Nowe regulacje, przygotowane przez Ministerstwo Zdrowia, w precyzyjny sposób określają, w jakich sytuacjach lekarze rodzinni nie mogą narzucać pacjentom konsultacji jedynie w formie teleporady.
Kiedy lekarz POZ ma obowiązek przyjąć w gabinecie?
W gabinetach medycy podstawowej opieki zdrowotnej mają obowiązek przyjąć m.in. chorych cierpiących na przewlekłe schorzenia, których stan zdrowia się pogorszył lub u których zmieniły się objawy choroby oraz pacjentów z podejrzeniem nowotworu. Lekarze nie mogą również odmówić bezpośredniej wizyty w przychodni rodzicom z dzieckiem poniżej 6 lat i nowym pacjentom, których do tej pory nie leczyli.
W gabinecie konsultowany powinien być także każdy inny chory, jeśli on albo jego opiekun ustawowy nie wyrazi zgody na udzielenie pomocy przez telefon. Lekarz może jednak podjąć decyzję o zdalnej formie konsultacji w przypadku, gdy istnieje podejrzenie zakażenia koronawirusem albo chory potrzebuje jedynie recepty na leki niezbędne do kontynuowania leczenia, kontynuacji zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne czy zaświadczenia o stanie zdrowia. Za pośrednictwem teleporady medyk może również skontrolować stan zdrowia małego pacjenta, poniżej 6 roku życia, któremu terapię ustalił wcześniej w gabinecie.
Niezmiennie pacjent, który zdecyduje się skorzystać z teleporady, w trakcie zdalnej konsultacji może otrzymać e-zwolnienie, e-skierowanie, e-receptę czy zlecenie na badanie diagnozujące koronawirusa. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, teleporada powinna odbyć się nie później niż w pierwszym dniu roboczym po zgłoszeniu się pacjenta do przychodni - chyba, że chory wyrazi zgodę na późniejszy termin. Jeśli rozmowa telefoniczna okaże się niewystarczająca do postawienia diagnozy i rozpoczęcia właściwej terapii, lekarz poinformuje o tym chorego i zaprosi go do gabinetu.
Nieprawidłowości zgłoś NFZ
W przypadku, gdy pacjent ma trudności z uzyskaniem potrzebnej pomocy i umówieniem bezpośredniej wizyty w placówce podstawowej opieki zdrowotnej, powinien zgłosić to Narodowemu Funduszowi Zdrowia.
Można to zrobić kontaktując się z Działem Skarg i Wniosków Małopolskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ w Krakowie ([email protected]) lub dzwoniąc pod numer Telefonicznej Informacji Pacjenta - 800 190 590.** Każdy taki sygnał jest szczegółowo weryfikowany i sprawdzany. W uzasadnionych przypadkach skarga ze strony pacjenta może być również podstawą do przeprowadzenia kontroli w placówce medycznej i nałożenia kar za ewentualne nieprawidłowości.

Jak zmienić lekarza przez IKP?
- Warto również pamiętać, że każdy, kto nie jest zadowolony z opieki przychodni podstawowej opieki zdrowotnej, ma możliwość zmiany lekarza, pielęgniarki czy położnej i wyboru innych medyków w tej samej placówce czy też innej przychodni- wskazuje Aleksandra Kwiecień, rzeczniczka prasowa Małopolskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w Krakowie.
Żeby skorzystać z takiego rozwiązania, nie trzeba nawet wychodzić z domu. Złożenie deklaracji wyboru lekarza, pielęgniarki i położnej POZ jest możliwe za pośrednictwem komputera, dzięki Internetowemu Kontu Pacjenta. Dwa razy w roku kalendarzowym zmiana jest bezpłatna.
- Te ZNAKI ZODIAKU będą obrzydliwie BOGATE
- Kto nie może wziąć ślubu kościelnego? Oto przypadki, gdy ksiądz odmówi narzeczonym
- Celebryci pokochali śluby w górach! Zobaczcie kto i gdzie się żenił
- Budowa nowego odcinka S7 na północ od Krakowa. Koniec prac coraz bliżej
- Pseudografficiarze niszczą Kraków. Czy to również efekt pandemii? [ZDJĘCIA]
