiej jezdni. Szybciej będzie odstać to w korku - uważa Kosek.

Zwraca też uwagę na to, że łatwiej będzie można dojść do pętli z miejsc postojowych na pobliskim osiedla i to tam, jeśli już, a nie na nowym parkingu kierowcy zostawią auta. To z kolei denerwować będzie mieszkańców okolicznych bloków.

Dlaczego tak przygotowano i zmieniono koncepcję? - W czasie zeszłorocznych konsultacji do projektu wpłynęło 380 uwag mieszkańców. Do części z nich zastosowaliśmy się, chodzi m.in. o przesunięcie parkingu - przyznaje Jerzy Marcinko, dyrektor Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

- Nie można doprowadzić do stworzenia kuriozalnych rozwiązań przeczących zdrowemu rozsądkowi - komentuje Kosek. Ma pretensje do ZIKiT-u, że uwzględnił akurat ten postulat grupy mieszkańców.

- Boję się, że ten projekt nie spełni swojej pierwotnej roli, i że auta przyjeżdżające do miasta spoza Krakowa nie będą się zatrzymywały przy pętli - przyznaje Grzegorz Stawowy, inny radny miejski PO. - Zaproponowane rozwiązanie jest ułomne i niepraktyczne. Kto chciałby jechać na parking mijając pętlę tramwajową, aby potem wracać pieszo w to samo miejsce do tramwaju?

A sam dojazd do parkingu też będzie utrudniony. Jadąc samochodem od północnej granicy miasta przez ul. Opolską trzeba będzie trzy razy przejechać przez torowiska, następnie skręcić w ul. Fieldorfa Nila, aby z niej dopiero wjechać na parking.
- Dojazd być może nie jest bardzo komfortowy, ale tak zostało to ustalone w planie zagospodarowania przestrzennego dla tego rejonu - przyznaje Krzysztof Migdał, wicedyrektor ZIKiT. Teren między pętlą a szeroką drogą pozostanie zielony.

Plan można zmienić, ale na to trzeba czasu, a urzędnicy z ZIKiT boją się, że przez opóźnienie mogą nie zdążyć wykorzystać dofinansowania z Unii Europejskiej na inwestycję.

Budowa linii do Górki Narodowej wraz z rozjazdem z kierunku Azorów ma kosztować ok. 363 mln zł. Realizację planuje się na lata 2016-2019.

Równocześnie powstanie też nowa droga wzdłuż torów. Od ul. Fieldorfa Nila do Opolskiej będą dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, ale jeden z pasów w obu kierunkach będzie tylko dla autobusów. Dalej do Pachońskiego pojawi się ogólnodostępna dwupasmówka w obu kierunkach, a następnie od Pachońskiego do Górki Narodowej droga z jednym pasem w każdą stronę.

WIDEO: Krzysztof Migdał, dyrektor ds. inwestycji ZIKiT

Autor: Marcin Karkosza, Gazeta Krakowska

Komentarze 29

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

N
NO
Na początku lat 70-tych "wredna komuna kombinowała z tram. na Azory i
Tonie" masz PO-tylu latach ta samo!
A
Assakari
Ale ZIKIT jakoś nie przeszkadza, że na tej trawie radośnie parkują sobie osoby przesiadające się na tramwaj i autobus?
j
jhjn
dlecego zrezygnowano z drogi dwupasmowej na zielonki, oszuszci
k
krakus bardzo
Co to za 'biuro projektów' robiło ten projekt? Bo jeśli jakieś biuro projektów w ZIKIcie to oczywiście pociotki bez kwalifakacji się tym zajmowały... Co niestety widać

Co to za urzędnicy którzy wszystko robią na odwrót i na złość
J
Jarek
Widzielscie wczesniejsza wersje? Byla o niebo lepsza ale zostala zmieniona na podstawie (podobno) konsultacji spolecznych. Protestowali mieszkancy dwoch blokow - Torre Verona - bo nie chcieli miec jeszcze tramwaju pod oknami pomimo tego, ze kupujac tam mieszkania mogli zapoznac sie z planem zagospodarowania...
J
Jarek Pudełko
Co ciekawsze, te absurdalne pomysły powstają pomimo tego, że od blisko 3 lat mieszkańcy Krowodrzy G.wraz z Radą Dzielnicy (w większości - bo niektórzy radni zajmują się stawianiem słupków) walczą z ZIKiTem o budowe/pozwolenie na budowe miejsc parkingowych na osiedlu. Niestety przeważnie się nie da bo jest trawa, drzewo, ślimak, nowa kostka, nowa płyta chodnikowa. Mam założoną specjalną teczkę z odmowami ZIKiT'u, posortowanym wg. poziomu abstrakcji... Ostatnim rodzynkiem jest informacja, ze jakieś tam słupki są legalne pomimo tego, że we wrześniu chyba dostaliśmy pismo, ze są nielegalne(bo ZIKiT się na nie nie zgadzał) i trwa procedura wyjaśniająca. Zatem zalegalizowały się same przez zasiedzenie.
G
Grubomieszczanin
Ano zajrzyj pod nr 7 na mapce i nie lamentuj.
Pytanie KIEDY tramwaj na Azory??
I
IronMike
Właśnie zagęszczone miasto jest dobre i tanie w utrzymaniu, bo i dróg do remontów mniej, krótsze trasy autobusów i tramwajów, możliwość łatwego dojazdu praktycznie do każdego miejsca w mieście. Zjawisko urban sprawl to najgorsze co może miasto spotkać.
G
Grzesiek
przystanki autobusowe mają być tuż obok :)
T
Tomek
A czemu nigdzie się nie robi parkingów piętrowych? Powierzchnia podobna a aut o wiele więcej można zmieścić. Nie stoją na deszczu i w śniegu to kierowcy będą też zadowoleni. Jest drożej zgadzam się, ale czy aż tyle aby nie można było takiego postawić? 4 może 5 pięter. Niech ładnie z zewnątrz wygląda.
I wywalić wreszcze te baraki handlowe!!! Wstyd dla miasta ;)
p
pokolei
Ludzie z Inicjatywy niech jeszcze poćwiczą na sucho. Zdobędą władzę w dzielnicy, to porządzą.
p
plan
generalnie zakładasz, że ludzie jadąc północy będą wsiadać do tramwaju po tej samej stronie, bo wrócą sobie na Górkę N.?
co innego, że ta pętla to chyba nowa wizja, bo nie realność
b
boziu
czyli róbmy po staremu choćby głupio? - sorry - im starsze studium, tym bardziej trzeba się zastanowić czy cokolwiek z niego ma sens
szkoda że nie sprawdzamy co planowali pierwsi Słowianie....
A
Arek
Gdzie tramwaj na AZORYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY?!
A
Aga
Czyli zakładacie, że Ci którzy będą przyjeżdżać samochodami będą poruszać się tylko tramwajem? Bo przypominam, że na tej pętli są też autobusy. Po za tym mapka w artykule nijak ma się ona do rzeczywistości!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska