Jazda DK 79 i DW 933 to bez wątpienia najszybszy i najwygodniejszy sposób poruszania się po powiecie chrzanowskim; to najważniejsze drogi regionu. Zdecydowanie gorzej bywa jednak z możliwością włączenia się do ruchu na te trasy. W niektórych miejscach w godzinach szczytu trzeba odstać nawet kilka minut.
Rondo przy poczcie i osiedlu
Okolica Urzędu Pocztowego w Libiążu to jedno z najbardziej ruchliwych miejsc w tym mieście. Do DW 933 dochodzą tu cztery drogi. Jedna z nich, ul. 11 listopada, prowadzi do największego osiedla w mieście - Flagówki. Kierowcy chcący z tej ulicy w godzinach szczytu skręcić w kierunku Oświęcimia muszą wykazać się sporym refleksem i odwagą.
- Samochody główną drogą jeżdżą szybko, nie zważając, że to teren zabudowany. Widoczność drogi i tego, co się na niej dzieje, też nie jest najlepsza - mówi Krzysztof Janik, kierowca z Libiąża.
Mieszkańcy Libiąża od lat apelowali do burmistrza Jacka Latko o to, by w tym miejscu powstało bezpieczne skrzyżowanie. Samorządowcy nie mieli łatwego orzecha do zgryzienia, gdyż inwestycja ta spowoduje zmniejszenie płynności ruchu na głównej drodze. Uznali jednak, że ważniejsze jest bezpieczeństwo.
Nowe rondo powstanie w tym roku. Nie wiadomo jeszcze, kiedy rozpoczną się prace budowlane. Przetarg, który wyłoni wykonawcę, zostanie ogłoszony po uzyskaniu niezbędnych zezwoleń. Budowa kosztować ma ponad 3 mln zł. Gmina Libiąż dołoży 1,36 mln zł do tej inwestycji Zarządowi Dróg Wojewódzkich w Krakowie.
Bezpieczniej na zakupy
Mieszkańcy Trzebini z kolei od lat narzekają na niebezpieczne skrzyżowanie przy Domu Kultury „Sokół”. W minionym roku po przeciwnej stronie powstał pawilon handlowy, z kilkoma dużymi sklepami. Teraz ruch w tej okolicy jest jeszcze większy.
Kierowcy włączający się do ruchu na ul. Kościuszki (DK 79) uskarżają się, że wykonanie lewoskrętu w godzinach szczytu bywa bardzo kłopotliwe. Piesi natomiast mają problem z przejściem przez jezdnię. W tym miejscu dochodziło już wielokrotnie do potrąceń, także ze skutkiem śmiertelnym.
- Bardzo dobrze, że wybudują tu rondo, bo teraz przechodzenie przez jezdnię, szczególnie po zmroku jest niebezpieczne - dodaje Wiesław Stachura, który regularnie robi zakupy w tamtejszym markecie.
To rondo także powstanie w tym roku. Podpisana została już umowa z wykonawcą, firmą Eurovia Polska. Inwestycję wartą blisko 4,5 mln zł w całości sfinansuje Generalne Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie. Termin rozpoczęcia prac nie jest jeszcze znany.
- Obecnie trwają prace projektowe - informuje Małgorzata Nowakowska z firmy Eurovia.
Będą korki?
Budowa kolejnych rond usprawni ruch na bocznych drogach, jednak spowolni ten na głównych. W Urzędzie Miejskim w Libiążu przekonują, że utrudnienia dla kierowców jeżdżących DW 933 wcale nie będą tak duże i miasto nie stanie w korkach.
- W centrum mamy rondo „Uśmiechu” i tam ruch odbywa się sprawnie. Nie ma wielkich korków - przekonuje Bartłomiej Gębala z UM.
Trzebinia natomiast już ma poważny problem z korkami. Na DK 79 zaledwie 300 metrów od miejsca, gdzie ma powstać nowe rondo, znajduje się już jedno. Ruch w tym mieście może jednak usprawnić tylko budowa obwodnicy.
Według zarządców dróg budowa nowych rond nie wpłynie znacząco na płynność ruchu na głównych drogach. Podkreślają, że każda inwestycja była dokładnie analizowana. Przeprowadzona została analiza ruchu, odbyły się rozmowy z policją i samorządami.
- Ronda nie można wybudować wszędzie i zawsze. Taką decyzję podejmuje się po dokładniej analizie i uzgodnieniach - zapewnia Iwona Mikrut-Purchla, rzeczniczka małopolskiego oddziału GDDKiA.
Będą inwestycje, będą utrudnienia dla kierowców
Budowa rond na drogach krajowej i wojewódzkiej związana będzie ze sporymi utrudnieniami dla kierowców w trakcie trwania prac. Najprawdopodobniej inwestycje te będą realizowane etapami i ruch w miejscu budowy będzie odbywał się wahadłowo, jednym pasem ruchu. Dla kierowców jadących przez Libiąż i Trzebinię tranzytem wytyczone zostaną objazdy. Trasy nie są jeszcze znane. - Trudno na tym etapie mówić o szczegółach. Poinformujemy o tym w późniejszym terminie - mówi Małgorzata Nowakowska z firmy Eurovia.
Wyremontują też wiadukt kolejowy w Trzebini
Odcinek drogi krajowej 79 w Trzebini w tym roku zamieni się w plac budowy. Oprócz budowy ronda planowany jest tam generalny remont oddalonego o pół kilometra wiaduktu nad torami kolejowymi. Zostanie on zamknięty na około pięć miesięcy. Wiadukt pochodzi z 1972 r. Znajduje się na nim jezdnia o szerokości 10,5 metra. Po modernizacji będzie miała tylko 7 m, za to szersze będą chodniki. Zakres prac obejmuje także naprawę elementów nośnych. Obiekt wymaga też przebudowy systemu odwodnienia oraz zabezpieczeń.
ZOBACZ KONIECZNIE:
WIDEO: Jak walczyć ze świątecznymi kaloriami?
Źródło: Tarnowskie Media sp. z o.o.