https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Na zakopiance powstanie Węzeł Tatrzański

Łukasz Bobek
Dobra wiadomość dla kierowców. W przyszłym roku ruszą prace przy przebudowie skrzyżowania na zakopiance w Poroninie. Pojawił się także promyk nadziei dla mostu w Białym Dunajcu. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad sprawdza, czy da się wybudować nowy mostu w miejscu obecnego. Rząd dał pieniądze

W Poroninie podpisano porozumienie w sprawie tzw. węzła tatrzańskiego na zakopiance w Poroninie, gdzie krzyżują się drogi do i z Zakopanego, do Bukowiny Tatrzańskiej i Poronina, a także w stronę Zębu. Porozumienie sygnowali Marek Sowa, marszałek małopolski, Jacek Krupa, członek zarządu województwa małopolskiego, Tomasz Pałasiński, dyrektor krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, a także Teresa Smajek, zastępca dyrektora krakowskiej GDDKiA. Asystował im Paweł Olszewski, wiceminister infrastruktury. Bo to właśnie ten resort przeznaczył na tą inwestycję 46 mln zł. 

- Pieniądze te będziemy mogli wykorzystać sukcesywnie w miarę postępu prac projektowych, przetargu i robót budowlanych - mówi Tomasz Pałasiński z GDDKiA. - To 46 mln zł, jednak liczymy na to, że po przetargu okaże się, że inwestycja ta pochłonie mniej pieniędzy. 

Marszałek Marek Sowa zapowiedział, że podległy mu Zarząd Dróg Wojewódzkich (wraz z GDDKiA będzie prowadził inwestycję), w październiku tego roku wystąpi do wojewody o pozwolenie na budowę. A że w Poroninie nie ma protestów, co do planowanego skrzyżowania, pierwsza łopata zostanie wbita wiosną 2016 r. Nowym skrzyżowaniem kierowcy mają przejechać mają w 2017 r. 

węzeł tatrzański

Będzie tunel i rondo

W ramach prac wykonany zostanie tunel pod zakopianką - w miejscu obecnego skrzyżowania drogi krajowej z drogą biegnącą do centrum Poronina i dalej do Bukowiny Tatrzańskiej. Dzięki temu ruch lokalny od strony Bukowina nie będzie kolidował z ruchem po zakopiance, a także z linią kolejową Zakopane - Nowy Targ. 

Z kolei na obecnym skrzyżowaniu zakopianki z drogę w stronę Zębu powstanie rondo. Będą wjeżdżać na nie kierowcy jadący w stronę Zębu, Bukowiny (droga poprowadzi wspomnianym wyżej tunelem), ale także kierowcy jadący do Zakopanego od strony Nowego Targu. 

Z kolei wyjeżdżający z Zakopanego w stronę Nowego Targu i dalej będą mogli ominąć rondo dodatkowym pasem. 

Jest też szansa dla Białego Dunajca

To jednak nie koniec dobrych wiadomości dla kierowców. Okazuje się, że GDDKiA zaczęła dogadywać się z mieszkańcami Białego Dunajca, który swoimi protestami zatrzymali dwa lata temu budowę nowego mostu na zakopiance (teraz na starym jest ruch wahadłowy, przez co tworzą się długi korki). 

GDDKiA chciała wówczas budować zupełnie nowy most obok starego, co wiązało się z zabraniem ludziom terenu i wyburzeniami kilku domów. Ludzie się nie zgodzili, zablokowali koparki i wnieśli sprawę do sądu. Wygrali, w efekcie czego unieważniona została decyzja środowiskowa dla inwestycji. - My nie jesteśmy przeciwko budowie mostu, ale nie w nowym śladzie. Skoro stoi most stary, to dlaczego go nie rozebrać i w tym samym miejscu wybudować nowy - jak mantrę powtarza Józefa Chromik z Federacji Obrony Podhala, która ujęła się za grupką górali z Białego Dunajca. 

- Prowadziliśmy rozmowy z protestującymi. Uzgodniliśmy, że sprawdzimy, czy da się wybudować nowy, szerszy most w starym śladzie. W tym celu wystąpiliśmy z pytanie do Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej z pytaniem, czy most w starym śladzie można obniżyć. Jeśli wyliczenia to potwierdzą, rozpoczniemy projektowanie mostu w starym śladzie - zapowiada Pałasiński. 

Obliczenia powinny być gotowe w tym miesiącu. Prace budowlane mogą ruszyć za rok. GDDKiA ma zabezpieczone pieniądze na tą inwestycję, w sumie 21 mln zł. 

Autor: Łukasz Bobek, Gazeta Krakowska

Źródło: Gazeta Krakowska

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 16

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Grubomieszczanin Krakowski
Jesli już to "przeminął" ;-P

Nie wiem czy tam jest tyle miejsca żeby wjazdy/wyjazdy z tunelu pod rondem zmieścić, ale skoro jest miejsce na jezdnię Poronin->Kraków, to może by się zmieściły. Skoro tunel pod torami jest możliwy, to ten też, zagrożenie zalania wylewającym Białym Dunajcem widocznie jest jakoś neutralizowane. Można też relacje Kraków<->Zakopane puścić estakadą nad rondem.
E
Ed
Jaki ruch płynny? Czy ten facet wie co mówi.Kto to widział przejścia dla pieszych na takim bezkolizyjnym rozjezdie? W ruchu płynnym bedą ograniczenia prędkości bo przejście i znów korki.Mysle ze władze i projektanci nigdy nie widziały bezkolizyjnych rozjazdow.Lub pacza na tanioche.Znow ludzie bedą ginąc .Przeciez to ma być cześć autostrady.Nie zapóźnio na zmianę.
E
Ed
Jaki ruch płynny? Czy ten facet wie co mówi.Kto to widział przejścia dla pieszych na takim bezkolizyjnym rozjezdie? W ruchu płynnym bedą ograniczenia prędkości bo przejście i znów korki.Mysle ze władze i projektanci nigdy nie widziały bezkolizyjnych rozjazdow.Lub pacza na tanioche.Znow ludzie bedą ginąc .Przeciez to ma być cześć autostrady.Nie zapóźnio na zmianę.
S
Sowa&Przyjaciele
Ci goście z filmiku powinni siedzieć w pierdlu.
w
witam
Uwaga, idą wybory, milion km tras!
j
jan957
jestem w stanie zrozumieć że dla białodunajcan zakopianka to zło konieczne, dlatego popieram budowe mostu na miejscu starego.

pewnie jest to trochę trudniej zrealizować ale nie trzeba nikogo wysiedlać.
G
Grubomieszczanin Krakowski
My to mic, ale jak się Górale nabiorą, a POrząd g....o zrobi, a nie węzeł, to wykopią P.Premier Kopac po rzyci, oj wykopią, chocby spod ziemi :-P
d
driver
no to 3mamy kciuki, bo już za 2 lata ...
G
Grubomieszczanin Krakowski
To nie są inwestycje, ale obiecanki, virtual-inwestycje, kiełbasa wyborcza i to nieświeża, bo przy poprzednich wyborach też było obiecywanie S7 do Zakopanego i do granicy ze świętokrzyskiem. Ciekawe jak się ma to co piszesz do budowy S6, która ma o połowę mniejsze natężenie ruchu od "Zakopianki"...:-p
b
bob57
Trwa w chwili obecnej konferencja z udziałem Kopacz... 

Żenada, ta baba p....y pięć po pięć, ani składu ani ladu.

Kiedy ten cyrk się skończy, KRAKUSI nie dajcie się nabrać..............
j
janusz
jestem w stanie zrozumieć że dla białodunajcan zakopianka to zło konieczne, dlatego popieram budowe mostu na miejscu starego.

pewnie jest to trochę trudniej zrealizować ale nie trzeba nikogo wysiedlać.
A
Aborygen
Po raz kolejny prezentacja BUBLA .

Ruch KRK-ZNY i z powrotem powinien odbywać się pod rondem aby na jego hamowanie nie miał wpływu ruch pieszy i rowerowy . Na rondo powinni zjeżdżać podróżjący  do Zębu i Bukowiny . Panowie podniecacie się standardem połowy XX wieku ale my już żyjemy w XXI .Widocznie wasz czas już przeminą .

 
j
jantek
uwaga idą wybory, platforma buduje. Nie robi polityki. znamy to;)
J
JAN NOWAK
wszystko sie da zrobic tylko trzeba tego chcieć.
M
Mieszkaniec Podhala
   Cieszy mnie, że PO inwestuje w regionie, gdzie ma niskie poparcie w wyborach. Patrzy na dobro wszystkich i gdzie jest największe natężenie ruchu, a nie przez pryzmat regionów bastionów PO, gdzie jest mniejszy ruch na drogach i mogą poczekać w realizacji inwestycji drogowych.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska