Budowa wiaduktu w Bukownie na ukończeniu
W Bukownie trwa realizacja największej inwestycji w historii samorządu. Mowa tu o budowie wiaduktu nad torami kolejowymi. Obecnie prace skupiają się na asfaltowaniu ostatnich fragmentów jezdni, malowaniu oznakowania poziomego oraz wykonywaniu zabezpieczenia antykorozyjnego. Prędkość prowadzenia robót uzależniona jest od warunków pogodowych.
- Zgodnie z ostatnim aneksem do umowy termin oddania wiaduktu do użytkowania przypada na maj – poinformował Burmistrz Miasta Bukowno Marcin Cockiewicz.
Początkowo konstrukcja miała zostać oddana do użytkowania pod koniec ubiegłego roku. Plany pokrzyżowały jednak nieciągłości gruntu, które wykryto w pobliżu nowego wiaduktu.
Efektem wykrycia pustek przy ulicy Niepodległości była konieczność wykonania dodatkowych prac, które miały na celu zabezpieczyć ten teren. Roboty zabezpieczające polegały na wykonaniu wzmocnień poprzez wysokociśnieniową iniekcję strumieniową jet-grounding. Warto dodać, że przeprowadzono także badania poziomu wód w tamtej okolicy.
- W trakcie badań przeprowadzonych jesienią nie stwierdzono obecności wód gruntowych do dwudziestu metrów poniżej poziomu terenu – podkreślił w rozmowie z „Gazetą Krakowską” Burmistrz Miasta Bukowno Marcin Cockiewicz.
Budowa wiaduktu nad torami w Bukownie to największa inwestycja w historii miasta
O potrzebie połączenia dwóch przedzielonych torami kolejowymi części Bukowna mówiło się od kilkudziesięciu lat. „W grę” wchodziła albo budowa wiaduktu albo tunelu pod torami. Ostatecznie postawiono na wiadukt.
Problem były jednak koszty realizacji tej inwestycji. Mimo, że wszelkie niezbędne dokumenty były gotowe już we wrześniu 2021 roku, to wciąż brakowało środków na rozpoczęcie prac budowlanych.
Sytuacja zmieniła się w 2022 roku, gdy Bukowno pozyskało dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Dodatkowe środki uzyskano także z Polskiego Ładu.
Prace zostały rozpoczęte w styczniu 2023 roku. W ramach inwestycji w mieście stanęła długa na 115 metrów konstrukcja. Przedsięwzięcie zakładało również przebudowę istniejącego tam układu komunikacyjnego oraz budowę dworca autobusowego wraz z parkingiem, który będzie w stanie pomieścić 40 samochodów. Całkowity koszt zadania to około 45,3 miliona złotych.