FLESZ - Kolejne obostrzenia ogłoszone przez rząd
Najnowszy koszyk cenowy DlaHandlu.pl pokazuje olbrzymie różnice cen podstawowych produktów pomiędzy poszczególnymi placówkami. Co ciekawe – dotyczy to także sklepów należących do tego samego właściciela. Np. w hipermarketach sieci Carrefour ceny są generalnie umiarkowane, ale już w konkurujących z Żabkami mniejszych punktach rozlokowanych w dogodnych miejscach na Starym Mieście oraz osiedlach – bywa naprawdę drogo.
Wielu krakowian ceni jednak wygodę, więc – mimo relatywnie wysokich cen – placówki typu convenience, czyli właśnie Żabki i Carrefour Express cieszą się coraz większą popularnością. Dużą rolę odgrywa dziś także bezpieczeństwo zakupów: z tego powodu ludzie wybierają często mniejsze placówki, blisko swych domów czy biur, by nie pętać się po tych większych, często zatłoczonych.
Koszyk Zakupowy DlaHandlu: Pieczywo, masło, kawa, olej – nawet 300 procent różnicy
Popularne specjalistyczne serwisy - DlaHandlu.pl i PortalSpożywczy.pl – w ramach projektu „Koszyk cenowy” monitorują regularnie koszt zakupu 50 najpopularniejszych produktów (FMCG, czyli głównie spożywczych, ale też podstawowych kosmetyków oraz wyrobów chemii gospodarczej) w najpopularniejszych gramaturach w największych polskich miastach w kilku kategoriach sklepów (delikatesy, dyskonty, supermarkety, hipermarkety, sklepy osiedlowe - w sumie ponad 20 różnych sieci handlowych), a także w e-sklepach.
Z marcowego monitoringu wynika, że koszyk 50 produktów można było kupić w najtańszym sklepie w Krakowie już za 259 złote z groszami. W najdroższym sklepie koszyk tych samych produktów kosztował już ponad 388 zł, czyli o połowę więcej. Przy tym ceny poszczególnych towarów potrafią się różnić nawet trzykrotnie.
Najtańszy chleb kosztuje pod Wawelem 3,18 zł za kilogram, a najdroższy (w monitorowanych sieciach) – prawie 6 zł. Kajzerkę (50 g) można kupić za 22 groszy, ale też za 68 groszy. Ceny herbaty Lipton (100 torebek) wahają się między 14 a 20 zł, a kawy mielonej Tchibo (250 g) – miedzy 6,58 a 13,49 zł. Za puszkę piwa Żywiec w najtańszym sklepie zapłacimy niespełna 3 zł, a w najdroższym 4,49 zł. Litr oleju „Kujawskiego” to wydatek od 6 do 10 zł. Słoik musztardy Kamis – od 1.68 do… 4,49 zł. Kilo mąki poznańskiej od 1,65 zł do 3,59 zł. Kilo najtańszej soli od 0,79 zł do 2,20 zł. Przy zakupie kostki masła (200 g) w najtańszym sklepie zapłacimy niecałe 4 zł, a w najdroższym - 8,49 zł. W przypadku reszty nabiału rozziew sięga od 50 (śmietana, mleko) do 100 procent (sery, jaja).
Podobne różnice występują w dziale warzyw i owoców. W najtańszej placówce kilogram ziemniaków kosztuje niespełna złotówkę, a najdroższym – 3 złote. Za kilo pomidorów większość sklepów życzy sobie prawie 9 złotych, ale najtańszy – niecałe 5 zł. Paprykę czerwoną kupimy za niecałe 10 zł, ale też dwa razy drożej cytrynę za 4,48, albo za 11,90 zł (265 procent drożej).
W przypadku kosmetyków i chemii gospodarczej ceny tych samych produktów o identycznej gramaturze bywają również skrajnie odmienne. Z 8 sztuk białego papieru toaletowego damy od 2,14 do 7,99 zł, za płyn do mycia naczyń (Ludwik, 1 l, miętowy) – od 5 do 9 zł, za pastę do zębów Colgate Herbal (125 ml) – od 5,34 do 15 zł, za kostkę mydła Dove – od 2,78 do 3,99 zł, za 0,4 kg proszku do prania Vizir – od 2,48 do 9,13 zł…
A kto wedle Koszyka Zakupowego DlaHandlu.pl oferuje przed zbliżającą się Wielkanocą najniższe ceny? By poznać szczegóły, kliknij przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE.
Koszyk zakupowy ASM Sales Force Agency: warto polować na okazje
Z badań agencji ASM wynika, że rok do roku mocno wzrosły ceny podstawowych artykułów, zwłaszcza spożywczych, w sklepach internetowych. Wynika to z rosnącej – zwłaszcza w wielkich miastach, jak Kraków - popularności zakupów w sieci. Pandemia wyraźnie przyspieszyła rozwój tego kanału sprzedaży. Eksperci ASM zwracają przy tym uwagę, że ceny w sklepach stacjonarnych okazały się zaskakująco stabilne – co jest efektem bardzo ostrej konkurencji między sieciami.
- Naszym zdaniem, przed zbliżającymi się świętami, przy rosnącej inflacji w całej gospodarce, będziemy obserwować wiele akcji promocyjnych na wybrane produkty spożywcze, potrzebne do przygotowania świąt. Tego rodzaju działania, nawet mimo ograniczeń związanych z pandemią oraz obaw związanych z zachorowaniem na koronawirusa, przyciągną klientów do sklepów. Z pewnością też znaczna ich grupa zdecyduje się skorzystać z zakupów przez Internet. Można spodziewać się wielu akcji promocyjnych także w kanale e-commerce, w którym również będzie się toczyć walka o uwagę klientów – komentuje Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.
Płace w Krakowie: w których branżach zarabia się najlepiej, ...
W ostatnim Koszyku Zakupowym ASM Sales Force Agency średnia cena koszyka wzrosła w porównaniu z początkiem roku zaledwie o 0,3 proc., a rok do roku – o 0,5 proc. Niższe ceny w kanale e-commerce oraz w dyskontach, nałożyły się na wyższe ceny w pozostałych sklepach w kanale tradycyjnym, w tym w sieciach typu cash&carry. Najostrzejsza konkurencja jest obecnie między największymi sieciami dyskontów a francuskimi hipermarketami, które w kolejnych miesiącach potrafią sobie odbijać fotel lidera.
Analizy ASM obejmują także tzw. koszyk myśliwego, czyli klienta polującego na cenowe okazje w wielu sklepach, a nie tylko w jednej sieci. Z badań ekspertów wynika, że podróżując od sklepu do sklepu w celu „ustrzelenia” produktów w promocjach, można było kupić nasz koszyk podstawowych towarów za jedyne 175,36 zł, czyli sporo taniej niż w najtańszym sklepie na liście DlaHandlu. Pytanie: czy takie (czasochłonne przecież) jeżdżenie po sklepach w celu zbicia jednostkowej ceny o kilka złotych komukolwiek się opłaca. Co ciekawe, ASM złożył także koszyk z produktów najdroższych – okazał się dwa razy kosztowniejszy od najtańszego. Czyli generalnie warto polować na okazje. Tym bardziej, że – jak wynika z analiz ASM – różnice są z miesiąca na miesiąc coraz większa.
Z zestawień ASM wynika, że w tym roku drożeją głównie cztery kategorie produktów: nabiał, napoje (zwłaszcza te zawierające cukier – to efekt podatku cukrowego), produkty tłuszczowe oraz słodycze. Dla równowagi – spadają ceny produktów sypkich (mąki), mrożonek oraz chemii domowej i kosmetyków. Najmniejsze wahania cen (rok do roku) dotyczą nabiału (zdrożał o niecałe 0,5 proc.)
A kto oferuje przed zbliżającą się Wielkanocą najniższe ceny wedle Koszyka Zakupowego portalu DlaHandlu? By poznać szczegóły, kliknij przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE.
- Te ZNAKI ZODIAKU będą obrzydliwie BOGATE
- Kto nie może wziąć ślubu kościelnego? Oto przypadki, gdy ksiądz odmówi narzeczonym
- Pod Krakowem powstaje niesamowity kościół w kształcie... korony!
- Celebryci pokochali śluby w górach! Zobaczcie kto i gdzie się żenił
- Budowa nowego odcinka S7 na północ od Krakowa. Koniec prac coraz bliżej
