Wystarczy spojrzeć na wizualizacje, by zobaczyć, że tramwaj będzie jechał środkiem po zielonym torowisku a obok wyznaczono dwu, trzypasmowe jezdnie. Protestujący zwracają uwagę, że można wybudować linię tramwajową, ale bez "autostrady" i wycinki ponad tysiąca drzew.
Urzędnicy przekonują, że problem jest w tym, iż pod terenem, na którym ma się pojawić torowisko znajdują się rury kanalizacyjne, gazociąg, ciepłociąg, brakuje tylko ropociągu. Wyjaśniają, że trzeba to wszystko przełożyć, aby mógł jeździć tramwaj i w związku z tym wyciąć drzewa tam, gdzie przewidziano nowe miejsce dla rur. W zamian planują nasadzić co najmniej 1500 nowych drzew.
Niczego nie trzeba byłoby jednak przekładać i znacznie ograniczyć wycinkę, gdyby linię tramwajową zaplanowano obok już ułożonych podziemnych sieci. To byłoby zgodne z polityką transportową miasta, polegającą na ograniczaniu ruchu samochodowego. Jeszcze większy efekt zostałby osiągnięty, gdyby tramwaj poprowadzono w całości pod ziemią, a nie tylko na 1200-metrowym odcinku w rejonie ronda Polsadu. Jeżeli mieszkańcy zgodziliby się na tunel pod ich blokami, to tam gdzie ma jechać tramwaj można byłoby nasadzić drzewa i byłoby ich więcej niż jest dotychczas.
Wycinka już jednak ruszyła i rozpoczęły się protesty. Zaczęli się na nich pojawiać nie tylko popularni aktywiści, ale tez politycy, w tym kandydaci na prezydenta Krakowa i radnych. Sięgają po argument, że nowa linia tramwajowa będzie kosztować w sumie ok. 2 mld zł i wyliczają, że można byłoby za to rozpocząć budowę metra. Koszt pierwszej linii premetra z rejonu stadionu Wisły przez centrum do Nowej Huty oszacowano na 3 mld zł i miasto nie ma na to pieniędzy.
Budowa premetra jest jednak przygotowywana. Niedawno odbywały się konsultacje społeczne. Na kluczowym spotkaniu dotyczącym przebiegu podziemnej komunikacji w centrum doliczyłem się ok. 20 osób. Nie przyszli kandydaci na prezydenta, znani aktywiści, ekolodzy. Był jeden radny dzielnicowy. Z planowaną trasą premetra koliduje 749 drzew, którym grozi wycinka. Jako jedyny zapytałem o szczegóły z tym związane. Czas na protesty przyjdzie zapewne wtedy, jak już wiertło do drążenia tunelu pójdzie w ruch i trzeba będzie się do niego przykuć.
3 sposoby na piękny trawnik, zobacz co radzi ekspert, to musisz wiedzieć!

- Przepisy na pyszne sałatki
- Parawany jak Koloseum. Oto najlepsze memy znad Bałtyku. Plażowanie to wyzwanie!
- Kraków pod wodą! Tak wyglądało miasto w lipcu 1997 roku. To była powódź tysiąclecia
- Morskie Oko i Rysy w godzinach szczytu. Oto najlepsze memy o turystach w Tatrach!
- Te fioletowe pola pod Krakowem to turystyczny hit. Tak kwitnie lawenda ZDJĘCIA