https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Moje miasto. Kogo w Krakowie obchodzi wycinka 749 drzew?

Piotr Tymczak
Wideo
od 16 lat
Do koparek przypinają się desperaci. W protestach bierze udział kilkaset osób. Na tramwaj do Mistrzejowic czekają tysiące. Każdy mieszkaniec może sobie wyobrazić albo wymierzyć jak szerokie jest torowisko i przekonać się jaki mają rozmach przy wycince drzew związanej z budową nowej linii tramwajowej. Zdrowy rozsądek podpowiada jednak też, by opierać się na faktach i liczbach, nie dając się wmanewrować w polityczne gry pod osłoną zieleni.

Wystarczy spojrzeć na wizualizacje, by zobaczyć, że tramwaj będzie jechał środkiem po zielonym torowisku a obok wyznaczono dwu, trzypasmowe jezdnie. Protestujący zwracają uwagę, że można wybudować linię tramwajową, ale bez "autostrady" i wycinki ponad tysiąca drzew.

Urzędnicy przekonują, że problem jest w tym, iż pod terenem, na którym ma się pojawić torowisko znajdują się rury kanalizacyjne, gazociąg, ciepłociąg, brakuje tylko ropociągu. Wyjaśniają, że trzeba to wszystko przełożyć, aby mógł jeździć tramwaj i w związku z tym wyciąć drzewa tam, gdzie przewidziano nowe miejsce dla rur. W zamian planują nasadzić co najmniej 1500 nowych drzew.

Niczego nie trzeba byłoby jednak przekładać i znacznie ograniczyć wycinkę, gdyby linię tramwajową zaplanowano obok już ułożonych podziemnych sieci. To byłoby zgodne z polityką transportową miasta, polegającą na ograniczaniu ruchu samochodowego. Jeszcze większy efekt zostałby osiągnięty, gdyby tramwaj poprowadzono w całości pod ziemią, a nie tylko na 1200-metrowym odcinku w rejonie ronda Polsadu. Jeżeli mieszkańcy zgodziliby się na tunel pod ich blokami, to tam gdzie ma jechać tramwaj można byłoby nasadzić drzewa i byłoby ich więcej niż jest dotychczas.

Wycinka już jednak ruszyła i rozpoczęły się protesty. Zaczęli się na nich pojawiać nie tylko popularni aktywiści, ale tez politycy, w tym kandydaci na prezydenta Krakowa i radnych. Sięgają po argument, że nowa linia tramwajowa będzie kosztować w sumie ok. 2 mld zł i wyliczają, że można byłoby za to rozpocząć budowę metra. Koszt pierwszej linii premetra z rejonu stadionu Wisły przez centrum do Nowej Huty oszacowano na 3 mld zł i miasto nie ma na to pieniędzy.

Budowa premetra jest jednak przygotowywana. Niedawno odbywały się konsultacje społeczne. Na kluczowym spotkaniu dotyczącym przebiegu podziemnej komunikacji w centrum doliczyłem się ok. 20 osób. Nie przyszli kandydaci na prezydenta, znani aktywiści, ekolodzy. Był jeden radny dzielnicowy. Z planowaną trasą premetra koliduje 749 drzew, którym grozi wycinka. Jako jedyny zapytałem o szczegóły z tym związane. Czas na protesty przyjdzie zapewne wtedy, jak już wiertło do drążenia tunelu pójdzie w ruch i trzeba będzie się do niego przykuć.

3 sposoby na piękny trawnik, zobacz co radzi ekspert, to musisz wiedzieć!

od 16 lat

Komentarze 9

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

M
Mistrzyni
Zamalao im zaplacili ???

Halo Gibala Halo Maslona meldujcie sie do kaloryfera, trzeba troche zdjec porobic i nakrecic afer !!!
p
podjadek
19 lipca, 9:02, turkuć:

Ludzie wolą autobusy. Raz, że są tańsze w utrzymaniu i ciszej jeżdżą. Dwa, że są przyjazne drzewom bo zwykle wybudowane drogi nie kolidują z drzewami. Trzy, że są wygodniejsze siedzenia i lepsza klimatyzacja. Cztery, że nie są uciążliwe dla mieszkańców bloków, obok których przejeżdżają. Pięć, są bardziej zwrotne w razie wystąpienia kolizji, mogą zjechać lub objechać trasę.

Niekoniecznie.. Tramwaje po dobrze utrzymanym wyszlifowanym torowisku jeżdżą bezszelestnie. Dwa są przyjazne drzewom, mogą jeździć po zielonym roślinnym torowisku, a autobus musi mieć asfalt solony zimą, a sól jest głównym powodem zamierania drzew przy drogach. Siedzenia i klimatyzacja są takie same, z tym że klima w ramwajach jest na prąd a nie na ropę, której spalanie dodatkowo truje. Tramwaj zastępuje 2 - 3 autobusy, więc aby przewieźć np 300 osób potrzeba w tramwaju 2 motorniczych/dobę a do autobusu 6 kierowców/dobe więc koszty utrzymania autobusu rosną lawinowo.

k
krk
19 lipca, 08:20, gk:

A ci z GK dalej bredzą o ekologii- kompromitujecie się

dlaczego bredza... to ze ty masz niedorozwiniety umysł , pewnie z braku ekologi- bo to wpływa na płód jak palenie, nie znaczy że wszyscy sa chorzy

f
fbgnrntg
19 lipca, 10:11, aqwa:

Czekam na stanowisko kandydatki PIS na prezydenta Krakowa M. Wassermann. Ciekawe co powie w tej sprawie ?

tej co była z naszych podatków na wycieczce u arabów?

a
aqwa
Czekam na stanowisko kandydatki PIS na prezydenta Krakowa M. Wassermann. Ciekawe co powie w tej sprawie ?
J
Jack
Nie odbyły się żadne uczciwe konsultacje w sprawie premetra, ponieważ gdyby zapytano mieszkańców o zdanie, wybrali by metro, więc decyzje podejmują decydenci sami.
t
turkuć
Ludzie wolą autobusy. Raz, że są tańsze w utrzymaniu i ciszej jeżdżą. Dwa, że są przyjazne drzewom bo zwykle wybudowane drogi nie kolidują z drzewami. Trzy, że są wygodniejsze siedzenia i lepsza klimatyzacja. Cztery, że nie są uciążliwe dla mieszkańców bloków, obok których przejeżdżają. Pięć, są bardziej zwrotne w razie wystąpienia kolizji, mogą zjechać lub objechać trasę.
g
gfngnfgf
19 lipca, 08:00, Babcia Malina:

Gdyby tramwaj był inwestycją wojewody (czytaj rządową) to redaktor pisałby peany na cześć mądrych decyzji z myślą o mieszkańcach. Szlag trafia was w redakcji, że kolejna wielka inwestycja ma podpis prezydenta Majchrowskiego. To jest mianownik każdego protestu i ckliwych tekstów o drzewach.

dokładnie... do wyborów.. potem zwolnienia.

g
gk
A ci z GK dalej bredzą o ekologii- kompromitujecie się
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska