Przypomnijmy, że przed pandemią, w roku 2019, było to 8,5 mln i w pierwszych miesiącach 2020 r. liczba ta nadal dynamicznie rosła. Wprawdzie przez zarazę mamy w lotnictwie największy kryzys w dziejach – który potrwa co najmniej kilka lat, ale takie inwestycje planuje się i realizuje na dziesięciolecia.
- Mimo trudnego czasu dla branży lotniczej, jaki nastał wraz z pandemią, Kraków Airport musi się rozwijać z jeszcze większą intensywnością – komentuje Radosław Włoszek, prezes Kraków Airport.
Podkreśla, że dlatego każda kolejna inwestycja na lotnisku ma kluczowe znaczenie dla Polski południowo-wschodniej. Rozwój lotniska oznacza utworzenie ponad 10 tysięcy nowych bezpośrednich i pośrednich miejsc pracy.
Rozwój lotniska w Krakowie-Balicach to rozwój stolicy Małopolski i całego regionu
Umowa pomiędzy Międzynarodowym Portem Lotniczym im. Jana Pawła II Kraków – Balice” a MAX BÖGL Polska sp. z o.o. na realizację inwestycji została podpisana 18 maja 2020 roku, w setną rocznicę urodzin patrona krakowskiego lotniska. W sierpniu 2021 r. Wojewoda Małopolski wydał ostateczne zezwolenie na tę budowę, dzięki czemu 27 września można było wbić symboliczną łopatę. Zrobili to: minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, wojewoda Małopolski Łukasz Kmita, prezydent Krakowa Jacek Majchrowski, wicestarosta krakowski Arkadiusz Wrzoszczyk, prezes Małopolskiej Organizacji Turystycznej Grzegorz Biedroń oraz członek zarządu MAX BÖGL Polska sp. z o.o. Falk Rohmberger.
Minister Andrzej Adamczyk podkreślił, że koronawirus, choć zadał bolesny cios całemu sektorowi lotniczemu, to nie zatrzymał polskich inwestycji, również tych związanych z rozwojem kluczowych portów lotniczych – a Kraków pozostaje numerem jeden wśród polskich lotnisk regionalnych. Dodał, że startująca dziś inwestycja jest w pełni spójna z rządowymi programami strategicznymi.
Wojewoda Łukasz Kmita zwrócił uwagę na kluczową rolę, jaką odgrywa Kraków Airport w rozwoju całej Małopolski oraz jej stolicy. - Rozwój turystyki pozostanie siłą napędową budżetu lokalnego i centralnego. To ważne ekonomicznie i społecznie przedsięwzięcia. Dobrze zarządzane lotnisko, z konkretnym planem na przyszłość, daje szansę Małopolsce na jeszcze bardziej dynamiczny rozwój. To jest właśnie ten swoisty efekt synergii. Takie kluczowe decyzje są procedowane w Urzędzie Wojewódzkim szybko i sprawnie. Dzięki rygorowi natychmiastowej wykonalności inwestor mógł od razu przystąpić do prac. Życzę, aby udało się je jak najszybciej sfinalizować i gratuluję tych ambitnych projektów – stwierdził wojewoda.
Wtórował mu marszałek Witold Kozłowski: - Krakowskie lotnisko to niezwykle istotny punkt na mapie Małopolski. Rozwój tego miejsca jest bardzo ważnym elementem w postępie regionalnej i krajowej gospodarki. Dziś w Krakowie i Małopolsce, po spowolnieniu związanym pandemią, obserwujemy coraz większe rzesze turystów przylatujących i przyjeżdżających do naszego regionu. To dobry prognostyk na ożywienie gospodarcze. Dlatego też ważne jest realizowanie zaplanowanych inwestycji na terenie lotniska, by móc dążyć do bycia liderem w ruchu powietrznym - mówi marszałek Małopolski.
Prezydent Jacek Majchrowski zwrócił uwagę, że inwestycje odgrywają od początku niezwykle ważną rolę w walce ze skutkami pandemii. – Okazały się one skuteczne w zapobieganiu kryzysowi. Rozbudowa Kraków Airport wpłynie w przyszłości na dalszy rozwój Krakowa, ożywienie gospodarcze, wymianę kulturalną, odbudowę turystyki, ale i przyciągnięcie nowych inwestorów. Jest to niezwykle ważne w kontekście wieloletnich projektów, realizowanych przez nas – m.in. Kraków Nowa Huta Przyszłości czy Nowe Miasto na Rybitwach – wyjaśnił Jacek Majchrowski.
Wicestarosta Arkadiusz Wrzoszczyk przypomniał, że MPL im. Jana Pawła II Kraków-Balice jest najbardziej znaczącym węzłem transportowym na mapie powiatu krakowskiego. - To węzeł służący podróżnym z obszaru znacznie przekraczającego teren naszego powiatu, ale jednocześnie znakomicie osadzony w naszym krajobrazie, co potwierdza dobra współpraca władz spółki z włodarzami otaczających gmin. Rozbudowana płyta postojowa samolotów w części zachodniej jest naturalnym etapem niezakłóconego rozwoju lotniska i zapowiedzią jego dalszej ekspansji: budowy nowej drogi startowej oraz rozbudowy terminala- powiedział wicestarosta krakowski.
Falk Roghmberger, członek zarządu Max Boegl Polska Sp. z o. o., dziękował za to, że jego firma może realizować kolejny etap rozbudowy lotniska. - Lubimy ambitne wyzwania i do takich na pewno należy rozbudowa płyty postojowej samolotów wraz z kompletną infrastrukturą podziemną i naziemną. Projektowaliśmy ponad rok i teraz nadszedł wreszcie czas na budowę. Dołożymy wszelkich starań, aby i ten projekt zrealizować zachowując najwyższe standardy jakościowe, technologiczne i bezpieczeństwa – zapewnił przedstawiciel wykonawcy.
Rozbudowa lotniska Kraków-Balice: Co zostanie zrobione i za ile
Inwestycja rozbudowy płyty postojowej samolotów PPS w części zachodniej zakłada powstanie nowej nawierzchni, przeznaczonej na postój i obsługę statków powietrznych o łącznej powierzchni niemal 11 ha. W ramach zadania uproszczony zostanie dzisiejszy układ wyjazdowych dróg kołowania, których przebieg zostanie dostosowany do możliwości połączenia z planowaną w ramach budowy nowej drogi startowej wschodnią drogą szybkiego zjazdu.
W wyniku rozbudowy powstanie 15 nowych stanowisk postojowych przystosowanych do obsługi samolotów kodu C, takich jak boeing 7g37 czy airbus A320. Cztery z nich (zlokalizowane w części południowej) będą mogły być wykorzystywane wymiennie jako dwa stanowiska dla szerokokadłubowych samolotów typu boeing 787 Dreamliner, realizujących z krakowskiego lotniska połączenia transatlantyckie. Wszystkie nowe nawierzchnie lotniskowe zostaną także wyposażone w infrastrukturę oświetlenia nawigacyjnego – światła linii środkowej dróg kołowania oraz światła prowadzenia na stanowiska postojowe. Pod konstrukcją płaszczyzny postojowej przewidziano budowę zaawansowanej sieci odprowadzenia i retencjonowania wód opadowych, z układem kontroli i monitoringu jakości odprowadzanych wód.
Rozbudowa PPS w części zachodniej ma głównie na celu poprawę przepustowości płaszczyzny postojowej samolotów. Całość inwestycji została wzajemnie skoordynowana z planowanymi przez MPL zadaniami przebudowy i rozbudowy terminala pasażerskiego oraz budowy nowej drogi startowej. Koszt inwestycji: 133 770 027,33 zł brutto.
- Co można kupić w sklepie EKIPY? Złoty łańcuszek za 1700 zł, bluzy i gadżety
- Luksusowe dzielnice w Krakowie. Życie tutaj może kosztować fortunę
- Wojsko sprzedaje atrakcyjne nieruchomości w Małopolsce. Zobacz, co oferuje AMW
- Suknia z orłem szokuje na Miss Supranational MEMY Internautów też
- Rząd szykuje nas na czwartą falę. Niedzielski: Maseczki zostaną z nami na dłużej
- Jak zadbać o ładny zapach w domu? 12 sposobów, aby w mieszkaniu pięknie pachniało
