Kraków będzie budował statki
- Mając na uwadze gwałtowny wzrost potrzeb dotyczących budowy podmorskich instalacji oraz brak jednostek pływających do układania i naprawy kabli podmorskich, zarówno na krajowym, jak i światowym rynku, budowa statku typu Cable Laying Vessel to inwestycja bardzo potrzebna – powiedział Jakub Dulski, Wiceprezes Zarządu ARP S.A- Tego typu jednostki mogą służyć do układania i naprawy zarówno kabli morskich farm wiatrowych, jak i kabli energetycznych, telekomunikacyjnych czy światłowodowych. Dynamiczny rozwój projektów dotyczących MEW, w które angażuje się ARP S.A., a także innych projektów instalacyjnych i infrastrukturalnych planowanych i już prowadzonych w polskiej przybrzeżnej strefie ekonomicznej niesie za sobą konieczność posiadania wyspecjalizowanej jednostki morskiej. Wybudowanie jej na potrzeby obsługi morskich farm wiatrowych, pozwoli polskim przedsiębiorstwom dołączyć do globalnych poddostawców na rynku morskich farm wiatrowych - dodał.
Tele-Fonika i statek do układania kabli
Piotr Mirek, Członek Zarządu TELE-FONIKA Kable oraz Dyrektor Wykonawczy ds. Łańcucha Dostaw i Inwestycji w JDR Cable Systems dodaje: „Podpisanie listu intencyjnego z Agencją Rozwoju Przemysłu to istotny krok w realizacji naszej strategii rozwoju w obszarze Morskiej Energetyki Wiatrowej. Wspólny projekt budowy jednostek instalacyjnych typu CLV oraz statków serwisowych wspiera transformację energetyczną i wzmacnia pozycję Polski w globalnym łańcuchu dostaw sektora offshore. Wierzymy, że kluczowe znaczenie ma wykorzystanie lokalnych zasobów i kompetencji polskich stoczni oraz przedsiębiorstw, które przyczynią się do rozwoju sektora i umocnienia roli Polski w międzynarodowej Morskiej Energetyce Odnawialnej.”
Wybudowanie statków typu Cable Laying Vessel (CLV) tzw. „kablowców” to inwestycja uzasadniona operacyjnie i ekonomicznie ze względu na dynamiczny rozwój projektów dotyczących MEW, a także innych projektów instalacyjnych i infrastrukturalnych prowadzonych i planowanych w przybrzeżnej polskiej strefie ekonomicznej. Ponadto na polskim i światowym rynku odczuwalny jest brak jednostek pływających do układania i naprawy kabli podmorskich, gdyż rynek budowy takich instalacji na dnie akwenów morskich jest aktualnie w fazie gwałtownego wzrostu. Statki tego typu to zaawansowane technologicznie platformy wyposażone w wiele specyficznych systemów. Są to m.in. systemy do układania kabli czy systemy obserwacji i monitorowania prac podwodnych. Jednostki te wyposażone są zwykle w pojazdy podwodne oraz urządzenia do pogrążania kabli w dnie.
