https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Małopolska liderem w budowaniu ścieżek rowerowych

Piotr Rąpalski
ścieżki Małopolski
ścieżki Małopolski UMWM
190 km ścieżek rowerowych, które powstaną do końca 2016 roku, a docelowo ponad 600 km tras wybudowanych do 2020 roku – to najbliższe plany Województwa Małopolskiego, które powinny ucieszyć wszystkich rowerzystów. Pod względem długości powstających ścieżek rowerowych Małopolska jest niekwestionowanym krajowym liderem.

- Chcemy, aby powstające ścieżki rowerowe stworzyły sieć o wysokim standardzie, wyposażoną w miejsca obsługi rowerzystów. Te kilkaset kilometrów dróg przebiegać będzie przez najbardziej malownicze tereny. Dzięki temu każdy będzie mógł wsiąść na rower i nawet przez kilka dni w ten sposób zwiedzać Małopolskę – mówi marszałek Małopolski Jacek Krupa.

Do 2020 roku cała sieć ma liczyć ponad 600 km. Zaprojektowano ją tak, aby poszczególne trasy stworzyły spójną sieć obejmującą całe województwo. Ścieżki połączą też ze sobą najważniejsze miasta regionu: Kraków, Tarnów, Oświęcim, Nowy Sącz, Nowy Targ, Olkusz, Chrzanów oraz Zakopane. To ważne także dlatego, że trasy dedykowane są każdemu rowerzyście – bez względu na wiek czy liczbę kilometrów przejechanych na dwóch kółkach. Wzdłuż tras zlokalizowane będą Miejsca Obsługi Rowerzystów wyposażone w odpowiednią infrastrukturę, która umożliwi wygodny odpoczynek. W części MORów zapewniona zostanie baza gastronomiczno-noclegowa, co z kolei pozwoli na nawet kilkudniowe wyprawy.

Część tras przebiegać będzie w bezpośrednim sąsiedztwie największych rzek, inne poprowadzone zostaną przez tereny leśne. Każda z nich zaprowadzi rowerzystów w inny region Małopolski, prezentując jej walory krajoznawcze, przyrodnicze i kulturowe. - Dzięki temu już wkrótce nasz region odwiedzać mogą fani rowerów z całego kraju. Ścieżki mają bowiem służyć rozwojowi masowej turystyki rowerowej w Małopolsce, szczególnie tej wielodniowej – mówi Leszek Zegzda, który w zarządzie województwa odpowiada za turystykę.

Z części ścieżek można już korzystać. Kolejne 190 km gotowych będzie do końca 2016 roku. Wśród nich: dwa odcinki Wiślanej Trasy Rowerowej – 91 km od Drwini do Szczucina i 84 km od Brzeszcz do Skawiny oraz Trasa VeloDunajec o długości 14 km od Ostrowa do Biskupic Radłowskich. Do końca przyszłego roku gotowe powinno być kolejne 170 km tras. Obejmują one odcinki: trasy VeloDunajec od Biskupic Radłowskich do Wietrzychowic o długości 12 km i od Zakopanego do Sromowców Niżnych o długości 68 km. Ponadto, budowana będzie trasa VeloMetropolis (EuroVelo4) o długości 92 km od Woli Batorskiej do m. Jodłówka Wałki. W tym samym czasie powstanie też 7 miejsc obsługi rowerzystów przy Wiślanej Trasie Rowerowej i trasie VeloDunajec. Całą sieć uzupełnią: VeloRudawa i VeloRaba.

Trasy rowerowe sięgać będą aż do granic województwa, umożliwiając ich kontynuację na terenie sąsiadujących regionów. Część z nich zostanie też włączona w europejskie szlaki rowerowe. Zachodnią i wschodnią granicę Małopolski połączy trasa EuroVelo 4, która przebiega przez Francję, Belgię, Niemcy, Czechy, Polskę i Ukrainę, natomiast północ z południem – trasa EuroVelo 11, którą podróżować można przez Norwegię, Finlandię, Estonię, Łotwę, Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Serbia, Macedonię i Grecję.

Ambitny projekt Województwa Małopolskiego docenili przedstawiciele krakowskich środowisk rowerowych nominując go do Złotej Zębatki – nagrody przyznawanej osobom i instytucjom, które swoimi inicjatywami przysłużyły się rowerzystom. Plebiscyt potrwa do 24 czerwca. Głos poparcia na działania Urzędu Marszałkowskiego można oddać na stronie Zębatki 2016.

ścieżki Małopolski
ścieżki Małopolski UMWM

Opis tras:
1. Wiślana Trasa Rowerowa (WTR) - przebiegać będzie przez 10 powiatów i 21 gmin/miast. Rozpoczynać się będzie w Jawiszowicach na granicy z województwem śląskim, a kończyć w Szczucinie na granicy z województwem świętokrzyskim. Długość całej trasy to ok. 200 km, z czego na odcinku ok. 120 km WTR połączy się z trasą EuroVelo 4 (lokalna nazwa VeloMetropolis, od Jawiszowic w gminie Brzeszcze do Woli Batorskiej w gminie Niepołomice).

2. VeloMetropolis (EuroVelo 4) - przebiegać będzie przez 5 powiatów i 12 gmin/miast i liczyć ok. 84 km (nie licząc dodatkowych ok. 120 km, na których VeloMetropolis połączy się z WTR i EuroVelo 4). VeloMetropolis połączy Jawiszowice i Jodłówkę-Wałki (na granicy z województwem podkarpackim).

3. VeloNatura (EuroVelo 11) - przebiegać będzie przez 7 powiatów i 17 gmin/miast. Długość całej trasy wynosi ok. 186 km i przebiegać będzie m.in. przez Muszynę, Nowy Sącz, Stary Sącz, Tarnów, Kraków do granicy z województwem świętokrzyskim. Część VeloNatury pokrywa się z innymi trasami: VeloDunajec, VeloMetropolis i WTR.

4. VeloRaba – trasa o długości ok. 112 km przebiegać będzie przez 5 powiatów i 14 gmin/miast. Rozpocznie się w Chabówce, a zakończy w Uściu Solnym, po drodze przecinając Puszczę Niepołomicką i łącząc się z VeloMetropolis, z którą wspólnie biec będą do Mikluszowic.

5. VeloSkawa oparta zostanie o drogi gminne i powiatowe, część trasy poprowadzona zostanie po wałach przeciwpowodziowych i niewykorzystywanych nasypach kolejowych, co pozwoli na całkiem bezpieczne podróżowanie. Długość trasy to ok. 110 km, od Suchej Beskidzkiej do Hutek na granicy z województwem śląskim, gdzie połączy się z VeloPrądnik.

6. VeloDunajec - będzie miała długość ok. 172 km, od Zakopanego do Wietrzychowic (w powiecie tarnowskim), gdzie łączyć się będzie z WTR. W rejonie Jeziora Czorsztyńskiego stanowić będzie uzupełnienie projektu, mającego na celu zagospodarowanie otoczenia zbiornika.

7. VeloPrądnik – trasa o długości 57 km połączy Hutki (na granicy z województwem śląskim) z Krakowem.

8. VeloRudawa liczyć będzie ok. 45 km i poprowadzona zostanie przez 4 gminy, od Trzebini do Krakowa. Z założenia jest to trasa typowo rekreacyjna, a przez swoje położenie jej głównymi użytkownikami będą mieszkańcy Krakowa. Jednak poprzez połączenie z VeloSkawa i VeloPrądnik umożliwi podróżowanie po trasach całej Małopolski.

Komentarze 6

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

q
q
Gdzie te sciezki w zakopanym urojone chyba.
d
dsf
te pieniądze wystarczyłyby na kilka km drogi dla samochodzików, a mają wystarczyć na 200km tras rowerowych? Tu jest jakiś haczyk, pewnie nie będzie budowy dróg, tylko samo oznakowanie.
o
olo
Oszołomstwo. Budowa setek kilometrów ścieżek rowerowych za grube miliony z podatków dla promila obywateli, na kilka miesięcy w roku. Chyba tylko okazja do robienia przekrętów przez rządzących.
l
leon
Nie budują a nakreślają , te trasy to porażka , jakies polne drogi często zwykłe drogi gminne niebezpieczne i niewygodne, tylko zaadoptowane jako trasy. W taki sposób to można tysiące km tras wybudować, aha nakreslić i się chwalić.
k
krakus
autorzy koncepcji kierowali się chyba tylko tym, że ma być jazda po płaskim,czyli wzdłuż rzek.... Ale niestety kosztem sensowności tych tras. Wystarczy spojrzeć na mapę - przebieg tras nie tworzy żadnego sensownej topologii. Trasy wokoł Krakowa to jakiś dziwny pająk z mackami skierowanymi tylko na północ i na Śląsk. A gdzie trasa z Krakowa na Podhale? nad jezioro dobczyckie?
D
Dociekliwy
Wszyscy o nim mówią, tylko nikt go nie widział. Wiadro z farbą i oznaczenia na lokalnych (czyt. dziurawych) drogach. W ten sposób ścieżek w statystykach przybywa...
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska