Spis treści
Zwroty w Biedronce. Nowe zasady
Od 13 marca 2023 r. w Biedronce będzie obowiązywać nowy regulamin zwrotów.
Zwrot produkt będzie mógł nastąpić w terminie do 30 dni. Dotychczas było to 14 dni. Aby zwrócić towar konieczne będzie posiadanie oryginału dowodu zakupu. Wcześniej była możliwość zwrotu w każdej placówce sieci. Po zmianach produkty będą musiały zostać zwrócone w tym samym sklepie.
Konieczność zwrotu w sklepie, w którym klient dokonał zakupu wynika z polityki asortymentowej sieci Biedronka, która zakłada, że w zależności od sklepu asortyment może się różnić. W związku z tym część artykułów w danym sklepie może być nieujęta w systemie kasowym, a przez to formalnie zwrot nie może być przyjęty - tłumaczy Magdalena Koralewska, rzecznik klienta w sieci Biedronka.
Na podstawie nowego regulaminu możliwe będą zwroty produktów zakupionych w ramach części akcji promocyjnych, jak np. Gang Bystrzaków.
Voucher zamiast pieniędzy. Co to oznacza dla klientów?
Za zwrócone towary nie dostaniemy już pieniędzy, a jedynie voucher.
- Zwracany Towar pełnowartościowy należy przekazać kasjerowi w sklepie Biedronka. Za zwrócony Towar Klient otrzymuje Voucher płatniczy na kwotę stanowiącą jego równowartość, tj. tożsamą z kwotą na przedłożonym oryginale dowodu zakupu (kwota po uwzględnieniu ewentualnych rabatów i obniżek) - tłumaczy Magdalena Koralewska, rzecznik klienta w sieci Biedronka.
Pieniądze otrzymamy za zwrot produktów kupionych tylko do soboty 11 marca. Towary kupowane od poniedziałku 13 marca będą już zwracane na nowych zasadach.
Okazuje się, że z zasad tych wyłączone będą vouchery promocyjne.
Jeśli klient w ramach akcji marketingowej w związku z zakupem towaru otrzymał voucher promocyjny na kwotę 15 zł i wykorzystał voucher promocyjny, to zwrot towaru pełnowartościowego nie będzie możliwy. Jeśli klient w ramach akcji marketingowej w związku z zakupem towaru otrzymał voucher promocyjny na kwotę 15 zł i nie wykorzystał vouchera promocyjnego, to zwrot towaru pełnowartościowego będzie możliwy – dowiadujemy się z nowego regulaminu.
W przypadku niektórych wyprzedaży i innych akcji marketingowych – zwroty również mogą okazać się niemożliwe.
Voucher za zwrócony towar będzie można wykorzystać tylko raz w ciągu 4 miesięcy (120 dni) od dnia zwrotu. Jeżeli voucher będzie mieć wartość 100 zł, a zakupy będziemy chcieli zrobić za 20 zł – pozostałe 80 zł nam przepadnie. Voucher nie będą działać w kasach samoobsługowych.
Zgodnie z przepisami zwrot pełnowartościowego towaru w sklepach stacjonarnych zależy tylko i wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy.Może on zatem uregulować zasady tego zwrotu, np. żądając od konsumentów okazania paragonu lub zwrócić pieniądze na kartę podarunkową - napisał Departament Komunikacji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w przesłanym komentarzu.
Tych produktów nie zwrócimy w Biedronce
Aby zwrócić towar do Biedronki, konieczne jest posiadanie:
- paragonu;
- nieuszkodzonego opakowania, w którym kupiliśmy dany produkt;
- posiadać śladów użytkowania;
- oryginalne metki, jeżeli były to produkty tekstylne;
- towar musi być kompletny.
- W przypadku zwrotu towaru klient musi posiadać oryginał paragonu. Podobny wymóg figurował w poprzednim regulaminie. Nie dotyczy to reklamacji, przy których oryginał paragonu nie jest i nie był przez nas wymagany. Towar będzie mógł być zwrócony w sklepie, w którym został zakupiony - tłumaczy Magdalena Koralewska, rzecznik klienta w sieci Biedronka.
Zwrotom nie będą podlegać produkty:
- wszystkie spożywcze (w tym dziecięce i suplementy diety);
- kwiaty (doniczkowe, cięte, krzewy i drzewka);
- alkohol i papierosy;
- środki higieny osobistej (papier toaletowy, podpaski, pieluchy itp.);
- tablety, telefony komórkowe, komputery, pendrive, karty pamięci, kamery, aparaty, nawigacje GPS, konsole do gier, urządzenia z możliwością zapisu danych;
- kosmetyki, chemia gospodarcza;
- książki oraz czasopisma;
- doładowania telefonów komórkowych;
- gry komputerowe, oprogramowanie komputerowe i płyty;
- bielizna, skarpetki, rajstopy, stroje kąpielowe, piżamy;
- środki farmaceutyczne.
Jak dowiadujemy się z regulaminu zwrotów i reklamacji – z większości towarów można zawsze zrezygnować zaraz po zakupie, jeżeli nie odeszliśmy jeszcze od kasy z obsługą.
Zwrot może dotyczyć każdego zakupionego towaru za wyjątkiem wszystkich produktów z kategorii:
- mroźni i chłodni wraz z RTE (produkty gotowe do spożycia);
- mięsa i ryb;
- owoców i warzyw;
- pieczywa;
- artykułów spożywczych dla dzieci;
- środków farmaceutycznych.
Reklamacja to coś zupełnie innego niż zwroty
Reklamacja jest prawem nabywcy i skład się ja wtedy, gdy nie jesteśmy zadowoleni z usługi lub produktu. W ten sposób kupujący żąda:
- naprawy,
- wymiany,
- zwrotu pieniędzy w części lub całości.
Zwykle taki produkt lub usługa jest złej jakości, lub nienależycie wykonany.
- Nowy regulamin nie wprowadza jakichkolwiek zmian w zakresie reklamacji. Chcielibyśmy podkreślić, że reklamacja a zwrot towaru pełnowartościowego to dwie różne rzeczy. Z reklamacją mamy do czynienia na przykład w sytuacji wady jakościowej produktu. Zwrot towaru pełnowartościowego to sytuacja, w której klient chce po prostu zrezygnować z dokonanego zakupu - tłumaczy Magdalena Koralewska, rzecznik klienta w sieci Biedronka.
Prawo do reklamacji przysługuje konsumentowi 2 lata od chwili wydania towaru.
Do jej złożenia nie jest konieczny paragon. Konsument może przedstawić inny dowód zakupu, np. potwierdzenie płatności, a nawet oświadczenie świadka zakupu lub korespondencję z przedsiębiorcą. W wydawanych decyzjach Prezes UOKiK kwestionował utrudnianie reklamacji przez właścicieli sklepów - napisał Departament Komunikacji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w przesłanym komentarzu.
