Przetarg dotyczy zakupu do 56 sztuk Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych (EZT), po 28 sztuk w wersjach czteroczłonowej oraz pięcioczłonowej. Prędkość eksploatacyjna pojazdów ma wynosić do 160 km/h. Zamówienie dotyczy także zapewnienia serwisowania nowych pociągów oraz pakiet części zamiennych.
- Liczba pociągów objętych umową odzwierciedla potrzeby taborowe Województwa Małopolskiego, które umożliwią obsługę wszystkich połączeń nowoczesnym taborem oraz zapewnienie wymaganej rezerwy taborowej - informuje Magdalena Opyd, rzeczniczka prasowa Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.
Liczba nowych pociągów dla Małopolski uzależniona od dofinansowania z Unii Europejskiej
Przetarg prowadzony jest w celu zawarciu umowy ramowej na okres 7 lat. Zawarcie umowy ramowej nie będzie więc oznaczać zamówienia od razu dostawy 56 pociągów. Ma jednak zagwarantować ujednolicenie serii dostarczanych pociągów w przyszłości. Ma także mieć znaczący wpływ na skrócenie czasu dostawy pojazdów, które powstaną na podstawie umów wykonawczych.
- Zakupy będą dokonywane na podstawie zamówień składanych u wybranego w przetargu wykonawcy. Poszczególne zamówienia, umowy wykonawcze, uzależnione są od bieżącego zapotrzebowania na EZT oraz dostępności finansowania ze środków pochodzących z Unii Europejskiej - wyjaśnia Magdalena Opyd.
O tym, ile uda się ostatecznie pozyskać pociągów będzie zależeć wysokość pozyskanych środków zewnętrznych na ten cel. Województwo Małopolskie ubiega się o dofinansowanie zakupu 14 sztuk pięcioczłonowych EZT w ramach Krajowego Planu Odbudowy(KPO). W przypadku pozytywnej weryfikacji złożonego wniosku pierwsza umowa wykonawcza będzie dotyczyć wspomnianych 14 pojazdów.
Zamówienia na kolejne pociągi będą mogły być realizowane, jeżeli znajdą się pieniądze z innych funduszy europejskich.
Przewozy pociągami biją rekordy. Potrzebne są dodatkowe pojazdy
Dotychczas (w latach 2011 – 2021) Województwo Małopolskie zakupiło 47 pociągów. Pojazdy te zostały udostępnione spółkom-operatorom: Polregio i Koleje Małopolskie do realizacji przewozów objętych umowami o świadczenie usług publicznych.
Zeszły rok okazał się rekordowy pod względem liczby przewiezionych pasażerów przez przewoźników kolejowych realizujących kursy pociągami w Małopolsce - z ich oferty skorzystało ponad 16 milionów osób. W tym roku wynik może być jeszcze lepszy, bowiem na początku czerwca zakończono gigantyczną inwestycję realizowaną przez PKP Polskie Linie Kolejowe, polegającą na dobudowie drugiej, dodatkowej pary torów dla szybkiej kolei aglomeracyjnej na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów, a także dodatkowego toru na odcinku Kraków Płaszów – Kraków Bieżanów.
Tory „boczne” przewidziane są dla pociągów aglomeracyjnych i regionalnych, a środkiem jeździć mają pociągi dalekobieżne. Takie rozwiązanie ma ułatwić prowadzenie ruchu i dać możliwość przewoźnikom uruchomienia dodatkowych połączeń.
W ramach inwestycji za ponad 1,2 mld zł powstały też m.in. trzy nowe mosty na Wiśle, estakady kolejowego (zastąpiły nasyp) między ul. Kopernika i Miodową, a od września ma zostać uruchomiony nowy przystanek Kraków Grzegórzki.
Zainteresowanie podróżami pociągami rośnie i przewoźnicy potrzebują więcej pojazdów, by rozwijać szybką kolej aglomeracyjną.
Remonty w wakacje, od września nowe rozkłady jazdy PKP
Na razie, mimo oddania nowej inwestycji kolejowej w centrum Krakowa, w aktualnym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od 11 czerwca do 2 września br., nie uwzględniono rewolucyjnych zmian w kursach. W PKP PLK przyznają, że rozkład jazdy pociągów na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów na czas wakacji został opracowany tak, by wykonawcy mogli dokończyć niezbędne prace modernizacyjne przy starszych torach (realizacja tych robót przed oddaniem czterech torów kolejowych znacznie ograniczałaby przepustowość dotychczasowej dwutorowej linii) przy minimalnym wpływie na realizację kursów.
Chodzi m.in. o prace związane z podbijaniem stabilizacyjnym torów na głowicach rozjazdowych stacji, likwidację tymczasowych rozjazdów, wzmocnienie podtorza, czy inne prace okołotorowe w wielu miejscach pomiędzy dwiema największymi stacjami pasażerskimi w stolicy Małopolski.
Po kolejnej zmianie rozkładu jazdy, a więc od września br. możliwe będzie korzystanie ze wszystkich czterech torów już bez ograniczeń, uruchomiony zostanie nowy przystanek Kraków Grzegórzki i pojawi się możliwość cyklicznego kursowania pociągów na wszystkich liniach szybkiej kolei aglomeracyjnej co 30 minut w godzinach szczytu, co dotychczas nie w każdej godzinie było realne.

Bilet kolejowy będzie obowiązywać również w tramwajach i autobusach
Obecnie mamy w Małopolsce następujące linie szybkiej kolei aglomeracyjnej:
SKA 1 Wieliczka Rynek-Kopalnia - Kraków Główny - Kraków Lotnisko/Airport;
SKA 2 Kraków Główny - Miechów - Sędziszów;
SKA 2 Kraków Główny - Skawina - Podbory Skawińskie - Przeciszów;
SKA 3 Kraków Główny - Tarnów;
SKA 3 Kraków Główny - Trzebinia - Oświęcim.
Wzrasta popyt na rynku nieruchomości

- Oto najpiękniejsze wodospady w Małopolsce. Te miejsca zachwycają!
- Restauracje i kawiarnie z widokiem na Kraków. TOP 12 miejsc na wyjątkowe spotkanie
- Horoskop miłosny na lato 2023!
- Gdzie na lody w Krakowie? Oto miejsca polecane przez internautów
- Dla kierowców z Małopolski ta droga będzie bramą na południe Europy. ZDJĘCIA