https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Mimo opóźnień, warto było czekać. Już 30 lipca na ulice Krakowa wyjedzie zabytkowy skład historycznych wagonów SN2 i PN2

Aleksandra Łabędź
Już w niedzielę 30 lipca do obsługi linii nr 0 (Cichy Kącik - Dajwór) został wyznaczony skład historyczny wagonów SN2 i PN2.
Już w niedzielę 30 lipca do obsługi linii nr 0 (Cichy Kącik - Dajwór) został wyznaczony skład historyczny wagonów SN2 i PN2. MPK SA w Krakowie
Miał kursować na Krakowskiej Linii Muzealnej już na początku lipca br. jednak z powodu awarii tramwaju SN2 nie było to możliwe. Jednak co się odwlecze to nie uciecze. Już jutro, w niedzielę 30 lipca do obsługi linii nr 0 (Cichy Kącik - Dajwór) został wyznaczony skład historyczny wagonów SN2 i PN2. To jednak nie wszystko! W niedzielę poza linią 0, zostanie również uruchomiona linia nr 15 łącząca Cichy Kącik z Pleszowem, a na niej wagony T4 i B4 z Norymbergi, które są w kolekcji MPK oraz wagon 102N.

- Wagony SN2 zostały wyprodukowane w Sanoku. Do Krakowa trafiły w 1939 roku. Składały się z jednego przedziału pasażerskiego, w którym były drewniane siedzenia. To pierwsze tramwaje w Krakowie wyposażone w ogrzewanie wnętrza. Wagon nr 87, który posiada MPK SA został wyremontowany i oddany do ruchu w 1991 roku. Wagony PN2 wprowadzono do ruchu w 1938 roku. Najczęściej eksploatowana była jako wagon doczepny właśnie do wagonu SN2. Wagony zostały wycofane z ruchu w 1974 roku - przypomina MPK SA w Krakowie.

Z kolei wagony T4 i B4 pojawiły się w Krakowie dzięki temu, że w latach 80. XX wieku w Norymberdze prowadzono intensywne prace przy budowie metra, które sukcesywnie zastępowało tramwaje. Te zaś, zbędne i niewykorzystywane, stały bezczynnie w licznych halach postojowych na terenie miasta. W ramach współpracy wystosowano do MPK w Krakowie propozycję zakupu używanych, ale w pełni sprawnych pojazdów po minimalnych kosztach. Propozycja została przyjęta i z początkiem września 1989 roku do Krakowa dotarły 24 wagony. Wagony silnikowe i doczepne były bardzo do siebie podobne bowiem były wybudowane według tej samej zasady obowiązującej w latach pięćdziesiątych w Norymberdze. Eksploatację wagonów T4 zakończono w 2002 roku, a B4 w 2008 roku.

MPK SA w Krakowie przypomina, że opłata za przejazd Krakowską Linią Muzealną jest zgodna z obowiązującą taryfą biletową w I strefie. Na linii 0 zachowują ważność bilety okresowe wykupione na wszystkie linie. Obsługę konduktorską w pojazdach zabytkowych zapewnia Krakowski Klub Modelarzy Kolejowych. Będą oni wręczać pasażerom specjalne pamiątkowe bilety.

Firmy z tej branży szukają pracowników

od 16 lat
Wideo

Komentarze 1

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Zbigniew Rusek
N-ki nie bły najlepszymi tramwajami (ale - jak na owe czasy - były dobre), natomiast "Norymbergi" były naprawdę dobre.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska