Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Na budowę obwodnic czekali od lat. Teraz plany stały się realne

Katarzyna Ponikowska, współpraca Bogusław Kwiecień
Przetarg na budowę północno-wschodniej obwodnicy  Oświęcimia ma się odbyć za rok. Dzięki niej jadąc od strony Zatora  do Chrzanowa można będzie ominąć centrum.
Przetarg na budowę północno-wschodniej obwodnicy Oświęcimia ma się odbyć za rok. Dzięki niej jadąc od strony Zatora do Chrzanowa można będzie ominąć centrum. Infografika: Bogdan Nowak
W Olkuszu prace idą pełną parą, w Wolbromiu wybierają projektanta, w Oświęcimiu załatwiają formalności i planują przetarg na wykonawcę. Miasta Małopolski zachodniej zyskają wreszcie obwodnice.

W Olkuszu jeszcze kilka lat temu, gdy mówiło się o konieczności budowy obwodnicy, mało kto wierzył, że dojdzie do jej realizacji. Teraz rozstrzygnięto przetarg na II etap prac. Ta część przebiegać będzie od drogi krajowej nr 94 do trasy chrzanowskiej (droga wojewódzka nr 791), obok osiedli Młodych i Pakuska. Pierwsza część obwodncy jest już w budowie.

Mieszkańcy bloków położonych najbliżej planowanej drogi trochę się obawiają hałasu i wzmożonego ruchu samochodów, ale protesty, który były szczególnie nasilone około 1,5 roku temu, teraz ustały. - Trzeba będzie wyburzyć kilka garaży. Ich właściciele nie są zbyt zadowoleni, ale z drugiej strony to tylko kilka blaszaków - uważa Andrzej Kot, mieszkaniec os. Młodych. - Boimy się za to, że będzie głośniej niż teraz, można było tę drogę poprowadzić trochę dalej od bloków, ale urzędnicy obiecali ekrany akustyczne - dodaje.

Artur Rosołek, przewodniczący osiedla Pakuska, podkreśla, że wszystkim się dogodzić nie da, a obwodnica jest niezbędna. - Odciąży zakorkowane centrum i al. 1000-lecia - zauważa. - Mamy nadzieję, że nowa droga nie będzie utrudniała życia mieszkańcom - mówi.

Spośród dziewięciu firm, które zgłosiły się do przetargu, zwyciężył Drog-Bud z Częstochowy. Wkrótce zostanie zawarta umowa, a prace ruszą jeszcze w tym roku. II etap ma kosztować 18,5 miliona złotych. Firma zobowiązała się do ukończenia budowy w ciągu 13 miesięcy od podpisania umowy.

Tymczasem do końca tego roku ma być gotowy I etap budowy olkuskiej obwodnicy: od drogi nr 94 do drogi nr 783. Od wczoraj trwa przebudowa skrzyżowania fragmentu obwodnicy z "783".

Wreszcie ruszył też temat budowy południowej obwodnicy Wolbromia. W poniedziałek otwarto oferty w przetargu na opracowanie projektu jej budowy. - Wpłynęło aż 25 ofert. Teraz trzeba je wszystkie sprawdzić - wyjaśni Roman Leśniak z Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie. Projekt ma być gotowy do 1 grudnia 2014 roku. Inwestycja mogłaby ruszyć w 2015 r.

Obwodnica ma prowadzić od ul. Miechowskiej (droga woj. 783) do ul. Olkuska Szosa (droga woj. 783) i potem do ul. Żwirki i Wigury (droga woj. 794). - To dla nas bardzo ważna inwestycja. Ma przejąć ruch tranzytowy z centrum miasta, dzięki czemu poprawi się bezpieczeństwo w mieście - podkreśla Ewa Barczyk z wolbromskiego magistratu.

Na obwodnice coraz bardziej niecierpliwie czekają także w Oświęcimiu. Jedna z nich - południowa - ma połączyć to miasto z planowaną drogą ekspresową S1. Do tej pory nie zapadły jednak żadne konkretne decyzje w sprawie jej budowy.

Wszystko wskazuje, że prędzej powstanie obwodnica północno-wschodnia, która przede wszystkim nie budzi takich emocji.
Zgodnie z gotową już koncepcją, jej początek został wyznaczony na ul. Chemików w Oświęcimiu. Stąd będzie biec przez Wisłę w kierunku Bobrka (gm. Chełmek). Trasa ma mieć łącznie ok. 5 km. Wymaga wybudowania jednego mostu na Wiśle, ale co ważniejsze, w przyjętym wariancie jej przebiegu nie ma konieczności dokonywania dużych wyburzeń. Będzie to kilka budynków, w tym jeden mieszkalny.

Szacuje się, że inwestycja będzie kosztować ponad 150 mln zł. - Jest szansa, że w drugiej połowie roku uda się uzyskać decyzję środowiskową, co umożliwi dalsze kroki i być może już w przyszłym roku ogłoszenie przetargu na wyłonienie wykonawcy - podkreśla Marek Sowa, marszałek województwa małopolskiego.

Północna obwodnica Oświęcimia jest ważna nie tylko dla poprawienia komunikacji i odciążenia centrum miasta, ale również dla firm, które istnieją lub powstają na terenach zajmowanych kiedyś przez zakłady chemiczne - przelotową drogę będą mieć "pod nosem".

Jak dodaje prezydent Oświęcimia Janusz Chwierut, dla całkowitego odciążenia centrum Oświęcimia potrzebne są jednak obie obwodnice.

Inne obwodnice
Obwodnica Chrzanowa
Trwa odliczanie dni do jej otwarcia. Ponadpięciokilometrowa trasa z sześcioma skrzyżowaniami, mostem i dwoma wiaduktami ma być gotowa najpóźniej we wrześniu. Koszt to ponad 85 milionów złotych.

Centrum Kęt odciąża już południowo-zachodnia obwodnica. Oddany do użytku odcinek to prawie 900 m jezdni od ul. Kościuszki do ul. Spacerowej. Kolejny odcinek obwodnicy jest w fazie projektowej. Termin opracowania projektu upływa z końcem br. Drugi etap obwodnicy ma przebiegać od ul. Spacerowej do ronda na drodze wojewódzkiej nr 948 w kierunku Oświęcimia.

Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska