https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Linia kolejowa Podłęże - Piekiełko. Przygotowania do budowy nabrały rozpędu

Jolanta Białek
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjne
W powiecie wielickim nowa infrastruktura ma powstać w gminach: Wieliczka, Niepołomice, Biskupice i Gdów. W planach są mosty, tunele, estakady, stacje i przystanki PKP. Na potrzeby inwestycji trzeba wyburzyć tu łącznie blisko 20 budynków, najwięcej w gminie Niepołomice. Ruszają spotkania informacyjne dla mieszkańców.

Zaczyna brakować Ukraińców. Część pracodawców jest w stanie płacić więcej pracownikom z Ukrainy niż Polakom- mówi ekspert

Podano koncepcje przebiegu nowego szlaku kolejowego w poszczególnych gminach. W rejonie wielickim zaplanowano ponad 30 km „piekielnej” linii. W gminie Wieliczka będzie to 1,5-2 km (plus łącznica o długości 1,5 km), w gminie Niepołomice - ok. 7,5 km, w gminie Biskupice - 150-200 m, w gminie Gdów - do 20 km.

W gminie Gdów „korytarz” pod budowę linii Podłęże-Piekiełko jest zarezerwowany od ponad 40 lat. Żadna inna gmina z powiatu wielickiego (ani z Małopolski) nie ma na dziś wpisanej tej inwestycji w miejscowych planach zagospodarowania.

- Ta linia kolejowa pozostaje od tylu lat w sferze projektów, że jeszcze w 2000 roku nasza Rada Miejska podjęła uchwałę o niewpisywaniu jej do żadnego miejscowego planu, by nie „blokować” działek mieszkańcom - mówił nam w 2016 roku wiceburmistrz Niepołomic Adam Twardowski. Podobnie myślano w gminach Wieliczka i Biskupice, jednak tam - w przeciwieństwie do gminy Niepołomice - wyznaczanie nowego szlaku kolejowego nie będzie wiązać się z rozbiórką budynków.

Wieliczka: planują estakady nad strefą przemysłową

Budowana od strony Bieżanowa linia Podłęże - Piekiełko ma zostać włączona do obecnego szlaku kolejowego Podłęże - Kraków przed stacjami kolejowymi w Kokotowie i Węgrzcach Wielkich, co oznacza że w obu miejscowościach zatrzyma się w przyszłości także „piekielny” pociąg.

W tej gminie nową linię poprowadzono po polach. Wielicki odcinek ma mieć długość 1,5-2 km. - W tym rejonie powstanie także kolejowy ”łącznik” w kierunku Nowej Huty (od tej strony ma powstać linia dla pociągów towarowych) o długości ok. 1,5 km. W większości zostanie on poprowadzony estakadami nad wielicką strefą przemysłową - powiedział nam Łukasz Bochniarz, dyrektor projektu linii kolejowej.

Niepołomice: stacje PKP przy węźle i w Zagórzu

Na trasie linii znajdą się miejscowości: Podłęże, Zakrzów, Suchoraba Zagórze. - Według propozycji projektantów stacje kolejowe mają być w Podłężu na przysiółku Balachówka, w rejonie powstającego autostradowego Węzła Niepołomice oraz w Zagórzu - podaje Wojciech Biernat, kierownik Referatu Inwestycji Urzędu Miasta w Niepołomicach.

W tym rejonie zaplanowano co najmniej jeden kolejowy tunel (pod lasem w Suchorabie) oraz estakadę w Podłężu (w rejonie autostrady). W przyszłym tygodniu magistrat ma otrzymać od projektanta linii Podłęże - Piekiełko mapkę z jej szczegółowym przebiegiem w gminie Niepołomice.

Wiadomo już, że kolejowa inwestycja będzie oznaczać konieczność wyburzenia 11 budynków, przede wszystkim w Podłężu i Zakrzowie. Spotkania informacyjne dla mieszkańców dotyczące tej sprawy oraz innych kwestii związanych z projektowanym szlakiem komunikacyjnym zaplanowano w Zagórzu (9 grudnia o godz. 17 w szkole podstawowej) oraz w Podłężu (16 grudnia o godz. 18 w Domu Kultury „Inspiro”).

Biskupice: tory tylko w Jawczycach i Zabłociu

Biskupicki odcinek „Piekiełka” będzie liczył jedynie 150-200 m. Nie powiodła się walka prowadzona przez mieszkańców ze wsparciem lokalnych samorządów o wyznaczenie przystanku kolejowego w Jawczycach. - Nie możemy zaprojektować tam przystanku, bo nie mogą być one zbyt blisko siebie. Przystanek jest przewidziany w Wiatowicach, w odległości jak obliczyliśmy 1,8 km od Jawczyc - mówi Łukasz Bochniarz.

Wiadomo natomiast, że kolej będzie musiałą wybudować w tym rejonie nową drogę (tzw. serwisową). Powstanie też kolejowy tunel (od strony Suchoraby), którego wylot ma znajdować się na przysiółku Surówki w Jawczycach.

Gmina Gdów: pociąg po latach oczekiwania

Na tory został zabezpieczony tu pas o szerokości ok. 200 metrów. To łącznie co najmniej 200 hektarów terenu: w Zborczycach, Wiatowicach, Liplasie, Gdowie, Podolanach, Zagórzanach i Zalesianach. Na potrzeby inwestycji trzeba będzie wyburzyć 4-5 budynków, wzniesionych w tym rejonie jeszcze przed 2000 rokiem.

- Wiemy, że przystanki mają być w Wiatowicach i Zagórzanch, natomiast w Gdowie w rejonie hotelu Oriza (w okolicy skrzyżowania drogi wojewódzkiej i obwodnicy Gdowa) powstanie stacja kolejowa z bocznicą - wylicza wójt Gdowa Zbigniew Wojas.

Spotkania informacyjne dla mieszkańców zaplanowano w grudniu w każdym sołectw znajdujących się na szlaku projektowanej linii. Terminy tych "konsultacji" mają być podane w najbliższych dniach.

Projekt dla "Piekiełka" - za dwa lata

Obecnie rozpoczyna się opracowywanie projektów budowlanego i technicznego oraz inne procedury zmierzające do uzyskanie decyzji ustalającej lokalizację linii kolejowej i pozwolenia na budowę oraz wykup gruntów.

Jak podaje Łukasz Bochniarz, wykup gruntów pod kolejową inwestycję powinien rozpocząć się w drugiej połowie 2021 roku, natomiast kwestia realizacji samych robót jest uzależniona od pozyskania na nią funduszy.

Na budowę szlaku kolejowego Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark - Mszana Dolna, co zapowiedziano w III etapie inwestycji (I etap to trwające prace projektowe, a II - modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104: Chabówka - Nowy Sącz) potrzeba 3,8 mld zł (wyliczenia z 2015 roku). Koszt robót zaplanowanych tylko w samym powiecie wielickim jest szacowany na 650-700 mln zł. Plan zakłada, że nowy szlak kolejowy będzie gotowy do 2030 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 34

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
7 grudnia 2019, 22:48, Y:

Po hu.......j oni to budują

Właśnie potrzebne są szybkie linie kolejowe turystyczne do Zakopanego, Krynicy zdrój, Bieszczad...Tylko Konfederacja KORWIN i Grzegorz Braun zlikwidują lewackie aferalne koryto I obrzydliwe tęczowe feministyczno-gej zboczenie HOMOPEDOFILSKIE, antypolski przemysł Holocaust profesor Norman Filkenstein

Y
Y

Po hu.......j oni to budują

M
Mieszkaniec Jawczyc

Do ceny biletu koniecznie trzeba będzie doliczyć klimatyczne- przejazd przez Jawczyce to sama atrakcja - unoszący się smród ??? bo pieniądzy na kanalizacje nie ma więc cała wieś opróżnia szamba do rowów. Porażka !!! Burmistrz, wójt wszyscy mają to gdzieś. A na stronie gminy Biskupice bzdury piszą że każdy ma przydomowe oczyszczalnie czyli wąż pompa i leja do rowów

G
Gość
23 listopada, 09:13, eyn:

Przyznam szczerze ,że dla mnie budowa linii kolejowej i skutki jej używania są uciążliwe dla otoczenia ,huk łoskot itp.

Natomiast wioskowi się cieszą bo przecież cała wioska jeździ do pracy do Krakowa .

Cały Nowy Sącz ,gdzie Mularczyk zabiegał o linię , będzie teraz pracował w Krakowie . Cieszą się bo dotąd musieli wynajmować mieszkania w Krakowie a teraz będą szybko pociągiem i o to im chodziło

Zamiast aktywizować zawodowo mieszkańców na miejscu to urzędnicy maja spokój bo mieszkańcy zarabiają w Krakowie a podatki płacą w N.Sączu

A jeśli ktoś mieszka w Krakowie i znalazł pracę w fabryce poza miastem taka jest zazwyczaj lokalizacja fabryk i chciałby dojechać do pracy pociągiem to nie ma jak np. fabryki motoryzacyjne Nidec Niepołomice.

2030???? 2035?????

o słodka naiwności....

najpierw była data ukończenia 2026,

potem nagle 2027,

a teraz już wykluło się 2030:)))

prędzej doczekamy metra w miasteczku Krakowie niż tej linii kolejowej

G
Gość
25 listopada, 1:14, Zabdyr:

Tylko Gmina Gdów blokuje tereny pod kolej A dlaczego, bo Wojt Wojas ma dzialki z drugiej strony Gminy. oczywiście Tych terenów nie blokuje tylko w 100% sa budowlane.

Gdów to jest porażka jeśli chodzi o gmine. Wszędzie parkometry powstawiali.

Pozwolenia na budowe w terenie zalewowym kolegom wojas pomaga pieniadze góra. (NP. BABIE LATO)

A szarych ludzi blokuje.

Zbyszek mam nadzieję że to przeczytasz bo chciałem sie spotkac z Toba ale trzeba sie umawiac jak do Papieża.

A pani z pokoju nr.7

Beata W. To kobieta ktora dawno powinna oposcic to stanowisko bo jedyne co dobrze robi to klamie ludzi.

Ta gmina zatrzymała się w rozwoju, jakieś 15 lat temu. Co prawda położenie jest jakie jest i niestety nie pomaga, ale ci sami ludzie przy władzy również. Tylko prywatne interesy się liczą i stołki urzędnicze dla swoich. Potrzebny jest zastrzyk młodszej krwi. Tylko kto się odważy przejąć ten zadłużony przybytek i uprzątnąć.

G
Gość
23 listopada, 18:25, Gość:

Rozumiem że zadluzony powiat dorzucić kilka milionów? A tak na poważnie. Czytałem kiedyś, że gdy powstanie ta linia to skróci się czas dojazdu do Zakopanego o 20 min. Niech mi ktoś wytłumaczy w kraju gdzie służba zdrowia leży ludzie w zastraszającym tempie umierają na nowotwory ktoś ma teraz chec wydania conajmniej kilka mld na taka inwestycję? Nie lepiej za tak kasę zwalczyć smog zrobić dofinansować fotowoltanike i usprawnić służbę zdrowia? Zakładam się że po wykonaniu ta inwestycja będzie tak potrzebna jak puste lotnisko w Radomiu. Nie jesteśmy chinami w szczycie ich pkb nie mamy pieniędzy tyle ile oni mają. Ta inwestycja pomoże kilku firmom zarobić i urzędnikom. Ja rozumiem gdyby piekiełko czy Mszana dolna była centrum finansowym przemysłowym kto tym bedzie jeździł na codzień. Wątpię by ktoś z nowego Sącza jechał ze 2h w jedną stronę do niepolomic do strefy codziennie. Na wycieczki? Chyba szkoły na zielona szkołę.

Uwierz, że nie będzie jeździł pusty. Przesiądą się do niego osoby mieszkające na trasie dojeżdżające obecnie busem i samochodami do pracy i do szkół. Ponadto korzystanie z pociągów ogranicza smog. Dlaczego przy bardzo przekroczonych normach są nagłaśniane akcje darmowego przejazdu koleją, aby ograniczyć ruch samochodowy? Na fotowoltaike są różne zachęty, nie trzeba kolejnych. Dużo osob sie na to decyduje, przede wszystkim młodych, budujących nowy dom. A usprawnienia służby zdrowia nie doczekasz, bo kolejki są generowane przez limity kontraktowe narzucone przez NFZ. A to celowo, bo NFZ jest sprzymierzeńcem ZUSu, który ledwo zipie, więc po co dbać o zdrowie obywateli, przecież lepiej żeby nie żyli dłużej, bo ZUS wypłaca dzięki temu krócej.

G
Gość
23 listopada, 09:40, Gość:

Wykup miał być w 2019 i realizacja do 2026 r., kilka miesięcy temu byl to już 2020 i 2027 r. Teraz już mówią wykup 2021 r. Realizacja do 2030 r. Obiecanki cacanki, a w gminie Gdów zdążą umrzeć i nie zobaczyć torów ci, którzy mają blokowane działki już od 40 lat!

23 listopada, 10:17, vkk:

A po co ci stacja kolejowa w Gdowie ?

Do galerii w Krakowie chcecie w niedziele jeździć bo na wsi nudno ?

Ta odpowiedź jest kompletnie nie na temat. Po pierwsze niedziele są niehandlowe, po drugie istnieje coś takiego jak zakupy przez internet i nie trzeba już jeździć do galerii. A w moim komentarzu chodziło o to, że tylko w gminie Gdów są blokowane działki przez 40 lat przez co ich wartość jest żadna. A co do przystanku w Gdowie to oczywiście jest on konieczny (jeżeli w ogóle ta linia powstanie za mojego życia) a to dlatego żeby ludzie nie jeździli w busach jak worki ziemniaków, bo na miejscu nie ma godziwie płatnej pracy i trzeba dojeżdżać albo zapchanym busem albo własnym samochodem.

Z
Zabdyr

Tylko Gmina Gdów blokuje tereny pod kolej A dlaczego, bo Wojt Wojas ma dzialki z drugiej strony Gminy. oczywiście Tych terenów nie blokuje tylko w 100% sa budowlane.

Gdów to jest porażka jeśli chodzi o gmine. Wszędzie parkometry powstawiali.

Pozwolenia na budowe w terenie zalewowym kolegom wojas pomaga pieniadze góra. (NP. BABIE LATO)

A szarych ludzi blokuje.

Zbyszek mam nadzieję że to przeczytasz bo chciałem sie spotkac z Toba ale trzeba sie umawiac jak do Papieża.

A pani z pokoju nr.7

Beata W. To kobieta ktora dawno powinna oposcic to stanowisko bo jedyne co dobrze robi to klamie ludzi.

j
jo
23 listopada, 18:25, Gość:

Rozumiem że zadluzony powiat dorzucić kilka milionów? A tak na poważnie. Czytałem kiedyś, że gdy powstanie ta linia to skróci się czas dojazdu do Zakopanego o 20 min. Niech mi ktoś wytłumaczy w kraju gdzie służba zdrowia leży ludzie w zastraszającym tempie umierają na nowotwory ktoś ma teraz chec wydania conajmniej kilka mld na taka inwestycję? Nie lepiej za tak kasę zwalczyć smog zrobić dofinansować fotowoltanike i usprawnić służbę zdrowia? Zakładam się że po wykonaniu ta inwestycja będzie tak potrzebna jak puste lotnisko w Radomiu. Nie jesteśmy chinami w szczycie ich pkb nie mamy pieniędzy tyle ile oni mają. Ta inwestycja pomoże kilku firmom zarobić i urzędnikom. Ja rozumiem gdyby piekiełko czy Mszana dolna była centrum finansowym przemysłowym kto tym bedzie jeździł na codzień. Wątpię by ktoś z nowego Sącza jechał ze 2h w jedną stronę do niepolomic do strefy codziennie. Na wycieczki? Chyba szkoły na zielona szkołę.

Brakuje tyle żłobków i przedszkoli ... zbudowali by szpital, w ktorym konowały zarabiały by na panstwowym sprzecie robiąc przewały na umowach z nfz

G
Gość
24 listopada, 10:01, Gość:

Najstarsi górale pamiętają, że na początku XX wieku jeszcze za czasów AustroWęgier były projekty połącznia Wieliczki, jeden z Myślenicami, drugi z Mszaną Dolną. Za sto lat pewnie będzie kolejna dyskusja.

Tak (to) własnie było !. Gdyby projekt z roku 1911 został zrealizowany, obraz Małopolski wyglądałby zupełnie odmiennie. Na pewno nie funkcjonowałyby "pracownicze autobusy" w czasach PRL-u. Na pewno nie istniałyby "krakowskie blokowiska" zasiedlone "przesiedloną pracą" z obszarów podkrakowskich. Czas zrealizować (wreszcie) ten mądry zamiar naszych Dziadków !!!.

G
Gość

Polska kolej została dorżnięta. Te próby reaktywacji są śmieszne. Wydaje się pieniądze tylko po to, by je wydać.

G
Gość

Najstarsi górale pamiętają, że na początku XX wieku jeszcze za czasów AustroWęgier były projekty połącznia Wieliczki, jeden z Myślenicami, drugi z Mszaną Dolną. Za sto lat pewnie będzie kolejna dyskusja.

G
Gość
23 listopada, 18:25, Gość:

Rozumiem że zadluzony powiat dorzucić kilka milionów? A tak na poważnie. Czytałem kiedyś, że gdy powstanie ta linia to skróci się czas dojazdu do Zakopanego o 20 min. Niech mi ktoś wytłumaczy w kraju gdzie służba zdrowia leży ludzie w zastraszającym tempie umierają na nowotwory ktoś ma teraz chec wydania conajmniej kilka mld na taka inwestycję? Nie lepiej za tak kasę zwalczyć smog zrobić dofinansować fotowoltanike i usprawnić służbę zdrowia? Zakładam się że po wykonaniu ta inwestycja będzie tak potrzebna jak puste lotnisko w Radomiu. Nie jesteśmy chinami w szczycie ich pkb nie mamy pieniędzy tyle ile oni mają. Ta inwestycja pomoże kilku firmom zarobić i urzędnikom. Ja rozumiem gdyby piekiełko czy Mszana dolna była centrum finansowym przemysłowym kto tym bedzie jeździł na codzień. Wątpię by ktoś z nowego Sącza jechał ze 2h w jedną stronę do niepolomic do strefy codziennie. Na wycieczki? Chyba szkoły na zielona szkołę.

sytuacja jest prosta: to są pieniądze unijne i ich nie da się przesunąć na inny cel, a nie wykorzystać szkoda

G
Gość
23 listopada, 21:05, Gość:

- Ta linia kolejowa pozostaje od tylu lat w sferze projektów,...

Od chwili gdy p. Reczek zginął od bomby niemieckiej dnia 02.09.1939 roku,nawet Niemcy (hitlerowskie) uważały "to" miejsce (most kolejowy) za pechowe. Towarzysz Włodzimierz równie omijał to miejsce "długim łukiem". Jakby nie było !

Oczywiście, nie tylko Niemcy (hitlerowskie), lecz (komunistyczny) Związek Radziecki również !. Dnia 18.01.1945 roku, na "zakręcie" drogi w Łazanach "wy...ły" się trzy czołgi sowieckie "do rowu", i sowiecka ofensywa (na dwa dni utknęła) z tego tytułu, że w jednym z czołgów zginął oficer dowodzenia cały związkiem pancernym. Jak się (później) okazało, jedni i drudzy (Niemcy i Sowieci) byli jednakowo (przesądni) jeśli mówić o Wieliczce i Łazanach. Podobno sowiecki wywiad przekazał "informacje o pechowych miejscach" Koniewowi, i Koniew (o nich) podobnie rozumował, jak General-Gubernator Hans Frank.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska