https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Miasto przygotowuje trasę dla czołgów w północnym Krakowie

Piotr Tymczak
Zarząd Dróg Miasta Krakowa ogłosił zapytanie ofertowe dotyczące wyznaczenie wojskowej klasyfikacji obciążenia MLC dla wybranych obiektów inżynierskich na trasie w północnej części Krakowa.
Zarząd Dróg Miasta Krakowa ogłosił zapytanie ofertowe dotyczące wyznaczenie wojskowej klasyfikacji obciążenia MLC dla wybranych obiektów inżynierskich na trasie w północnej części Krakowa.
Wojna na Ukrainie spowodowała, że w ostatnich miesiącach w naszym kraju wzmożono działania związane z obronnością. Wzrastają nakłady na wojsko, rząd składa kolejne zamówienia na broń, trwa nabór do służby wojskowej. W ramach swoich kompetencji działania związane ze zwiększeniem bezpieczeństwa podejmują też władze samorządowe. W naszym mieście Zarząd Dróg Miasta Krakowa ogłosił zapytanie ofertowe dotyczące wyznaczenie wojskowej klasyfikacji obciążenia MLC dla wybranych obiektów inżynierskich na trasie w północnej części Krakowa.

- Umowa standaryzacyjna NATO STANAG 2021 zobowiązuje państwa członkowskie do wyznaczenia - zgodnie ze standardami NATO - wojskowej klasy obciążenia obiektów mostowych położonych w ciągach dróg publicznych. Chcemy więc uzupełnić informacje o obiektach mostowych zlokalizowanych na terenie Krakowa. Wybrano obiekty zlokalizowane w ciągu jednego odcinka drogi krajowej nr 7 przebiegającej w granicach Krakowa - informują w ZDMK.

O co dokładnie chodzi? Military Load Classification (MLC) to wojskowa klasyfikacja obciążenia – standardowy system NATO, w którym obiekt mostowy ma przydzielony numer klasyfikacyjny wyrażający obciążenie, jakie może przenieść dla przejazdu pojazdów.

Pojazd wojskowy ma również wyznaczoną klasę MLC i nie może wjechać na most o mniejszej klasie MLC niż jego własna klasa. Do oznakowania klasy MLC stosuje się dodatkowe znaki drogowe dla kierujących pojazdami wojskowymi, określone w Rozporządzeniu w sprawie znaków i sygnałów drogowych.

- Ustalenie wojskowej klasyfikacji obciążenia MLC dla obiektu mostowego polega na wyznaczeniu maksymalnego obciążenia jakie może przenieść obiekt do przejazdu pojazdów wojskowych. Istniejące eksploatowane obiekty nie muszą być przebudowywane - wyjaśniają w ZDMK. - Ustalenie obciążenia MLC dla obiektu mostowego ma na celu wyznaczenie maksymalnego obciążenia jakie może przenieść obiekt od przejazdu pojazdów wojskowych na potrzeby uzgadniania przebiegu tras transportowych i warunków przejazdu pojazdów specjalnych sił zbrojnych, zgodnie z umową standaryzacyjną STANAG 2021 - dodają.

Zapytanie ofertowe ogłoszone przez ZDMK dotyczy wyznaczenia wojskowej klasyfikacji obciążenia MLC na trasie od ronda Ofiar Katynia do ul. Lublańskiej. W zamówieniu uwzględniono wiadukt nad ul. Conrada i Radzikowskiego, dwa takie obiekty nad ul. Opolską oraz wiadukt nad ul. Lublańską i Opolską. Klasyfikacja ma być także ustalona dla dwóch mostów w ciągu ul. Opolskiej.

Na złożone przez ZDMK zaproszenie do składania ofert w ramach procedury „rozeznania rynku” wpłynęła jedna oferta opiewająca na kwotę 115 200 zł brutto. Oferta jest obecnie rozpatrywana. Założony termin na wykonanie prac to 45 dni od podpisania umowy.

Trwają prace związane z przebudową pętli na Krowodrzy Górce i torowiska w kierunku ul. Prądnickiej.

Kraków. Kiedy tramwaje wrócą na Krowodrzę Górkę? Trwa wyścig...

Na czym mają polegać prace? - Wyznaczanie klasy MLC nowo budowanych i przebudowywanych obiektów mostowych usytuowanych w ciągach dróg publicznych przeprowadza się na etapie prac projektowych poprzez wykonanie obliczeń w oparciu o dokładny model konstrukcji obiektu - informują w ZDMK. - Wykonawca ma sporządzić opracowanie projektowe, w ramach którego dokona wizji lokalnej w terenie, pomiarów i uzyska wszystkie niezbędne dane i materiały wyjściowe. Na ich podstawie wyznaczy obciążenia MLC - dodają.

Mosty, wiadukty i estakady, o co najmniej dwóch pasach ruchu na jezdni, projektuje się na cztery klasy MLC. W zależności od klasy obciążenia pojazdami samochodowymi (zależnej od klasy drogi, w ciągu której usytuowany jest obiekt) obiekty są obciążane pojazdami kołowymi i gąsienicowymi (np. czołgi, wyrzutnie rakiet) usytuowanymi w jednej i w dwóch kolumnach.

Ukraiński ekspert wojskowy o wyrzutniach HIMARS

od 16 lat
Wideo

Komentarze 5

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Bardzo dobrze! Myślę, że nasze państwo, ale również miasto powinno być przygotowane na takie ewentualności jeszcze przed czasami trwania wojny w Ukrainie! Nigdy nic nie wiadomo, a na pierwszy rzut zawsze mogliśmy iść my. Co wtedy, by było? Bylibyśmy goli i wesoli.
G
Gość
Żadne czołgi tędy nie przejdą. Staną w korkach. Szkoda roboty...
G
Gość
"W zamówieniu uwzględniono wiadukt nad ul. Conrada i Radzikowskiego (..)". Miejskim strategom poddają pod rozwagę, że poziom "0" ronda Ofiar przebiega nad tunelem biegnącym w ciągu Armii Krajowej i Jasnogórskiej. Tak że ten...
E
Ehh
26 sierpnia, 8:21, Ehh:

Patrzac na Ukrainę i to ,że np.najbogatszy swojego czasu Brytyjczyk tam tez miał swoje bYznesy ,to strach pomyśleć, co oni tam na Hucie Sedzimira mogli stworzyć, tam równie dobrze może być Azovstal2,.Ukraina za ZSSR :największa elektrownia jądrowa,największy samolot(Antonov),największy piec do wytopu stali. I to wszystko miało pracować na Ukraińcow a pracowało na LiS(lichwarzy i spekulantów)W sumie sie nie ma co dziwić ze tam takie zaciagi zagranicznych,,ochotników "i taka chęć ,,POMOCY'.

Jprdl .To jak z Polakami ,ludzie którzy zbudowali od podstaw cały potężny przemysł ,powszechna edukację, służbę zdrowia mieli zostać zredukowani do taniej siły roboczej i klientów lichwiarskich instytucji .

E
Ehh
Patrzac na Ukrainę i to ,że np.najbogatszy swojego czasu Brytyjczyk tam tez miał swoje bYznesy ,to strach pomyśleć, co oni tam na Hucie Sedzimira mogli stworzyć, tam równie dobrze może być Azovstal2,.Ukraina za ZSSR :największa elektrownia jądrowa,największy samolot(Antonov),największy piec do wytopu stali. I to wszystko miało pracować na Ukraińcow a pracowało na LiS(lichwarzy i spekulantów)W sumie sie nie ma co dziwić ze tam takie zaciagi zagranicznych,,ochotników "i taka chęć ,,POMOCY'.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska