https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Mieszkańcy gminy Bolesław przerażeni. Trzeba będzie burzyć domy pod nową linię kolejową?

Małgorzata Gleń
Jaroslaw Jakubczak/Polska Press
Do mieszkańców gm. Bolesław zaczęły docierać informację, że konieczne będą wyburzenia domów pod nową kolejową inwestycję dowożącą pasażerów do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Mieszkańcy są porażeni tą wiadomością, bo wg. map przedstawionych przez spółkę budującą CPK - tych dotyczących miejscowości, trzeba będzie zburzyć - jak twierdzą, nawet do 30 procent budynków wsi. Niektóre mapy są na tyle dokładne, że widać na nich poszczególne domy kolidujące z inwestycją.

FLESZ - Kiedy dostaniesz pieniądze za rozliczenie PIT?

Trwają konsultacje dotyczące nowych linii kolejowych mających dowozić pasażerów do Centralnego Portu Komunikacyjnego w Baranowie pomiędzy Warszawą a Łodzią. Z przedstawionych projektów i map wynika, że przez Bolesław będą przebiegać dwie linie kolejowe (jedna biegnąca od Katowic a druga od Krakowa), które będą łączyć się przed terenem pustyni Błędowskiej.

- W konsekwencji - ze wstępnej analizy - wynika, że pod tory musi zostać wyburzonych około 70 domów

- pisze do naszej redakcji jeden z mieszkańców Bolesławia. Jak wylicza, przyjmując średnio cztery osoby na jeden, daje w konsekwencji 280 osób które muszą opuścić swoje domy. Wiele z tych domów to nowe budownictwo lub w trakcie budowy. - Zniknie mój dom, moich rodziców, dwóch wujków oraz brata, który dopiero zaczął budowę - denerwuje się mężczyzna.

Najwięksi pracodawcy mający siedzibę w Krakowie zatrudniają niekoniecznie samych krakowian i krakowianki...

TOP 25. Najwięksi pracodawcy z siedzibą w Krakowie. Zatrudni...

Jak dodaje, w bezpośredniej strefie przy torach znajdzie się co najmniej drugie tyle domów, czyli 140, co daje w konsekwencji 560 mieszkańców.
- Dla miejscowości liczącej 2500 ludzi, jest to absolutna katastrofa, gdyż nagle prawie 30 procent mieszkańców zostanie bezpośrednio poszkodowana przez planowaną inwestycję - wylicza.

Mieszkańcy gminy Bolesław przerażeni. Trzeba będzie burzyć domy pod nową linię kolejową?
Dokumenty ze strony CPK

Według map, dwie linie kolejowe biegnące przez Bolesław, będą przecinać lokalne drogi w co najmniej dziewięciu miejscach. Jak podkreślają mieszkańcy, z dostępnych informacji wyczytali, że częstotliwość jazdy pociągów wyniesie aż siedem na godzinę, co daję średnio pociąg co dziewięć minut.

- Co oznacza, że na skrzyżowaniach z torami rogatki będą przez większość czasu całkowicie zamknięte. Do tego będą to prawdopodobnie po dwa tory na jedną linie czyli cztery torowiska, pozwalające na ruch pociągów osobowych z prędkością do 250 km/h oraz ciężki ruch towarowy. Tu nie będzie dało się żyć - martwią się ludzie.

Przy tak wielkich inwestycjach ludzie raczej nie mają się jednak co martwić zamkniętymi rogatkami, prawdopodobnie będą musiały powstać wiadukty. Bolesław stanie się więc olbrzymim placem budowy.

Mieszkańcy gminy Bolesław przerażeni. Trzeba będzie burzyć domy pod nową linię kolejową?
Szymon Starnawski / Polska Press

W środę, 26 lutego 2020 r. o godz. 17 w Centrum Kultury im. Marii Płonowskiej w Bolesławiu wójt gminy Krzysztof Dudziński zaprasza na spotkanie informacyjne w tej sprawie. Nie ukrywa, że jest oburzony takim potraktowaniem ludzi. Zostali postawieni przed faktem dokonanym, nikt ze spółki CPK nie konsultował się z nikim w jego urzędzie.

- To są niedorzeczne plany. Mam wrażenie, że projektant nie wie, co robi

- mówi Krzysztof Dudziński. - Nie wzięto pod uwagę, że to w dużej części tereny kopalniane i po byłych kopalniach, nawet nie do końca przebadane - podkreśla.

Faktycznie linie na mapach są poprowadzone przez tereny na których są szkody górnicze. - Jak tam zbudują taką linię kolejową, to wszystko się zapadnie. Skąd takich "fachowców" biorą - pyta Marcin Barczyk z gm. Olkusz. Jedna z tych linii ma przebiegać niedaleko jego domu.

Wójt Bolesławia i Rada Gminy piszą pisma z protestami. Na ich zaproszenia na środowe konsultacje nie przyjedzie nikt ze strony projektantów i inwestorów. Liczyli na jakieś wyjaśnienia, na odpowiedzi na ile te mapy są dokładne. Czy to ostateczna ich wersja.

- Otrzymałem informację, że pojawią się w drugim etapie. To znaczy kiedy, jak plany zostaną już zatwierdzone?

- pyta z wyrzutem wójt.

W ramach Programu Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) w woj. małopolskim ma zostać wybudowanych 179 km nowych połączeń. Pierwsza z inwestycji obejmie dwie linie – nr 111 i 113, spotykające się na Węźle Małopolsko-Śląskim (WMŚ). Możliwe, że zostanie on umieszczony właśnie w okolicach Bolesławia, choć wcześniej zapewniano, że będzie to gdzieś między Olkuszem, Sławkowem a Jaworznem.

W całej Polsce ma być 10 nowych dużych "szprych" - linii kolejowych dochodzących do Centralnego Portu Komunikacyjnego, z 1,6 tys. km zupełnie nowych linii kolejowych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w ukochanej bazylice

Komentarze 61

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Zróbmy z krk zad_pie!

Rozczarowujące podejście lokalnych notabli wspierane przez dziennikarzy! Pewnie większość ma coś do czynienia z DEVELOPERAMI i chcą zatrzymać ziemię pod blokowiska!!!. Ludzie bez komunikacji zbiorowej czyli bez dodatkowych linii kolejowych region umrze albo zakorkuje się zupełnie –Przecież dróg to się też tu nie buduje!! Bo oprotestowane….

k
krk

Wybudowałem nowy dom 3 lata temu ale jak by go ktoś chciał teraz zburzyć i zapłacił za to to czemu nie, zbuduję nowy lepszy i może cos się jeszcze się zarobi :) ludzie to pajace i nie potrafią kalkulować a tylko narzekać i protestować.

z
zniesmaczona
29 lutego, 13:51, Gość:

No nareszcie coś się ruszy u nas jakąś nowoczesność.A te parę starych chat można przeszłość.

Takie bzdury może pisać tylko kompletny ignorant!!!! Ciekawe czy też być tak pisał jak by dotyczyło to twojego lokum ledwo co wybudowanego GOŚCIU?!

G
Gość

No nareszcie coś się ruszy u nas jakąś nowoczesność.A te parę starych chat można przeszłość.

G
Gość
24 lutego, 20:00, Gość:

Panie Wójcie - trzymamy kciuki za Pana i Radę Gminy !! Walczcie o Bolesław i o nasze domy, życie. Mam przeszło 50 lat i widziałem w wszystkie zmiany w ostatnich latach po 89 - ale takiej wizji zniszczenia pod płaszczykiem rozwoju nie widziałem. Polska to zadłużony kraj, spłacamy gigantyczne długi z minionych szałów inwestycji poprzednich rządów. Warto popatrzeć na prognozy demograficzne dla Polski za 20 i 30 lat ? Komu to CPK ma służyć ? Moje dzieci będą żyły w hałasie, przy torach kolejowych i spłacały ten koszt ???!!! To próba dla demokracji. PROTESTUJMY PRZECIWKO TEMU PROJEKTOWI !!!

Oby więcej takich ludzi jak Pan. Ale Wójt potrzebuje wsparcia wszystkich mieszkańców gminy. Wysyłajmy nasze NIE zgodnie z instrukcją na stronie internetowej gminy. Żaden mieszkaniec Bolesławia nie powinien tego bagatelizować. Pamiętajcie, że Olkuszanie będą za koleją, ich nasze domy nie obchodzą. Z tego co czytam to Olkusz jest bardzo za. Dlatego my w 100% musimy się zmobilizować i protestować!!!

G
Gość
24 lutego, 19:23, Hela:

Po Górnym Śląsku pociągi jeżdżą bezproblemowo, mimo szkód górniczych, ale w Olkuszu i Bolesławiu tory "zapadną się"... Czy olkuszanie i bolesławianie mają dostęp do TV i internetu???

Mieszkańcom Bolesławia chodzi przede wszystkim o dorobek ich dotychczasowego życia i zniszczenie reszty życia, proszę Pani. Chyba nikt nie wierzy w to, że ludzie dostaną rekompensaty umożliwiające rozpoczęcia życia w nowym miejscu. Z jakiej racji mamy zaczynać wszystko z poziomu mniej niż zero!? Ciekawe, czy byłaby Pani równie bezczelna gdyby chodziło o Pani dom albo dzieci czy rodziców? Ponadto, w Bolesławiu mieszka wielu wykształconych ludzi, a reszta jest piśmienna - odpowiadając na Pani niegrzeczne pytanie czy ludzie tu mają TV i internet.

G
Gość

Panie Wójcie - trzymamy kciuki za Pana i Radę Gminy !! Walczcie o Bolesław i o nasze domy, życie. Mam przeszło 50 lat i widziałem w wszystkie zmiany w ostatnich latach po 89 - ale takiej wizji zniszczenia pod płaszczykiem rozwoju nie widziałem. Polska to zadłużony kraj, spłacamy gigantyczne długi z minionych szałów inwestycji poprzednich rządów. Warto popatrzeć na prognozy demograficzne dla Polski za 20 i 30 lat ? Komu to CPK ma służyć ? Moje dzieci będą żyły w hałasie, przy torach kolejowych i spłacały ten koszt ???!!! To próba dla demokracji. PROTESTUJMY PRZECIWKO TEMU PROJEKTOWI !!!

G
Gość
24 lutego, 19:23, Hela:

Po Górnym Śląsku pociągi jeżdżą bezproblemowo, mimo szkód górniczych, ale w Olkuszu i Bolesławiu tory "zapadną się"... Czy olkuszanie i bolesławianie mają dostęp do TV i internetu???

Tak. Dziękujemy za troskę.

G
Gość

Tumany. Skrzyżowania torów z drogami w jednym poziomie są dopuszczalne prawnie tylko do prędkości 160km/h. Czyli jeżeli na wstępie mówią, że prędkość ma być 250km/h to skrzyżowania będą dwupoziomowe (tunele lub wiadukty). Może by najpierw się douczyć z tematu z którego chce się pisać?

G
Gość
23 lutego, 17:23, Ja:

Dlaczego nie puszczą lini kolejowych w granicach gminy gdzie nie ma zabudowy tylko centralnie przez środek gminy w tym kilku miejscowości, dodatkowo można by ominąć Pustynię Błędowską i ograniczyć ingerencje w tereny Natura 2000 ( gdzie są ekolodzy pewnie ganiają za crosami i quadami które niby straszą zwierzęta bo pociągi napewno nie zrobią żadnej szkody dla środowiska). W takiej formie nie będzie dało się tu funkcjonować i gmina i cała malownicza okolica zostanie dosłownie zniszczona.

23 lutego, 19:30, Gość:

Władze powiatu olkuskiego i Małopolski muszą się zastanowić, czy chcą mieć tę linię kolejową i połączenie z innymi miastami, czy wolą zachować swoje krzaczki i piaski. A przebieg trasy dopiero jest na etapie kreski na mapie - jako materiał do dyskusji. Na pewno trzeba ominąć tereny gęsto zabudowane. Ale po to są konsultacje i tu muszą się uaktywnić władze lokalne.

24 lutego, 7:05, Olo:

Ta linia ma łączyć Kraków z Warszawą przez Olkusz i CPK, dlatego trzeba ją wcisnąć pomiędzy Olkusz i Bolesław. Alternatywny przebieg: pomiędzy Bukownem a Slawkowem - raczej gorszy dla Małopolski.

24 lutego, 7:45, Anna:

Kolej przez Olkusz to szansa dla całej Małopolski. Jeśli nie powstanie to do Warszawy będziemy jeździć przez Katowice. Trzeba do tego przekonać mieszkańców gminy Bolesław!

Przecież Kraków do Warszawy jeździ lk8 przez Miechów, Kielce, Skarżysko, Radom i Warkę, albo CMK. Po co linia z Krk do Wawy przez Olkusz?

G
Gość
23 lutego, 17:23, Ja:

Dlaczego nie puszczą lini kolejowych w granicach gminy gdzie nie ma zabudowy tylko centralnie przez środek gminy w tym kilku miejscowości, dodatkowo można by ominąć Pustynię Błędowską i ograniczyć ingerencje w tereny Natura 2000 ( gdzie są ekolodzy pewnie ganiają za crosami i quadami które niby straszą zwierzęta bo pociągi napewno nie zrobią żadnej szkody dla środowiska). W takiej formie nie będzie dało się tu funkcjonować i gmina i cała malownicza okolica zostanie dosłownie zniszczona.

23 lutego, 19:30, Gość:

Władze powiatu olkuskiego i Małopolski muszą się zastanowić, czy chcą mieć tę linię kolejową i połączenie z innymi miastami, czy wolą zachować swoje krzaczki i piaski. A przebieg trasy dopiero jest na etapie kreski na mapie - jako materiał do dyskusji. Na pewno trzeba ominąć tereny gęsto zabudowane. Ale po to są konsultacje i tu muszą się uaktywnić władze lokalne.

24 lutego, 7:05, Olo:

Ta linia ma łączyć Kraków z Warszawą przez Olkusz i CPK, dlatego trzeba ją wcisnąć pomiędzy Olkusz i Bolesław. Alternatywny przebieg: pomiędzy Bukownem a Slawkowem - raczej gorszy dla Małopolski.

24 lutego, 7:45, Anna:

Kolej przez Olkusz to szansa dla całej Małopolski. Jeśli nie powstanie to do Warszawy będziemy jeździć przez Katowice. Trzeba do tego przekonać mieszkańców gminy Bolesław!

24 lutego, 11:14, Gość:

Szansa? A ktoś pomyślał, że może być tak: każą ludziom się wynosić, dadzą grosze za majątek życia a z waszej super linii kolejowej - szansy dla Małopolski będzie tylko kilka kresek na mapie i złamane ludzkie życia bo i tak budowy nie skończą! A wybudowali np. te mieszkania dla młodych o których trąbił Morawiecki ?

Otóż to. Pod lotnisko daja całe 35-40zl za m2! Na pewno ludzie pospłacają za to kredyty pod remonty istniejacych czy świeżo wybudowane/w trakcie budowy nowych domów, a o zakupie nowych działek i domów nie wspominając...

G
Gość
24 lutego, 9:34, malek:

A może zamiast największego na świecie portu komunikacyjnego zbudować największe wesołe miasteczko?

Nie budować. Wesołe miasteczko jest już w Niemczech. Macie tylko kupować niemieckie auta i tyle.

G
Gość
24 lutego, 9:34, malek:

A może zamiast największego na świecie portu komunikacyjnego zbudować największe wesołe miasteczko?

Popieram. Przynajmniej będzie z tego szansa dla Regionu!!!!!

G
Gość
23 lutego, 17:23, Ja:

Dlaczego nie puszczą lini kolejowych w granicach gminy gdzie nie ma zabudowy tylko centralnie przez środek gminy w tym kilku miejscowości, dodatkowo można by ominąć Pustynię Błędowską i ograniczyć ingerencje w tereny Natura 2000 ( gdzie są ekolodzy pewnie ganiają za crosami i quadami które niby straszą zwierzęta bo pociągi napewno nie zrobią żadnej szkody dla środowiska). W takiej formie nie będzie dało się tu funkcjonować i gmina i cała malownicza okolica zostanie dosłownie zniszczona.

23 lutego, 19:30, Gość:

Władze powiatu olkuskiego i Małopolski muszą się zastanowić, czy chcą mieć tę linię kolejową i połączenie z innymi miastami, czy wolą zachować swoje krzaczki i piaski. A przebieg trasy dopiero jest na etapie kreski na mapie - jako materiał do dyskusji. Na pewno trzeba ominąć tereny gęsto zabudowane. Ale po to są konsultacje i tu muszą się uaktywnić władze lokalne.

24 lutego, 7:05, Olo:

Ta linia ma łączyć Kraków z Warszawą przez Olkusz i CPK, dlatego trzeba ją wcisnąć pomiędzy Olkusz i Bolesław. Alternatywny przebieg: pomiędzy Bukownem a Slawkowem - raczej gorszy dla Małopolski.

24 lutego, 7:45, Anna:

Kolej przez Olkusz to szansa dla całej Małopolski. Jeśli nie powstanie to do Warszawy będziemy jeździć przez Katowice. Trzeba do tego przekonać mieszkańców gminy Bolesław!

Szansa? A ktoś pomyślał, że może być tak: każą ludziom się wynosić, dadzą grosze za majątek życia a z waszej super linii kolejowej - szansy dla Małopolski będzie tylko kilka kresek na mapie i złamane ludzkie życia bo i tak budowy nie skończą! A wybudowali np. te mieszkania dla młodych o których trąbił Morawiecki ?

G
Gość
23 lutego, 20:25, Krk:

Przecież za te domy dostaną ciężkie piebiadze.W życiu nie były by warte tyle co kolej za wysiedlenie zapłaci!!!

23 lutego, 20:35, Gość:

Tak, na pewno dostana wiecej niz sa warte...

24 lutego, 7:34, Gość:

Dostaną ale baty od reżimu czytaj monistra Adamczyka i pełnomocnika Horały

24 lutego, 8:40, Gość:

Przyjedzie bojówka KOD- i wszystkich przepędzi.

Zapraszamy do obejrzenia tych niewiele wartych domów!!!! Są takie które nie mają jeszcze 10 lat, wybudowane za kredyt. A żeby go spłacić to w tym niewiele wartym domu spędza się minimum życia bo resztę spędza się w pracy!

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska