Miliony złotych na doświetlenie blisko 500 przejść dla pieszych w Małopolsce. Z ambitnego planu GDDKiA nie skorzysta jednak Kraków.

Ewa Wacławowicz
Ewa Wacławowicz
Małopolska jest w czołówce województw pod względem liczby przejść, jak i gęstości ich rozmieszczenia. Celem poprawy bezpieczeństwa GDDKiA kilka lat temu wypracowała jednolite zasady weryfikacji istniejących przejść dla pieszych, mając na względzie ich doświetlenie oraz natężenie ruchu uczestników. W latach 2021-2023 planowane jest doświetlenie 472 przejść, z czego 195 z nich w br. za kwotę ok. 9,9 mln złotych. Co z przejściami w Krakowie? Oto zapytaliśmy urzędników GDDKiA, UMK oraz ZDMK.

FLESZ - Polska stała się bezpieczna

Drogi krajowe w Małopolsce liczą 972 km długości i wyznaczono na nich 1166 przejść dla pieszych, z czego 761 na drogach głównych, a 405 na wlotach podporządkowanych. Małopolska jest w czołówce województw pod względem zarówno liczby przejść, jak i gęstości ich rozmieszczenia. Wynika to z zagospodarowania terenu, gdzie budynki mieszkalne usytuowane są wzdłuż drogi.

Skutkuje to tym, że blisko połowa małopolskich dróg biegnie przez obszary zabudowane. Wynikiem tego jest występowanie dużego ruchu pieszych, wśród których nie brakuje osób poprzecznie przekraczających drogi. Mając to na względzie, jak również fakt, że natężenie ruchu samochodowego w naszym regionie wynosi 14 580 pojazdów na dobę (jedno z najwyższych w kraju), należy stwierdzić, że ryzyko wypadków jest naprawdę wysokie.

Dlatego też w 2015 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wspólnie z Wydziałem Ruchu Drogowego KW Policji w Krakowie rozpoczęła analizowanie badań bezpieczeństwa ruchu drogowego. Analiza sytuacji oraz rozwiązania zastosowane w krajach takich jak Holandia, Szwecja czy Niemcy pomogły wypracować jednolite zasady weryfikacji istniejących przejść dla pieszych, szczególnie mając na względzie ich doświetlenie oraz natężenie ruchu uczestników.

Na przełomie lat 2015/16 GDDKiA przy udziale samorządowców oraz policjantów z Komend Powiatowych ruszyła na małopolskie drogi krajowe celem oceny istniejących przejść dla pieszych. Weryfikacji poddano zarówno kwestie widoczności, jak i niezbędne elementy infrastruktury drogowej mającej wpływ na bezpieczeństwo ludzi (ciągi piesze, oświetlenie, oznakowanie pionowe i poziome oraz inne urządzenia BRD).

W roku 2016 GDDKiA w Krakowie wraz z Komendą Wojewódzką Policji zorganizowała i przeprowadziła szkolenie dla małopolskich samorządowców, w trakcie którego przedstawiono raport dot. stanu bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych oraz zapoznano samorządowców z aktualnie obowiązującymi w ich obrębie zasadami. W tym samym roku wszystkie małopolskie przejścia dla pieszych (z wyłączeniem tych przy skrzyżowaniach i rondach) przeszły dwukrotne pomiary natężeń ruchu. Ich rezultatem była decyzja, by blisko 100 z tych najmniej uczęszczanych zlikwidować.

W latach 2018-2020 dzięki kooperacji GDDKiA z małopolskimi gminami 157 przejść dla pieszych zostało doświetlonych, co jak wynika z policyjnej analizy BRD, znacznie wpłynęło na poprawę bezpieczeństwa osób i zmniejszenie liczby wypadków na przejściach. W ramach wdrożonego niedawno przez Ministerstwo Infrastruktury programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024 realizowany jest Program Poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na przejściach dla pieszych. W jego ramach w latach 2021-2023 Oddział GDDKiA w Krakowie planuje doświetlić 472 małopolskie przejścia, z czego w roku 2021 ma to być 195, zaś w kolejnych dwóch latach 277 przejść dla pieszych. Jednocześnie, jak informuje GDDKiA w Krakowie, wszystkie przejścia realizowane w ramach nowych inwestycji również będą doświetlane.

Zapytaliśmy więc, magistrackich urzędników oraz Zarząd Dróg Miasta Krakowa, oto czy spośród tych 472 przejść, doświetlone zostaną jakieś z Krakowa, a jeśli tak to które, jaki zakres obejmą prace, kiedy się rozpoczną i zakończą oraz jakie będą ich koszty.
Wspólne stanowisko urzędów, przedstawił nam Michał Pyclik, rzecznik prasowy ZDMK.

- Jest to program, z którego dofinansowane mogą być inwestycje obejmujące poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych będących w zarządzie GDDKiA. Zatem krakowskie drogi zarządzane przez ZDMK nie mogą być nim objęte

- tłumaczy rzecznik ZDMK i odsyła nas do GDDKiA.

Z informacji przekazanych nam przez Iwonę Mikrut z biura prasowego GDDKiA wynika jednak, że to nie urząd zarządza drogami krajowymi na obszarze Krakowa... a Prezydent Miasta, w związku z czym GDDKiA nie zajmie się doświetlaniem przejść dla pieszych w Krakowie.

Ponownie zwróciliśmy się więc z pytaniami do Michała Pyclika z ZDMK. W rozmowie z nami rzecznik wyjaśnia jednak, że istnieją pewne ograniczenia, które uniemożliwiają miastu start w konkursie:

Miasto Kraków jest wykluczone ze startu w tym konkursie ze względu na to, że może w nim startować tylko GDDKiA. Podobna sytuacja ma również miejsce, w przypadku programu dot. poprawy bezpieczeństwa na drogach, gdzie Miasto Kraków również nie może startować, ze względu na to, że jest siedzibą Sejmiku Wojewódzkiego - mówi.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie