https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Niebezpieczne przejazdy kolejowe. Kierowcy wciąż popełniają ten błąd i płacą wysokie mandaty

Dawid Wesołowski
Przed przejazdem kolejowym przy lotnisku w Balicach często tworzą się duże korki
Przed przejazdem kolejowym przy lotnisku w Balicach często tworzą się duże korki ADAM WOJNAR/POLSKA PRESS
W 2024 roku na przejazdach kolejowych odnotowano 163 wypadki oraz kolizje, co oznacza spadek o 14 przypadków w porównaniu do roku 2023. Niestety, liczba ofiar śmiertelnych wzrosła – zginęło 49 osób, o 10 więcej niż rok wcześniej. Z kolei liczba ciężko rannych zmniejszyła się o 9, wynosząc 15 osób. Duża część kierowców, rowerzystów, jak również i pieszych nadal nie wie, jak prawidłowo zachować się przy pokonywaniu przejazdu kolejowego.

Przejazdy kolejowe stanowią jedne z najniebezpieczniejszych miejsc na drogach, gdzie zderzenie z pociągiem często kończy się tragicznie. Błędy popełniają nie tylko kierowcy, ale także piesi i rowerzyści, narażając swoje życie i zdrowie. Mandaty za łamanie przepisów na przejazdach kolejowych są wyjątkowo wysokie.

Przejazdy kolejowe strzeżone i niestrzeżone

Przejazdy kolejowe można podzielić na dwie główne kategorie: strzeżone i niestrzeżone. W przypadku przejazdów strzeżonych najczęściej spotykamy te, które są bezobsługowe, wyposażone w automatyczną sygnalizację oraz rogatki (szlabany) lub półrogatki, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa.

Kierowcy i piesi powinni zachować szczególną ostrożność podczas pokonywania wszystkich przejazdów kolejowych. Oprócz przestrzegania znaków drogowych i sygnalizacji świetlnej, kluczowe jest, aby zawsze upewnić się, że żaden pociąg nie zbliża się do przejazdu. Ignorowanie tych zasad może prowadzić do tragicznych wypadków. Niestety, pulsujące czerwone światło na przejazdach kolejowych, które zakazuje wjazdu lub wejścia, jest często ignorowane przez kierujących.

W Krakowie przejazdy kolejowe z zaporami znajdują się m.in. przy ul. Siostry Faustyny, ul. Fredry czy ul. Półłanki w okolicy Złocienia. Dużym wyzwaniem dla kierowców jest również przejazd kolejowy przy lotnisku w Balicach, który często sprawia problemy i bywa źródłem frustracji. Ze względu na duży ruch często tworzą się tutaj korki i dochodzi do blokowania pobliskiego ronda, co możemy zobaczyć w programie "Jedź bezpiecznie"

emisja bez ograniczeń wiekowych

Mandat 2 tys. złotych i 15 punktów karnych

Wielu kierowców, wykazując się brakiem cierpliwości, rusza, gdy tylko zapory zaczynają się podnosić, nie czekając na ich całkowite otwarcie ani na wyłączenie czerwonego światła. Takie zachowanie zwiększa ryzyko niebezpiecznych sytuacji na przejazdach kolejowych i grozi i wysokim mandatem. Ignorowanie pulsującego światła czerwonego znajdującego się przed przejazdem kolejowym zagrożone jest mandatem w wysokości aż 2 tys. złotych i 15 punktami karnymi. Jeśli kierowca w ciągu dwóch lat popełni to samo wykroczenia, zapłaci podwójną karę, czyli 4000 zł.

Zasady bezpieczeństwa podczas pokonywania przejazdu kolejowego:

  • zawsze spodziewaj się nadjeżdżającego pociągu

  • zwolnij i przed wjazdem rozejrzyj się w obie strony

  • nigdy nie przejeżdżaj przez tory, gdy widzisz lub słyszysz nadjeżdżający pociąg

  • nie wyprzedzaj innych pojazdów na przejeździe ani przed nim

  • nie zatrzymuj się przy samych torach – pamiętaj, że pociąg jest od nich szerszy i potrzebuje więcej miejsca

emisja bez ograniczeń wiekowych

Art. 28 ustawy Prawo o ruchu drogowym

1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność. Przed wjechaniem na tory jest on obowiązany upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy, oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub z innych powodów przejrzystość powietrza jest zmniejszona.

2. Kierujący jest obowiązany prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd.

3. Kierującemu pojazdem zabrania się:

1) objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;

2) wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;

3) wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;

4) omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.

4. W razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym, kierujący jest obowiązany niezwłocznie usunąć go z przejazdu, a jeżeli nie jest to możliwe, ostrzec kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie.

5. Kierujący pojazdem lub zespołem pojazdów o długości przekraczającej 10 m, który nie może rozwinąć prędkości większej niż 6 km/h, przed wjazdem na przejazd kolejowy jest obowiązany upewnić się, czy w czasie potrzebnym na przejechanie przez ten przejazd nie nadjedzie pojazd szynowy, lub uzgodnić czas tego przejazdu z dróżnikiem kolejowym.

6. Przepisy ust. 1-4 stosuje się odpowiednio przy przejeżdżaniu przez tory tramwajowe; przepis ust. 3 pkt 3 nie dotyczy skrzyżowania lub przejazdu tramwajowego, na którym ruch jest kierowany.

Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska