https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Małopolska bez nowych dróg. Politycy z Warszawy dają obietnice zamiast pieniędzy

Marcin Karkosza, Dawid Serafin
Nawet o dwa lata może się przesunąć termin ogłoszenia przetargu na budowę drogi ekspresowej między Lubniem a Rabką (17 km) - choć jeszcze w grudniu zeszłego roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapewniała o tym, że przetarg zostanie ogłoszony w ciągu kilku dni. Z kolei opóźnionego o ok. siedem lat przetargu na fragment wschodniej obwodnicy Krakowa (od Rybitw do Igołomskiej) nie można rozstrzygnąć blisko od roku.

Czytaj także: Polityku, walcz o nasze drogi [KOMENTARZ]

Te dwie inwestycje już na etapie wyłaniania wykonawcy mają pecha - tymczasem to jedyne fragmenty dróg ekspresowych, jakie rząd zamierza wybudować w naszym regionie do 2020 r. W sumie 21,5 km - podczas gdy ogółem w całym kraju ma powstać 1254 km tras szybkiego ruchu.

S7 z problemami

Przetarg na budowę kolejnego fragmentu zakopianki miał być ogłoszony na początku tego roku. Do tej pory do tego nie doszło. - Wciąż czekamy na wydanie pozwolenia na realizację inwestycji przez wojewodę - tłumaczy Iwona Mikrut, rzeczniczka krakowskiego oddziału GDDKiA. To oficjalna wersja. Nieoficjalnie mówi się, że to Warszawa chce opóźnić inwestycję w Małopolsce.

Jest szansa, że szybciej powstanie 4,5-kilometrowy odcinek wschodniej obwodnicy miasta. O ile w końcu uda się zakończyć przetarg. Od czerwca ub.r., kiedy został ogłoszony, termin jego rozstrzygnięcia przekładano pięciokrotnie. Iwona Mikrut tłumaczy, że to dlatego, że dostali aż 600 szczegółowych pytań od potencjalnych wykonawców i muszą na nie odpowiedzieć. Zgodnie z obecnie obowiązującą wersją, otworzenie ofert ma nastąpić 29 kwietnia, a umowa z wykonawcą zostanie podpisana na przełomie lipca i sierpnia. I wtedy, jak zapewnia Mikrut, ruszy budowa, która potrwa maksymalnie dwa i pół roku.

Długa lista potrzeb

To jednak bardzo mało, biorąc pod uwagę, że potrzeby w naszym regionie są ogromne. W sferze marzeń wciąż pozostaje dokończenie trasy S7 od Krakowa do granicy z województwem świętokrzyskim. Choć dla Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju jest to jedna z kluczowych inwestycji, to do tej pory nie przygotowano nawet wariantu, jak trasa miałaby ostatecznie przebiegać. A dodajmy, że zarówno na terenie Świętokrzyskiego, jak i Mazowsza, do Warszawy na sporych fragmentach jedziemy piękną, wygodną ekspresówką. Tylko małopolski odcinek to wciąż wąskie serpentyny, a sam wjazd do Krakowa przypomina tarkę.

O innych potrzebnych w regionie inwestycjach, jak Beskidzka Droga Integracyjna czy ekspresówka Brzesko - Nowy Sącz w rządowych planach cicho. - Żaden region nie jest przez nas lekceważony - zapewnia Małgorzata Kidawa-Błońska, rzeczniczka rządu. - Pieniędzy na drogi jest dużo. Wystarczy przygotowywać projekty.

Trudno uwierzyć w te zapewnienia, gdy spojrzeć na listę inwestycji, które mają być realizowane w innych częściach kraju. Oto największe z nich: 200 km drogi ekspresowej S5 z Wrocławia w kierunku Wielkopolski, 159 km trasy S19, która ma połączyć Lublin z Rzeszowem czy 181 km S7 z Warszawy w stronę Pomorza.

- Faktycznie coś w tym jest, że jest za małe wsparcie z centrali. Choć robimy bardzo wiele, by to zmienić - przyznaje Grzegorz Lipiec, szef małopolskiej PO.

- Obecnie nie ma dobrego połączenia drogowego z południem kraju i Europy, i decyzje polityczne są takie, aby dróg u nas nie budować - kwituje Andrzej Adamczyk, poseł PiS i wiceprzewodniczący sejmowej komisji infrastruktury.


Drogi w planach

  • Wschodnia obwodnica Krakowa (S7) - 4,5 km z Rybitw do węzła Igołomska, ma być gotowa w 2017 r.
  • Odcinek drogi S7 Lubień - Rabka. Znajduje się w rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych. Przetarg na tę trasę nie został jeszcze ogłoszony, nie ma pozwolenia na budowę. Drogi potrzebne
  • Droga ekspresowa, która ma połączyć Brzesko z Nowym Sączem i dalej - jako droga szybkiego ruchu - z granicą państwa w Muszynce. Na razie jest tylko w fazie projektu. Choć ostatnio pojawiły się informacje, że minister infrastruktury i rozwoju Elżbieta Bieńkowska chce na nią znaleźć pieniądze.
  • Dwupasmowa trasa łącząca Gorlice z Tarnowem. Na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego rodzi się już koncepcja. Ma to być fragment trasy szybkiego ruchu prowadzącej z Kielc przez Tarnów, Gorlice do granicy w Barwinku.
  • Beskidzka Droga Integracyjna ( z Głogoczowa w stronę Bielska-Białej). Obecnie trwają starania o wydanie decyzji środowiskowych. Dzięki temu będzie można wskazać optymalny wariant przebiegu trasy.
  • S7 od Krakowa do granicy z woj. świętokrzyskim. Wciąż nie ma dokładnych planów jak ma biec trasa. Tak samo jak nie wspomina się o dalszej rozbudowie trasy na południe - z Rabki w stronę Nowego Targu.
  • Na obwodnicę czeka 11 miast. Żadna z dróg nie ma jednak szansy na dofinansowanie z budżetu państwa. W kolejce czekają : Zabierzów, Tarnów, Dąbrowa Tarnowska, Brzesko, Nowy Sącz, północna część Krakowa, Słomniki, Skawina, Zator, Gorlice i Nowy Targ.

Napisz do autorów:
[email protected], [email protected]

Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 28

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

T
Tomasz
A zgodnie z planem Kraków ma wydać tylko... 200 mln. Nawet gdyby wydał 1 miliard to dalej cholernie się opłaca.

Ja głosuję za ZIO i żaden lewak od leśniaka syna waszkiewicza mnie nie przekona. Dość lewackich manipulacji! Dość pseudoekologii. Kraków musi się rozwijać, inaczej zrobią z nas drugą Częstochowę.
T
Tomasz
Przeczytaj to co napisałeś i zwróć uwagę na brak logiki w swoim lewackim umyśle.
P
Pasiasty Krakow
To skad bierzecie te 21mld? HA! Szach Mat! Jak Ci pasuje lewaku to infrastruktura jest kosztem ZIO, a jak Ci nie pasuje to nie jest kosztem. Pokretna logika a raczej jej brak to wasz znak rozpoznawczy, ale to akurat nie powinno nikogo dziwic.
P
Pasiasty Krakow
Podaj swoje numery w takim razie.., no chyba ze jestes tym klamcem od Lesniaka co to wybudowalby przedszkoli za 21mld. Oczywiscie nie masz pojecia o niczym wiec nie spodziewam sie zadnej odpowiedzi z cyframi w srodku. Cyframi nie operujecie .. bo to nie przystoi lewicowym popychadlom.
@@
Pozdrów Srokę. Tym 1 mld zł dałeś jasno do zrozumienia, że jesteś jednym z kłamców i złodziei od Jagny parapetówy. Dużo numerków i wszystkie fałszywe.
@@
Jeszcze nie dotarło do ciebie tępa pałko, że inwestycje drogowe nie są zawarte w budżecie igrzysk, czyli są to obiecanki bez pokrycia, żeby tobie podobni ynteligenci głosowali za igrzyskami ? Skąd się tacy frajerzy biorą ?
g
grzaniec
Dodac do tego fakt, ze prace lokalnej GDDKiA tez nie sa "niezalezne", pracuja nad tym na co splywa kasa z pewnej wsi w mazowieckim. Jak nie splywa na S7, to chocby mieli cale pietro ludzi do pracy to nie zajma sie S7 bez wyraznego wskazania. Wiec prace nad DSU ciagna sie od niewiadomo kiedy, a rzad gra w wygodna gierke... ze lokalna GDDKiA sie opier..la. W miedzy czasie kasa z UE (bylo 80mld w perspektywie bodaj 2007-2013, teraz jest kolejne 100mld na lata bodaj 2014-2020) plynie az milo do laczenia ekspresami wsi w pomorskim i dolnoslaskim. Pozniej jak juz zrodlo sie wyczerpie, dostaniemy odpowidz, ze brak srodkow, ewentualnie, ze od teraz stawiamy na rozwoj inrf. aglomeracyji... a ta jest w duzo gorszym stanie znowu na wsiach... Ja sie nie dziwie ludziom, ze sa skolowani, ja sie dziwie politykom z naszym ziem. Co zrobil Gowin aby ten stan rzeczy zmienic? Co zrobil Fedorowicz (bardziej podobala mu sie S7 w Jankach pod Wawa)? Klich, Grodzki/a, Ziobro, Ras, Adamczyk, ... etc? Co zrobili? Jeden ktory dal sie zapamietac, to Gibala. Oczywiscie wielkie NIC to dalo, ale jako jedyny postawil na szali swoja pozycje glosujac za kasa dla Malopolski a nie dla Janek, jeden wystepek bohetarem go nie czyni, ale w jakim swietle stawia pozostalych? Przebieg S7 po wschodniej stronie miasta zostal ustalony circa 2004-2006 roku. Miasto wykupilo tereny, przyspieszylo wszelkie sprawy formalne... i nic! 2km S7 nie dajace nic poza przesunieciem problemow komunikacyjnych na osedla domkow jednorodzinnych w Mogile. Teraz mamy podzial na kolejne 4,5km,... pozniej strach sie pytac, bo okaze sie ze po 1km beda dlubac...
N
Nickt
Dziękuję autorom artykułu za podjęcie tematu.
W tej gazecie ukazała się już niezliczona ilość artykułów w złym świetle przedstawiająca jedyną inicjatywę, która daje szanse na odwórcenie negatywnego trendu dot. naszego województwa, czyli ZIO 2022. Życzłbym sobie aby podobna ilość artykułów dotyczyła zaniechanych inwestycji drogowych w regionie - to są miliardy złotych, które trafiły nie do nas tylko gdzie indziej. Na prawdę jest o czym pisać !

Apropos S7 Lubień-Rabka. Zabrakło mi wysłania przez autorów oficjalnego pytania do wojewody, kiedy ma zamiar wydać ZNriD. Przedstawcie proszę całościowo sprawę, bo inaczej zwykły czytelnik się gubi. A wygląda to tak:
1. Rząd umieszcza w czerwcu 2013 roku odcinek drogi S7 Lubień-Rabka na liście inwestycji do ogłoszenia przetargu jeszczwe w 2013 r.
2. Mija 0,5 roku i nic
3. Instytucja podlegająca pod rząd (GDDKiA) tłumaczy się, że złożyła wniosek o ZNRiD do wojewody.
4. Instytucja podlegająca pod rząd (wojewoda) - i tutaj brak oficjalnej informacji co z wnioskiem w sprawie inwestycji ujętej przez ten sam rząd na liście priorytetowych odcinków, spóźnionej. Tylko jakieś "nieoficjalne" przecieki, że znowu nas zrobili w konia.

Smaczku sprawie dodać może m.in. to, że parę miesięcy temu zmienił się minister Transportu na panią ze Śląska i od razu do listy inwestycji został dodany odcinek A1 z Pyrzowic do Częstochowy. Mało tego - od razu ogłoszono przetargi (połowa tego odcinka nie ma ZNRiD - dokładnie tak samo jak S7 Lubień-Rabka, co nie było żadną przeszkodą). Szacowany koszt to 3,5 mld złotych. Tyle samo co "wiszącego" S7 Lubień-Rabka. Tak wygląda planowanie i budowa dróg w Polsce ...
g
gosc
Zasrańcy z PO. Dran Tusk wydaje tylko na pomorze i wrocław.
Żaluje że na PO głosowałem 7 lat temu. Banda kłamców.
Każdy tylko nie PO.
ale wają kraków to ja olewam ich.
N
Nickt
Tłumaczenia, które słyszy się (o zgrozo) od nawet niektórych lokalnych polityków to: "dróg się nie buduje bo nie są przygotowane". Jest to bezczelne, ale przede wszystkim absurdalne tłumaczenie. Kto jest odpowiedzialny za przygotowanie jak nie GDDKiA, która jest instytucją centralną, niezależną od samorządu ? Jak to wygląda w praktyce ? Weźmy S7 na północ od Krakowa - GDDKiA przygotowywuje od paru lat wniosek o wydanie DŚU (ustalenie m.in przebiegu). I tak, niby mamy finał już powoli, ale aby złożyć wniosek o wydanie DŚU, musi zebrać się w GDDKiA w Warszawie tzw. rada KOPI i wybrać preferowany wariant. Wszyscy wiedzą który, to, ale jakoś nie mogą się zebrać od paru miesięcy. Nie składają wniosku - nie ma DŚU. Nie ma DSU - nie ma dalszych postępów w przygotowaniu. Inny przykład - inwestycja przygotowana i gotowa do rozpoczęcia budowy, czyli posiadająca tzw. ZNriD - Wschodnia Obwodnica Krakowa S7. Był przetarg już pod koniec 2010 i go wtedy wstrzymano. Gdyby nie to już byśmy po niej jeździli. Za ten czas wybudowano Autostradową Obwodnicę Wrocławia A8 i całe S8 od obwodnicy do granicy województwa w kierunku Łodzi/Warszawy.
Trzeba mieć tupet, aby nadal posługiwać się tym argumentem. Trzeba być mocno nierozgarniętym, aby nadal takie wyjaśnienia przyjmować i w nie wierzyć.
t
tusk plusk
Platforma i Tusk maja nas w gdzies ale ida wybory i podziekujmy im w wyborach do europarlamentu i do sejmu za to !
P
Pasiasty Krakow
Dalej wierzcie "Lesniakom" opowiadajacym bajki o przedszkolach i "bez ZIO i tak bedzie wybudowane".
Nie dajcie sie ludzie omamic przyjaznym wojkom z miast na W. oraz centralnym mediom, ktorym duzo lepiej pasuje wydanie wspolnej przeciez kasy gdzie indziej. Partii politycznych nie ma co sie doszukiwac, PO, PIS, SLD ... jeden #h.., kazda z nich rządziła i żadna nie miala przynajmniej sprawiedliwego spojrzenia na Malopolske. W skali kraju, ludzi mamy 8%, PKB mamy ok 7%, gestosc zamieszkania mieszkancow 2,3 w kraju..., ilosc srodkow z UE przydzielone w Wawie 4%, na mieszkanca w Gdansku 19tys/ we Wroclawiu 12tys/ w Krakowie...7tys.
Chocbysmy mieli zaciagac kolejne kredyty, to warto! Warto wydac (a niech bedzie)1mld PLN, po to by sciagnac srodki w ilosci 15-20mld PLN. Nie wydamy 1mld, nie bedzie 14-19mld, matematyka jest prosta.
r
ryży kłamczuch
Buduje tylko w swoim mateczniku czyli na Pomorzu. Małopolskę ma w d...e. Głosujcie na niego i jego kamratów dalej.
h
hj
Tak was zalatwili POwcy.
a
asm.
zrobić "drogę wodną" na Wiśle od Górnego Śląska do Gdańska, kanał Śląski łączący Wisłę z Odrą.
Tylko w Polsce nie wykorzystuje się transportu towaru drogą wodną.
Tymczasem jedna barka jest w stanie zastąpić 80 tirów lub 30 wagonów towarowych.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska