Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Matura rozszerzona POLSKI 2021 - rozprawka i analiza wierszy. Wiemy jakie były tematy na maturze rozszerzonej z polskiego 19.05.2021

oprac.: Anna Nowak
Matura z polskiego na poziomie rozszerzonym
Matura z polskiego na poziomie rozszerzonym ARKUSZ CKE
W poniedziałek - 10 maja - tysiące polskich maturzystów przystąpiło do matury z języka polskiego na poziomie rozszerzonym. Jak dowiadujemy się od maturzystów, którzy pisali w poniedziałek egzamin z polskiego na poziomie rozszerzonym, do wyboru była rozprawka odnosząca się do tekstu krytycznoliterackiego Jana Błońskiego oraz analiza porównawcza dwóch wierszy o tym samym tytule - „Labirynt”, autorstwa Krzysztofa Kamila Baczyńskiego i Wisławy Szymborskiej.

Matura polski rozszerzony 2021. Jakie były tematy?

Na napisanie tego egzaminu zdający mieli trzy godziny, a np. Jakub Lelek z Publicznego Liceum Ogólnokształcącego Jezuitów im. św. Stanisława Kostki w Krakowie skończył pisanie w połowie tego dostępnego czasu. Wybrał temat dotyczący tekstu prof. Błońskiego.

Wszystko, co chciałem przekazać, przekazałem. Dla mnie ten temat był mało skomplikowany – mówi nam Jakub. Jak opowiada, tekst mówił o świecie przedstawionym w dramacie. - O tym, że jest jakby mikrokosmos, który widzimy w scenach, i makrokosmos całego świata, czyli część, której musimy się domyślić, która jest nam przekazywana niedosłownie. Na przykład pojawia się informacja „dobiegł go krzyk z ulicy”, a widzimy tylko pokój, a więc wiemy, że jest coś więcej, ale nie doświadczamy tego bezpośrednio

- tłumaczy krakowski maturzysta.

Zadaniem piszącego było określenie problemu podjętego przez autora podanego tekstu, stawianą przez niego tezę, a także określenie swojego stanowiska odnośnie tego, co pisze autor. Przy tym należało odwołać się do innych tekstów kultury.

Ja byłem za tezą, jaką postawił autor, napisałem, że w dziełach literackich jest nam pokazana część świata przedstawionego, a jednocześnie w domyśle wiemy, że jest on częścią większego uniwersum. Odwołałem się do tekstu prof. Błońskiego, a także do „Tanga” Sławomira Mrożka, „Rewizora” Mikołaja Gogola, a także do ekranizacji filmowej powieści - „Władcy pierścieni”

- wymienia Jakub Lelek.

Jestem chyba najbardziej zadowolona właśnie z matury rozszerzonej z polskiego. Temat był ciekawy, ale dosyć ciężki, chyba przez 40 minut najpierw pisałam plan i konspekt, żeby o niczym nie zapomnieć

- tak z kolei relacjonowała nam po wyjściu z poniedziałkowego egzaminu Anna Zając, maturzystka z XVIII LO w Krakowie.

Co ciekawe, zwykle na maturach chętniej wybierana jest rozprawka. Jednak, jak się dowiadujemy, tym razem jej temat niektórych przeraził i wyjątkowo sporo osób zdecydowało się na analizę porównawczą wierszy.

Ania Zając przygotowywała się na obie opcje - i na rozprawkę, i na analizę oraz interpretację wierszy.

- Ale lepsza się czułam w rozprawce i ją wybrałam - wyjaśnia maturzystka. Jaką postawiła tezę w swojej pracy? - Taką, że relacja wszystkich aspektów, które wchodzą w skład przestrzeni dramatu (świat zewnętrzny i wewnętrzny), wpływa na odbiór przesłania, idei, prawd o świecie, które autor chce przekazać odbiorcy. Podany tekst zawierał bardzo dużo zagadnień, ja akurat na tym wątku się skupiłam. Autor poruszał też temat didaskaliów, tego, że pozwalają nam zinterpretować to, co nie zostało powiedziane. I w rozprawce odwołałam się do didaskaliów z „Wesela”, które pomagają nam dostrzec to, o czym będzie utwór, a także do „Tanga” Mrożka, gdzie didaskalia mówią o chaosie – opowiada Ania. Poszerzyła też swoją pracę o konteksty filozoficzne, przywołała m.in. francuskiego filozofa Paula Ricoeura.

Dla absolwentki XVIII LO egzamin z polskiego na poziomie rozszerzonym był ostatnim, jaki zdawała w ramach swojego egzaminu dojrzałości. - I mam już dziś wakacje – podsumowała. Planuje startować na studia na kierunku filmoznawstwo. - Nie wiem, czy czuję się dorosła, ale na pewno, że jakiś etap mojego życia zamknęłam i mogę zaczynać kolejny - dodawała.

Przykładowe tematy wypracowań oraz arkusze z poprzednich lat

Aby zobaczyć, jakiego typu tematy wypracowań mogą się pojawić, warto zobaczyć arkusze maturalne z języka polskiego na poziomie rozszerzonym z ostatnich lat. Z pewnością pomoże to w lepszym przygotowaniu się do egzaminu.

Matura z polskiego na poziomie rozszerzonym już w poniedziałek

Matura z polskiego na poziomie rozszerzonym rozpocznie się w poniedziałek, 10 maja 2021 o godzinie 9:00. Potrwa ona 180 minut.

Co ważne, przystępują do niej jedynie ci uczniowie, którzy wcześniej wyrazili taką chęć. Warto zaznaczyć, że jej wynik nie ma wpływu na zdanie matury, chyba że będzie to jedyny egzamin z przedmiotu dodatkowego, do którego się nie przystąpi lub zostanie on unieważniony.

Wynik będzie jednak widoczny na świadectwie maturalnym i może być brany pod uwagę przez niektóre uczelnie wyższe podczas rekrutacji.

Tylko jedno zadanie maturalne

Arkusz egzaminacyjny z rozszerzonej matury z języka polskiego składa się tylko z jednego zadania, zawierającego dwa tematy wypracowań do wyboru.

  • Pierwszy z nich polega na napisaniu wypowiedzi argumentacyjnej w formie rozprawki problemowej lub szkicu krytycznego w związku z dołączonym do zadania tekstem teoretycznym (historyczno-, teoretyczno- lub krytycznoliterackim).
  • Drugi natomiast polega na zbudowaniu interpretacji porównawczej dwóch utworów literackich (lirycznych, epickich lub dramatycznych).

Co ważne, wypracowanie musi liczyć co najmniej 300 słów. Za jego napisanie można uzyskać maksymalnie 40 punktów. Jak podaje terazmatura.pl -

Napisanie wypowiedzi argumentacyjnej wymaga:

  • samodzielnego określenia głównego problemu zawartego w tekście teoretycznym;
  • sformułowania własnego stanowiska wobec rozwiązania problemu, które zaprezentował autor tekstu;
  • rzeczowego uzasadnienia własnego stanowiska – poprzez przywołanie argumentów, które znajdą potwierdzenie w tekście, i zilustrowanie swojego wywodu przykładami odpowiednich utworów literackich;
  • umiejętnego odwoływania się do innych, dowolnie wybranych tekstów kultury, które stanowią podstawę rzeczowej argumentacji;
  • zbudowania dłuższej wypowiedzi pisemnej zgodnej z zasadami logiki, poprawnej pod względem kompozycyjnym i językowym.

Napisanie interpretacji porównawczej wymaga:

  • zanalizowania i zinterpretowania załączonych tekstów literackich;
  • sformułowania tezy lub hipotezy interpretacyjnej, której podstawą jest wstępne rozpoznanie zasady zestawienia obu utworów (wskazania podobieństw i/lub różnic);
  • uzasadnienia tezy lub hipotezy za pomocą rzeczowej argumentacji wynikającej z analizy i interpretacji obu tekstów i znajdującej potwierdzenie w kontekstach;
  • umiejętnego przywoływania szerokich i różnorodnych kontekstów interpretacyjnych, pozostających w związku z interpretowanymi utworami i potwierdzających przyjętą tezę;
  • zbudowania dłuższej wypowiedzi pisemnej zgodnej z zasadami logiki, poprawnej pod względem kompozycyjnym i językowym.
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska