Tunel, który powstanie w ramach przebudowy DK 94 w Olkuszu skończy pod wodą?
Po zatrzymaniu pomp, które przez lata odwadniały kopalnie „Olkusz-Pomorzany” poziom wód gruntowych w regionie ciągle wzrasta. Jak wskazują eksperci z Zakładów Górniczo-Hutniczych „Bolesław” w Bukownie średni przyrost wody w pierwszym półroczu tego roku to 1,5 metra miesięcznie. Aby się o tym przekonać nie trzeba montować piezometrów. Wystarczy spojrzeć na to co dzieje się w gminie Bolesław. Na terenie samorządu utworzyło się już kilka ogromnych zalewisk. Docelowo nowe zbiorniki mają pochłonąć aż kilkaset hektarów terenu. To jednak nie wszystko. W ostatnich miesiącach rzeka Sztoła, która zniknęła na początku tego wieku zaczęła się odradzać.
Sytuacja w powiecie sprawia, że spora część mieszkańców Olkusza i okolic obawia się, że tunel, który ma zostać wybudowany w ramach wielkiej przebudowy drogi krajowej numer 94 zostanie dosłownie zatopiony. O to czy rzeczywiście jest się czego bać zapytaliśmy inwestora prowadzonej przebudowy – Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie (GDDKiA).
- Sprawdziliśmy warunki wodne na terenie budowy i uwzględniliśmy kwestie związane z działalnością przedsiębiorstw górniczych. Przeprowadziliśmy wymagane prawem badania i pomiary, również pod kątem geologii oraz oddziaływania wód podziemnych i powierzchniowych. Przyjęte przez nas rozwiązania i zaplanowany sposób powadzenia prac uwzględniają wszystkie przeanalizowane czynniki. Wyniki badań wskazują, że poziom wody utrzymuje się stale poniżej poziomu dna przyszłego tunelu- wyjaśnił starszy specjalista do spraw komunikacji społecznej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie Kacper Michna

Jak dodał przedstawiciel GDDKiA poziom wód był badany na przykład w poniedziałek, 29 lipca. Wyszło wówczas, że wody nie ma nawet sześć metrów poniżej przyszłego dna tunelu. Pozostaje zatem pytanie czy tunelowi nie będzie zagrażała deszczówka. Do tego także odniósł się przedstawiciel inwestora.
- Zaprojektowaliśmy układ ścieków i drenaży odprowadzających deszczówkę do specjalnych zbiorników wyposażonych dodatkowo w pompy, których zadaniem będzie skierowanie wody do kanalizacji deszczowej. Zbudujemy też kanalizację odprowadzającą wodę z nowego układu drogowego – podkreślił Kacper Michna z GDDKiA w Krakowie.
Warto dodać, że podczas przygotowywania całego przedsięwzięcia GDDKiA analizowała różne rozwiązania dotyczące skrzyżowania Kościuszki i Rabsztyńskiej z DK 94. Wyjaśniając dlaczego postawiono właśnie na tunel Kacper Michna zaznaczył, że oprócz kryteriów środowiskowych, technicznych i ekonomicznych istotna była także dostępność terenu – a ta jest dość ograniczona w tak zurbanizowanym obszarze. Tunel okazał się zatem być najbardziej optymalnym rozwiązaniem.

Jak będzie wyglądała organizacja ruchu podczas prac na „94” w Olkuszu?
Wstępny projekt tymczasowej organizacji ruchu na czas przebudowy DK 94 w Olkuszu został przedstawiony na posiedzeniu Komisji Rozwoju Gospodarczego i Gospodarki Miejskiej Rady Miejskiej w Olkuszu.
Projekt zakłada całkowite zamknięcie południowej części drogi. Największa zmiana w organizacji ruchu dotyczyć będzie skrzyżowania DK 94 z ulicami Kościuszki i Rabsztyńską. W pierwszej fazie prac przejazd między lokalnymi drogami nie będzie możliwy. Kierowcy będą mogli jedynie wjechać lub zjechać z dróg gminnych na drogę krajową.

Znaczące zmiany zostaną wprowadzone również na skrzyżowaniu DK 94 z ulicami 20 Straconych i Mickiewicza, gdzie powstanie tymczasowe rondo. Niewielkie zmiany z kolei planowane są na skrzyżowaniu DK 94 z ulicami Kruszcową i Spółdzielczą, gdzie część ulicy Kruszcowej zostanie zamknięta dla ruchu.
Jak na razie projekt nie został jeszcze zatwierdzony. Prace rozbiórkowe rozpoczną się dopiero, gdy wszystkie opiniujące go instytucje go zaakceptują. Najprawdopodobniej nastąpi to jeszcze w sierpniu.
Przebudowa DK 94 będzie największą inwestycją drogową w historii Olkusza?
Wielka przebudowa drogi krajowej 94 w Olkuszu obejmie około 4,3 kilometra trasy. Pracami, których wartość wynosi około 217,5 miliona złotych zajmuje się konsorcjum firm NDI, NDI Sopot, Masfalt i Drogomex. Po zakończeniu robót, olkuski odcinek drogi krajowej ulegnie całkowitej przemianie.
Na skrzyżowaniu z Rabsztyńską i Kościuszki powstanie skrzyżowanie dwupoziomowe. Ruch lokalny będzie odbywał się na poziomie gruntu, natomiast droga krajowa zostanie poprowadzona pod nim. Istotne modyfikacje dotkną również skrzyżowania DK 94 z ulicami Spółdzielczą i Kruszcową, gdzie zostanie wybudowane rondo turbinowe. Przy Wspólnej z kolei zamontowana zostanie sygnalizacja świetlna.

Zmiany obejmą także inne elementy DK 94. Powstaną nowe ścieżki pieszo-rowerowe, ekrany akustyczne, chodniki i oświetlenie. Przebudowane zostaną również dwa przejścia podziemne dla pieszych a niebezpieczne przejście przy Szkolnej zostanie zastąpione kładką. Przewidywany termin zakończenia prac to wrzesień 2026 roku.
Bądź na bieżąco i obserwuj
- Rynek w Olkuszu będzie bardziej zielony. „Betonowa pustynia” przejdzie do historii
- Połączenie Olkusz-Kraków ożywiło stację kolejową w Srebrnym Mieście
- Jak wypadli uczniowie z powiatu olkuskiego na egzaminach maturalnych 2024?
- Zalewisko w Bolesławiu zostało dzikim kąpieliskiem. Czy jest szansa na "legalizację"?
- Koniec darmowego parkowania pod Nowym Szpitalem w Olkuszu
- Znamy zarys organizacji ruchu na czas przebudowy DK 94 w Olkuszu
