WIDEO: Krótki wywiad
Wypalenie zawodowe występuje, gdy praca przestaje dawać satysfakcję, pracownik przestaje się rozwijać zawodowo, czuje się przepracowany i niezadowolony z wykonywanego zajęcia, które niegdyś sprawiało mu przyjemność.
Występuje ono najczęściej w zawodach wymagających intensywnych kontaktów z ludźmi, wśród psychologów, pedagogów, spedytorów, lekarzy, kierowców autobusu, nauczycieli, pielęgniarek i innych. Osoby, które doznają syndromu wypalenia zawodowego, mogły być przedtem pracoholikami.
L4 na wypalenie zawodowe? Dlaczego WHO zareagowało?
WHO wyjaśnia, że zmiany podyktowane są konieczną zmianą postawy pracodawców, którzy ignorują objawy wypalenia zawodowego u swoich pracowników. WHO uważa, że poważne traktowanie wypalenia zawodowego będzie korzystne dla każdej ze stron - pracownik zadowolony ze swojej pracy będzie lepiej i dokładniej wykonywał swoje obowiązki.
Z badania przeprowadzonego przez Hays Poland wynika, że długotrwała praca w godzinach nadliczbowych zwiększa ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia. Do wysnucia podobnych wniosków skłaniają także odpowiedzi respondentów badania Hays Poland.
"Nadgodziny i gorsze samopoczucie to prosta droga do wypalenia zawodowego"
Aż 62 proc. osób pracujących w nadgodzinach cierpi na dolegliwości związane z wykonywaną pracą. Najczęściej wskazywanymi przypadłościami są podenerwowanie i irytacja (65 proc.), brak sił i apatia (46 proc.), problemy z koncentracją, kłopoty ze snem (45 proc.). Respondenci wskazywali też na objawy ogólnego pogorszenia zdrowia, m.in. bóle głowy i żołądka, niską odporność, problemy z kręgosłupem.
- Nadgodziny i gorsze samopoczucie to prosta droga do wypalenia zawodowego. Znika zaangażowanie i motywacja, a pojawia się zrezygnowanie i niska efektywność pracy - twierdzi Michał Młynarczyk.
L4 na wypalenie zawodowe? Work-life balance
Ekspert dodaje, że przedsiębiorstwa coraz przychylniej patrzą na kwestie work-life balance oraz starają się dostosować kulturę pracy do oczekiwań przedstawicieli najmłodszych pokoleń. Pod tym względem przodują firmy międzynarodowe oraz firmy z branży technologicznej. Z drugiej strony, rynek pracownika jest silnym motorem zmian, ponieważ coraz częściej pracownicy zwracają uwagę na czas pracy oraz jej organizację.
